Gå til innhold

Saueraser


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg skal begynne med sau og forhåpentligvis høylandsfeistaden eller Anna storfe på sikt. No til å begynne med er det i liten skala for å kåla inn i det. Er fra eit gardsbruk som vart nedlagt for 10 år sidan.

 

Det som eg lurer på er ka som er forskjellen på villsau og spelsau?

 

Mange her som driver med og er interessert i villsau. Men korfor ikkje drive med spelsau? Dei er jo større som er ein fordel med tanke på slakt.

 

Er dei lika hardfør? Om ikkje. Kor stor forskjell?

Lemmer dei aleine san som villsau kan gjera?

 

Har mange spørsmål angående dette og kjem med meira om det er noko respons her inne:-)

 

På forhånd takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Hei driver selv med spæl og det er ikk noe større forskjell mellom vil og spæl som du sier selv størrelsen. Dem lammer selv og går ute hele året. Men har tilgang til trekfritt sted om dem føler behov. Hard før rase som er kjapp i vendinga og sykdom forekommer sjelden. Personlig så har jeg valgt rasen pga hardføre og det har vist seg at rasen ikke er et lett bytte for rovdyr. En en sau rase som virkelig får fart på seg :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Spelsauen trenger noe mer oppfølging enn villsauen. Den kan gå ute hele året hvis klimaet er bra, men trenger selvfølgelig tilleggsfor. Å si at spelsauen lammer selv og ikke er et lettere bytte for rovdyr enn andre raser vil jeg si er rent sprøyt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergbauer_1

Når du stiller spørsmål her så må en ta alle svar med en god klype salt.

 

Når det gjelder spælsau så lammer de ikke helt selv, men de lammer en del lettere enn andre tyngre raser, det stemmer. Etter min erfaring så stemmer det også at spælsauen kan greie seg bedre på beiter med rovdyr enn f.eks Norsk Kvit, men alt er jo relativt. De er jo ikke udødelige de heller.

 

I forhold til villsau så er jo spælsauen en del større. De krever jo mer mat en villsau og lamma blir også større. Det er jo en fordel når man skal telle kroner og øre.

 

I følge mitt slakteri så er de ikke spesielt glade i villsau. De sa på ett produsentmøte at det var litt for mange &quot\;hobbybønder&quot\; som hadde villsau, lot dem gå ute aleine og ikke fulgte dem opp. Uansett hvilke rase en går for så må en følge med, ha en oversikt og faktisk skjøtte dem.

 

De sa det at de hadde gjort noen avtaler med en gjeng &quot\;seriøse villsaubønder&quot\; som faktisk hadde lamma i nesten to år, for å få skikkelig tilvekst og fylde på lamma. Mange av villsaulamma som blir levert inn på høsten er så små at de kan nesten ikke brukes.

 

Men hvis du er usikker på hva du skal velge så sjekk opp i fylket om ikke de har ett slikt &quot\;saueprosjekt&quot\; på gang. Vet at i flere fylker så har de startet opp ett prosjekt for å få opp produksjonene av sauekjøtt, hvor de har rådgivere tilgjengelig både når det gjelder økonomi, drift og bygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...