Gå til innhold

Strømgjerde


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal gjerde inn et skogsholt til kasjmirgeiter. er blitt anbefalt 5-tråders strømgjerde med strøm på 2. 3. og 5. tråden. i den forbindelse lurer jeg på om noen har noen tips til hvilke produkter jeg bør velge? type tråd, isolatorer, strømapparat og andre ting. har bestemt meg for å gå for 80mm impregnerte stolper slik som jeg har på sauebeite. anbefalt avstand mellom stolpene?

 

takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Strømaperat så stor utgangsefekt som mulig.

Påler få dei på ei snorbeinlinje, bruk &quot\;egg&quot\; i hjørnene, der tåden er høgest eller lågest med mykje spenn bruk dei dyre blå til delaval. Ellers vanlige svarte. Eventuelt 25 mm kammstål med vesthovdagjerdesystem isolatorer. Eller ein kombinasjon.

Tråd galvanisert crapal4 2,4-3 mm.

Og husk god jording.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd_s_1

takk for svar! hva er &quot\;egg&quot\;? er det lurt å bruke trær som gjerdestolper der det passer seg? hva slags strammesystem er best å bruke på galvanisert ståltråd?

 

noen steder ønsker jeg grinder som ikke er strømførende. altså lage en konvensjonell tregrind. kan jeg da bare føre strømmen i en godt isolert ledning i bakken til andre siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Egg er Art. Nr. 1320190 hos bole eller tilsvarende hos andre. Ikkje bruk trær, dei holder ikkje så lenge som et skikeleg oppsatt gjerde.

Art. Nr. 1331170 hos bole er ein god strammer til tråd, eventuelt griple eller ein kam25 med vesthovda isolatorer er nokk kremen. Se hjemmesida deires.

Der du har grinder graver du ned ein vannslange som du trekker strømtråd og jord til dei trådene uten strøm.

Legg du ned litt arbeid i dette har du eit gjerde med minimalt med vedlikehold i mange år.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd_s_1
bør jeg jorde trådene uten strøm? hvor mye skal slike tråder spennes opp? hvor kraftige hjørnestolper trenger jeg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Ved å jorde trådene uten strøm er du ikkje så avhengig av god jording på anlegget som kan vere et problem på fjell og under frost.

Stramming er sånn passe, det skal vere litt bue på trådene når du har over 5 meters avstand, ingen problem med 10 meter. Men ikkje mange cm bue.

Hjørne av tre 8 cm med skå støtter eller bardun. Eller kam25 som du legger litt gjerne med stag eller bardun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...