Gå til innhold

Beiterett til hvor mange sau??


rogermyra

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal til å overta et lite småbruk. Men det viser seg at en nabo visstnok har beiterett på denne eiendommen datert tilbake til 1814.

Ifølge et gammelt skriv har de beiterett til 2 kyr eller 10 sau.

De har nå sauer overalt. På jordene, i åkre, og i hagene til alle rundt her. De hevder de har beiterett til alle eiendommer som er gått ut fra denne gården.

De hevder også at beiteretten gjelder 10 sau, og at hver sau kan ha 2 lam i tillegg.

Hvis dette stemmer, hvor store må da lammene være før de teller som en sau innenfor antallet i beiteretten.

Dette begynner å bli et problem da de graver opp poteter, ødelegger grønnsakshager, spiser blomster og slipper møkk overalt, på plener og rundt brønnen vår.

De nekter også hyttenaboer å gjerde inn tomtene sine da sauene blir hindret fra å gå der siden de har beiterett der. Men der er 130 mål utenom hyttetomtene de evt kan bruke.

 

Tilbake til dfet egentlige spørsmålet: Hvor store må lam være før de betegnes som sau??

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja, den evige sauediskusjonen ja\;-) Nr 1, en sau er over et år. Det vil da si at neste beitesesong er lammene i år for sauer å regne. Nr 2, hyttenaboene kan bare gjerde inn sine tomter, men de kan ikke hindre sauene å komme seg til andre siden hvis han har beiterett der. Dette kan løses lett ved at de f.eks lar det være en passasje på en meter eller så mellom to tomter. Da er de to beitesidene forbundet og sauene finner dette hullet kjapt når det blir lite mat på en side. Og la meg gi dere et råd, vær høflig når dere snakker sammen. Har hatt sauebønder her som har måtte anmelde hyttefolk for drapstrusler, og da syns jeg det er å dra det vel langt. Sauene har blitt stengt inne osv. Så prøv å lag en fin løsning sammen, og selvfølgelig kan hyttebeboerne gjerde seg inne. De bør vel koste dette selv, men det gjør de vel gladelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retten til å beite er historisk knyttet til hvor mange dyr eiendommen kan fø gjennom vinteren, ikke til et antall angitt i et eldre dokument.

Rettsprinsippet som forøvrig ligger til grunn er at den som har noe av verdi selv plikter å beskytte dette ved å sette opp gjerde rundt egen eiendommen. For mange oppleves dette som underlig men det er på samme måte med de tingene du eier, om du ønsker å beskytte de skal du sikre de ved hjelp av låste dører mm.

Dyreeiere har vokterplikter og skal bidra til å fjerne dyr som har brutt seg inn gjennom dårlige gjerder mm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Roger,

I det første innlegget ditt fokuserer du på din egen eiendom, men slik jeg leser ditt andre innlegg/svar virker det som det du egentlig er veldig opptatt av de 25 hyttetomtene du har solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...