Gå til innhold

Utstyr til strømgjerde


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe inn materiell til permanent strømgjerde og trenger litt hjelp fra noen med erfaring:

 

- 2,0 eller 2,5 mm tråd? Er det levetiden som vil bli forskjellig? Snakket med noen som mente 2,0 holder lenge og er enklere å jobbe med. I tillegg ser jeg at den koster ca 40 % mindre

 

- noen som vet om jeg kan bruke pex rør (vannrør) som isolatorer? Har liggende en god del rester etter varmeanlegg i huset.

 

- er gripple verdt den ekstra kostnaden? Trenger jeg i så fall andre strammemekanismer enn gripple?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
SMIL-midlene dekker vel det meste, så jeg ville gått for gripple og skikkelig tråd. Når det er sagt, jeg har også 2 mm tråd, trippelgalvanisert. Du setter opp gjerdet kun en gang, mens du skal vedlikeholde det i ti år fremover. Gripple syns jeg er verdt pengene, jeg har ganske lange strekk, 3-400 meter og dermed ble det ikke all verden med gripple som gikk med. Du vil ikke få overslag med vannrøra da, når det blir vått? Satte opp vel 1 km med gjerde til sauene, altså 3 tråder og isolatorene kom på til sammen knappe 2000,-. Syns ikke det er noe å si på. Stolpene kom på 4000,-. 2 pakker gripple 800,-. Tråd: knapt 3000,-. Så materialene kosta vel kanskje i området 10 000. Da har jeg gjerde i mange år, og SMIL dekte det jo som sagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arn_1
Et spørsmål til: På deler av strekningen er det ganske kupert og til tider grunn jord. Slike steder vil det vel være en bedre løsning å bruke trær (de står fint plassert) i stedet for sette i verk større tiltak med stolpene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arn_1

Et par spørsmål til:

 

- Bruker dere fjærer på tråden? Evt. hvor ofte, en pr. strekk?

- Jeg ser noen bruker isolerende mellomstolper som ikke går ned i bakken, men kun festes til trådene. Jeg kan tenke meg de kan ha noe for seg når det blir 4 tråder pluss og kupert terreng. Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...