Gå til innhold

Starte opp nedlalgt gård


Gjest

Anbefalte innlegg

har planer om og ta over familegården som har vert nedlagt i 3 år ca

og lure på hvordan de er og starte opp igjen , har alt av utstyr som er gammalt , men i god stand , har jobba på gard siden eg var ein 14 år ca og lure på om de går og leve på ein 20 melkekyr og rundt ein 25 sau , alså med ikke så ekstremt dorlig lønn for strevet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er at du setter de ned og foretar en vurdering av gårdens tilgang på resurser for eks utmarksbeite ,dyrka mark,bygningsmassen osv,Deretter må du finne ut hvor dine interesser ligger .Etter min vurdering er nivået på interessen for det du skal drive med som er avgjørende for om du skal lykkes med drifta og om en orker alt arbeidet som følger med.En besetning på 20 kyr og noe sau vil være utilstrekkelig til å leve av og vanskelig med jobb ved siden av.Ta en tur og prat med noen i nærområdet som driver med ammekuer.Det er heller ingen gullgruve,men med de rette ressurser og interesse for denne type drift så er det verdt arbeidet.LYKKE TIL.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det!!!! Tilskuddene kommer til å dette enda mer.. Det er kun de som er dyktigst, de som overtar ett topp driftsapparat, de som har andre gårdsressurser ( feks utleie av boliger mm, eller mulighet for brøyting, graving i tillegg mm, som overlever. Det er ikke nødvendigvis de største men de beste, de som ofrer alt, de som kan økonomi men samtidig et dyktige agronomer. De som har lagt ned kommer aldri tilbake, og utrolig mange som driver nå har egentlig lagt ned for 10 år siden! Men dette vet du best selv. Jeg tolket at når gården et lagt ned så er ressursgrunnlaget lite og da vil du ikke tjene noe. Tenk deg også om å spør det selv at om gården kan drives såvidt nå, kan den det om 20 år.... Lykke til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 melkekyr er jo et vidt begrep... er melkekvoten på 80, eller 160 tonn? Er fjoset eit heilt ok båsfjos, eller faktisk et lausdriftfjos frå typisk 80-90 tall? eller må det påregnes store investeringer for og starte drifta? viss fjoset og bygninger ellers er greitt, og melkekvoten er på 120-150000 pluss at du kansje kan auke sauetalet til + - 50, burde jo dette kunne bli eit brukbart levebrød viss du får det til!

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TommyVest_1

fjoset er i grei stand , er et båsfjos med ei melkekvote på rett rundt

130 000 liter

greie beitermarker , og felles beiter , har mye jord som ofte har blitt leiga bort pga vi fekk alt for mye.

fjøs og utstyr er i grei stand , muligens båsene treng litt sveising /forsterking

og de med kjøp av flunk nytt utstyr , tror eg aldri komme til å skje , blir nokk og kjøpe brukt , da eg bruker 1 time og 2 av dagen storsett hver dag og bare ser rundt på ting til landbruk , traktorer osv.

vil tro de e stor sjangs for brøyting , så vil tro MBen for kjørt seg hardt om vinterene.

grunnen til at gården er lagt ned er pga slitasje på tidligere gardsdriver .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TommyVest_1
ein ting til eg lure på , finnest de noen form for goder til å hjelpe til å starte opp drifta ? fjoset står for tiden tomt for dyr og kraftfor , og uten melketank . veit ikke om tine låner vekk tanker lengre , meiner og huske at mann må kjøpe dei nå for tida.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hansor_1
Støtte i forbindelse med generasjonsskifte er jo verdt å se på hvis ikke du er 35+. Det kan hende kommunen spytter i litt også her, er forskjellig fra kommune til kommune.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Tine låner bort tank &quot\;gratis&quot\;. (Det kommer jo som fratrekk i melkeprisen hos alle, men hver og en betaler ikke noe). Er du under 35 år år og tatt over grad de siste 5 år, kan du etter dagens regler få opptil 40 % tilskudd til nødvendige investeringer på garden. Begrenset oppad til et kostnadsoverslag på 1,0 mill kr. Du kan få slik tilskudd til å sette inn nye båser og annet påkostning på fjøset, oppgardering av vannanlegg m.m. Har du større investeringer du må gjøre, kan du få vanlige BU midler. (regler varierer fra fylke til fylke). Du får ikke slike tilskudd til å kjøpe inn dyr, kraftfor m.m. Tine, Felleskjøpet og muligens Nortura har &quot\;nybruker&quot\; goder, bl.a litt bedre melkepris første året m.m.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mange usikkerhetsmomenter i ei slik satsing, men om du spiller kortene riktig er det nok muligheter til å kunne lage din egen arbeidsplass. Du må avgjøre med deg og din familie hvor sparsomt dere vil leve og hvor mye dere vil arbeide på gården. Hele familien vil preges av din drøm om å være gardbruker, og det er ikke alle som vil sette seg i gjeldsposisjon med ansvaret for bedriften. Hør med naboene hva de tenker om ressursene på garden, arbeidsmengden og hva det er mulig å få til der. Bruk Tine driftsplan for å få oversikt over hva som trengs for å få det til å gå rundt. Bruk rådgivere for å utnytte potensialet i drifta og henge med i utviklinga. Felleskjøpet har ei fadderordning, en kontaktperson som kan dele nyttig erfaring uten nødvendigvis å prakke på deg varene sine. Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en tanke for deg å se på pelsdyr produksjon.

En kjempe interessant produksjon som er grei å kombinere med melk.

Da kan du fort skape din egen lønnsomme arbeidsplass =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Bonde skriver\; alt er håpløst!

Nei, du må ikke høre på de arbeidskye. Er du av de som virkelig vil lykkes, ser arbeidet, liker å arbeide og ser gleden ved det, så trå til. Altså, trå til uten å sette deg i dyp gjeld du ikke kan betjene uten Lotto-gevinst. I Norge idag finnes det i flertall arbeidsky gårdeiere som ikke orker tanken på arbeide. Derfor ser du at bruk ligger brakk eller de leier ut jorda. Gå ikke i fella. Ofte sitter de på god jord forfedra fikk tvangskjøpt av et stort bruk på 50 -og 60-tallet, men får ikke nyinnkjøpte traktorer og utstyr til 1 mill til å gå i pluss mht å eie hytte, en stk ny hårete bil og fritid som en ansatt. Tenkt det! Her driver vi smått. Stein er ikke mangelvare\; vi plukker 90 mål stein og potet for hånd etter harving og potetopptager. Du kan gjøra det lettere enn meg uten at det koster altfor mye. Men jeg ser få som gjør det samme idag. Du må kunne arbeidet ditt og ha overskudd som de med det tre-doble areal ikke har. Du sitter igjen med like mye. Hold deg for Guds skyld unna leasing og altfor mye gjeld. Vær i åkeren etter arbeidsdagen i skogen og gjør arbeidet ditt og du vil tjene penger.

Min råd er: Styr unna negative sånne folk. Er du inne i landbruket og veit arbeidsmengden og ikke har krava til den høyeste inntekt, så sats. Driv bruket. Det er slike som deg landbruket trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hva med å starte opp et gårdsbruk med 70 mål dyrka ? ingen melkekvote,men lettdrevet jord, er det noen støtte å få noen plass til å starte opp noe fornuftig ?? noen som har forslag og ideer ? ikke fjøs, utgått på dato for 30 år siden.

 

R :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du ikke må investere alt for mye i bygninger og kvote, og har moderate forventinger til inntekt, er det fullt mulig.

 

som andre sier her, styr unna dyre leasede maskiner, sett tæring foran næring og bygg deg sakte opp så går det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jallapackzz

Kjempebra utgangspunkt. Som nevnt, arbeidsmengde er bøygen i forhold til resten av samfunnet. Inntekten er grei men man bør ikke kjøpe mye og nytt, da er fort inntekten negativ, mye brukt eller heller ikke vits i, alt med måte og du har en fin arbeidsplass. At partner er interesert , i allefall litt er nesten et must, da det kan være vanskelig å forstå hvorfor dere ikke kan ta fri hver helg, ettermiddag, rød dag, jul påske osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Mr Arnoid Weman

Jeg er en privat lånegiver. Jeg er ekspert på utlåns- og finansieringsvirksomhet. Jeg tilbyr alle slags lån. Jeg jobber med solid myndighet i regjeringen og overføring er garantert. Jeg låner til både enkeltpersoner og bedrifter. Besøk (arnoidweman@gmail.com) for å få flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...