Gå til innhold

Hvordan er folk fornøyd med syrepumpene sine?


Gjest

Anbefalte innlegg

Ønsker bare å lodde stemningen litt, da jeg bare har hørt fra mitt nærområde/omgangskrets.

 

Jeg ønsker litt respons og erfaringer på hvordan eksisterende utstyr fungerer, kapasitet, driftssikkerhet osv.

 

Vi har prøvd oss litt fram et par sesonger med membranpumper. Disse brukes på små sprøyter (og til "innlagt" vann i campingvogner).

Har hjemmelaga regulator til disse.

Ulempen pumpene har i utgangspunktet er at de går for fullt til de oppnår et forhåndsinnstilt trykk, og en trykkbryter kobler ut til trykket faller igjen.

 

Denne trykkbryteren er forhåndsinnstilt på ca 3 bar på de pumpene jeg har vert borti, noe som blir til ganske bra væskestrøm gjennom syreslanger og -dyser.

I praksis slår aldri bryteren ut da trykket aldri blir så høyt, men en pumpe med maks kapasitet på 10 liter per minutt oppnår ca 8 liter da det er motstand i slanger og dyser, og kapasiteten synker når trykket stiger.

En 10 liters pumpe har vist seg å være tilstrekkelig for JF 1350.

 

Har noen prøvt seg med hjemmelaga utstyr og funnet noe som fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Ønsker bare å lodde stemningen litt, da jeg bare har hørt fra mitt nærområde/omgangskrets.

 

Jeg ønsker litt respons og erfaringer på hvordan eksisterende utstyr fungerer, kapasitet, driftssikkerhet osv.

 

Vi har prøvd oss litt fram et par sesonger med membranpumper. Disse brukes på små sprøyter (og til \&quot\;innlagt\&quot\; vann i campingvogner).

Har hjemmelaga regulator til disse.

Ulempen pumpene har i utgangspunktet er at de går for fullt til de oppnår et forhåndsinnstilt trykk, og en trykkbryter kobler ut til trykket faller igjen.

 

Denne trykkbryteren er forhåndsinnstilt på ca 3 bar på de pumpene jeg har vert borti, noe som blir til ganske bra væskestrøm gjennom syreslanger og -dyser.

I praksis slår aldri bryteren ut da trykket aldri blir så høyt, men en pumpe med maks kapasitet på 10 liter per minutt oppnår ca 8 liter da det er motstand i slanger og dyser, og kapasiteten synker når trykket stiger.

En 10 liters pumpe har vist seg å være tilstrekkelig for JF 1350.

 

Har noen prøvt seg med hjemmelaga utstyr og funnet noe som fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Prøvde ei sånn pumpe i fjor. Den gav alt for mye veske, men fikk ikke strupa den nok ned før den begynte å lage \&quot\;lyder\&quot\;, og gjekk for tungt. Prøvde også å strupe innsuget til pumpa.....dette fungerte bedre. Muligt denne var for \&quot\;kraftig\&quot\; i forhold til bruken, men enda med at den brant seg. Kjenner ein som har ei sånn pumpe på pressa også....den har fungert godt( i motsentning til serigstad pumpa han hadde før). Hvordan fungerer regulatoren du lager? Kan du justere hastigheten på pumpa trinnløst?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Regulatoren styrer turtallet på pumpa trinnløst vha vribryter, og har voltmeter som gir en grei pekepinn om væskestrøm.

Samme problem med for mye væskestrøm førte til et vinterprosjekt med regulatoren som resultat.

Prinsippet som brukes (PWM) gjør at motoren har fullt dreiemoment uansett turtall. Har testa, pumpa klarer å slå ut trykkbryteren (ca 3 bar) med strupa utløp på lavt turtall.

Pumpa kan gå ganske sakte, men ikke helt ned mot null turtall.

Det virker å være et slags punkt på skalaen der pumpa blir ustabil og kan stoppe.

Faktisk kapasitet ser ut til å være omtrent 1,5-9 liter/min på den første prototypen, med 10liters pumpe og 4m dysehøyde.

Det funker til alt fra JF900, opp til JF1350 med 200hk drakraft.

Mindre eller større utstyr bør ha mindre eller større pumpe®.

 

Har lagd regulator for to pumper til jaguar, her blir kapasitetsområdet i praksis ca 1,5-18 l/min.

En jaguar 840 fyller typisk 35m2 på 4min, og da har man kapasitet til å tilsette rundt 70 liter i hvert lass med to pumper på 10 l/min.

 

Hovedpoenget har vert å lage en enkel, robust og billig sak, derfor er det brukt færrest mulig, og overdimensjonerte deler.

Systemet tåler større eller flere pumper også, teoretisk minst 40 liter, men dette er ikke prøvd da det ikke trengs per idag.

 

Det er ingen feedback i kretsen per idag, en må selv følge med at det kommer syre da boksen ikke signaliserer annet enn at strøm sendes ut til pumpa.

 

mvh øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Henke_1
Jeg ser for meg to ledninger inn under ei dyse. Når det kommer veske ut fra dysa mot ledningsendene sluttes kretsen og ei lampe lyser. Evt. blinker.. Mulig det blir litt vel teoretisk :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Det er jo teoretisk gjennomførbart, men der veska kjem ut er jo grasstråla..

Om mulig vil dei fleste ha dysa så høgt som mulig for ikkje kjøre syre gjennom heile maskinen. Då kan ein og sjå dusjen når snitteren går utan gras..

Det eg ser for meg som videre utvikling er flowmeter på slangen, og en tilbakekobling i styreboksen som ser til å regulere opp / ned til mengda er lik den ønska mengda.

Det kan nemlig kome ulik mengd på same innstilling ved ulike forhold.

 

Ulempen med dette er at det kompliserer og fordyrer opplegget, og må då kome som ein versjon 2.0 parallelt, fordi dei som er lei av el.feil vil ha det robust, grovt dimensjonert og billigast mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Teoretisk mulig ja, å montere et lys som tennes av faktisk væskestrøm.

Problemet vert at der syra kjem ut er jo grasstråla...

Altså må ein slik måler / bryter stå ein plass på slangen.

Det eg har tenkt på som aktuelt, er et flowmeter som kan signalisere til boksen om det er rett mengd som faktisk pumpes ut, slik at boksen kunne regulere seg inn etter det.

 

Som indikasjon idag har me bare dusjen frå stryta og skalaen på fatet.

Med meir kobling og elektronikk går ein vekk frå utgangspunktet, som var behovet for:

enklast mulig lågkost - system, med minst mulig dippeduttar,

grovt og effektivt med høg kapasitet.

 

Dette er til nå laga opptil ekte 20 liter min kapasitet, som er nok til 500 hester på snitterotoren, men kan lages så stort ein vil.

 

Totalprisen blir under 10 tusen nær sagt same kor stort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor kjøper du pumpa du bruker? Vanlig campingvognforhandler? Er pumpa selvsugende, slik at du bare stikker en sugelslange ned i toppen av syrefatet?

Selger du komplette anlegg, eller styring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Pumpetype:

Pumpene er kjøpt hos sprøytegården og varhaugs diesel elektro.

Mange typar i drift, omtrent einaste krav er at den er likestraum 12 volt. Styringa går på alt innen 6-24 volt, pumpa velges etter det ein har, men 12 volt er lettast å finna då både camping og båt brukar det.

 

Dei fleste har brukarane kjøpt sjølv, det er litt av poenget,

at ulike typer kan brukas, brukar kan vedlikehalde sjølv, og størrelse velges etter maskinen den skal stå på.

 

Vedlikehald:

Du har råd til å hive pumpa og sette på ny når den kostar 12-1500kr..

Ei pumpe har me bytt lager på, då dei hadde kilt seg etter ein fuktig overvintring. Frisk og rask pumpe igjen for ein hundrelapp i lager frå hylla hos fk. Kan du bruka eit voltmeter og har reservepumpe liggande, skal du greie å fikse eller lage nødløysing og få ut syre omtrent uansett kva som skulle skje, og det er jo det viktigste.

 

I utgangspunktet står eg bare for styreboksen, og forutset at straum, pumpe og slangar ordnes av brukar, men kan godt gje eksempel på ting som har fungert bra, og hjelp med skaffe dette.

 

F.eks er det best med armert gjennomsiktig slange.

Den held seg rund, og du kan sjå om syra er på veg, om det er luft i slangen osv..

Har brukt slange bort til, og røyr ned i fatet. Røyr må til for å vera sikker på at pumpa klarer å tøme fatet, og er lettare å handtere ved byte av fat.

Har gått greit så lenge sugesida av slangane er heilt tett, det er viktig!

Også ein fordel å montere pumpa lågt, gjerne like lågt som botn av fatet. Då vert sugesida ein hevert, og kapasiteten best.

 

Har ikkje brukt verken botnventil eller sil, så det vert litt rensking av pumpehuset ved vinterservice, men det er jo opp til brukar kor mykje gras og sand som slepp til. Det er sil i pumpehuset, men gras kan kome forbi og legge seg i tetningane. Då går kapasiteten noko ned, men har ikkje vore noko stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Vert i området 3-5 tusen, alt etter variant ..

For enkel eller dobbel pumpe ?

For dobbel: To regulatorer i boksen eller ein med to utgangar?

Analog eller digital voltmeter med lys ?

 

Evt Varsellamper, nødbryter (tvangskjøring av pumpa), kontakter, ledninger osv..

 

Noko treng du kanskje, noko er kjekt å ha ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...