Gå til innhold

Løsdriftskravet/ammeku


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på hva næringen tenker om økt kjøttprduksjon i årene fremover. Leser i ukens bondeblad at nå er løsdriftskravet endelig vedtatt. Slik jeg skjønner det er bygninger eldre enn fra 1995 nødt til å bygge om til løsdrift innen 2024, mens bygninger bygd mellom 1995 og 2004 kan drive med bås til 2034.

Det er jo et faktum at mye ammeku pr.dags dato står i eldre båsfjøs.

Slik jeg tolker lov om hold av storfe gjelder løsdriftskravet alle hunndyr,ikke bare melkekyr.

Tror det blir en vanskelig oppgave å fylle kjølediskene på rema med norsk storfekjøtt i fremtiden dersom dette er den endelige avgjørelsen.

Eneste mulighet/poeng for mange å ha ammekyr er jo nettopp å utnytte eksisterende bygningsmasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Som bonde får jeg dobbel pris på det kjøttet jeg leverer til slakt sammenlignet med våre naboland. I tillegg får jeg mer subsidier enn disse.

For å forsvare dette trengs en hel liste med argumenter.

Ett av argumentene er at dyrevelferden er høy i norsk landbruk.

Løsdrift forbindes med dyrevelferd, så da må vi bare sørge for å levere produktet slik samfunnet ønsker det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Hvem sammenligner du deg med da, beitebruker?? Hvertfall ikke Sverige. Der er veiledende notering nå 35-36 kr/kg R3, men de fleste oppnår rundt 40. Det veit jeg - kjenner flere der som jeg har kontakt med.

 

Angående løsdrift/dyrevelferd, så tror jeg snarere at vi på storfe ligger bak, og ikke foran våre nærmeste naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er ikke å starte debatt om løsdrift/bås, men jeg mener at næringa/nortura og politikere bør sette fokus på problemet. Ti år går fort,og hvis ingenting skjer er det plutselig kommet til en dato der fjøset ditt er ulovlig. Det er da problemet med underdekning av norsk kjøtt slår inn for fullt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Nortura tror jeg bare er glad til, om kjøttproduksjonen i (mindre) båsfjøs avvikles.

Vi må bare se i øynene at å binde opp dyr, til et liv der de kan ta to-tre skritt, ikke er greit. Enkelt og greit.

Det går an å bygge rimelige hus til ungdyr og ammeku, så de som vil drive med dette, men bare har båsfjøs, blir nødt til å bygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Jeg forenklet kanskje litt mye når jeg utelot svenske priser på storfekjøtt, men ellers skulle det stemme at vi har omtrent doble priser - se link: https://www.slf.dep.no/no/statistikk/prisutvikling

Kan ikke se lammekjøtt, men det skal også være halvparten av våre priser.

 

Så til saken:

Jeg er ikke så bekymret som trådstarter. En del vil gi seg når fjøset blir ulovlig, noen få vil vel bygge om, og resten må bygge nytt. Ved nybygg bygges det for en mye større produksjon enn i et gammelt fjøs, slik at den samlede produksjonen like godt kan gå opp som ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg ser det på samme måte, beitebruker, ang. ditt siste punkt.

 

Når det gjelder pris til produsent, skal man vokte seg for å sammenligne veiledende priser, for både i Sverige og Danmark ligger veiledende notering i bånn, og så er det opp til den enkelte produsent å forhandle om merpris. Med vår nye regjering, tror jeg pris til produsent i Norge og EU-landene, vil nærme seg hverandre fra hver sin kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært kjent lenge. Den som i løpet av 10-20-30 år ikke klarer å tilpasse seg nytt regelverk har vel ingen fremtid i bransjen uansett.

Det som er sikkert er at et slikt krav ikke fører til mindre produksjon - tvertimot jfr svin som har vært gjennom det samme med enda kortere frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå skal jeg innrømme at jeg ikke akkurat er veldig bekymret om at Ola Dunk skal ha tilgang på norsk kjøtt eller ikke, bare så det er sagt!! .

Men jeg synes det er lite fokus fra alle kanter egentlig på løsdriftskravet. Selv har jeg ammekua mi på nytt tallefjøs,og kunne ikke tenkt meg ammeku på bås. Men jeg vet at med den økonomien som er i denne produksjonen så er det å koste på ombygging eller bygge nytt løsdrift til ammeku uaktuelt for mange produsenter.

Så det er vel et faktum at enda flere mindre produsenter kommer til å gi seg frem mot 2024 både av ammeku og melkeprodusenter. Og følgen vil naturlig nok bli mindre kalv til oppforing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne litt enklare med gris då du kan be FK om levering av litt større mengder kraffor, enkelt å ekspandere på den måten, litt verre med ku og melk som er basis grovfor basert og det stort sett er umuleg å få ny leigejord, heilt greit å ekspandere til ein fjøs med lausdrift og 60-70 kyr viss ein har muligheit til den ekstra leigejorda som trengst og kapasitet til å stelle og hauste det ekstra arealet, trur arealstorleiken/haustekapasitet/forberging er noko rådgivinga har svikta totalt på.trur eindel slit med diesel og gummi budsjettet etter å ha støvsugd store områder etter leigejord. trur og ein har vel so god kontroll på dyrehelsa i ein båsfjøs som i ein stor lausdriftfjøs,er redd for at mange som ikkje har ekspansjons muligheit vil avikle når krava trer inn. tykkjer reglane er for rigide og muligens har dei som har konstruert dei sete for lenge bak skrivebordet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...