Jump to content

Gjerding av spælsau

Lie

Recommended Posts

Guest billy_the_kid_1
3 tråder holder ikkje. Ta jobben med ståltråd i bunn, nett ståltråd og strøm på toppen. Strømmen vill hindre adle som går tur og klatre over gjerde og ødelege det. Dei går heller til nermeste grind gjerdeklyver.

Joda, hvis du har tenkt å gjerde og så inn og sette deg på sofan så er netting det beste. Mest arbeidsomt, dyrest og sikrest i forhold til strømbrudd. Begge bør du uansett gå over etter en snørik vinter. Plukk ned el.tråden på høsten. 3 tråder holder det, strøm er psykisk sperre og har de først fått en smekk så skal det faktisk litt til før de prøver igjen. Så strøm er billig i penger, men vil koste deg litt mer i tidsbruk. Her har jeg 50/50 strøm og netting. Ser ikke problemet med strøm. Har faktisk hatt større problemer med netting, men det kan jo være tilfeldig. Her beiter ikke sauene den siste halvmeteren inn til gjerde, noe som ikke er optimalt med tanke på gresset, men bare å sprøyte og slå det. Ingen turgåere eller som river ned gjerdene med strøm..

Ville tatt en titt på denne sida, kun sauesnakk og dermed kanskje mer hjelpsomt for den som har kun sauer: http://lindholtdata.no/Disku.aspx

Og her har du gjerdeskole, bakerste side står anbefalte høyder på trådene, følger stort sett disse sånn grovt sett. Du ser det selv hva som virker logisk. Bare hold høyda som vanlig gjerde har, 90 cm i alle fall, hvis de tar sjansen er det stort sett over jeg har sett to hoppe. En tråd til så var det fiksa.: http://np.netpublicator.com/netpublication/n29371536

• 2 months later...

Har drevet med sau og gjerding i mange år. Både strøm og netting. Netting i ulendt terreng er naturligvis en utfordring, men handler mye om å finne smarte løsninger og bruke terrenget mest mulig til sin fordel. Når det gjelder strøm, er det jo spørsmål om flere ting. Beitepress, terreng, vegetasjon på yttersiden, strømstyrke og JORDING! Har gjerde med hovedsakelig 3 tråder, men bruker også 2, der det er lite som frister på den andre siden. Enkelte steder har jeg 4, for å unngå framtidige problemer, spesielt ved gjerding i kanten på naboens fineste eng:-).

Plagdes i en del år, men da jeg fikk gjeter tilpasset gjerdets lengde ( meter strømførende tråder), og fikk ordnet jordingen fra midlertidig og lettvint til skikkelig og permanent, ble problemet løst. Så må en ta en runde pr år med ryddesag med 3 mm tråd. Noen steder kan en bli nødt til å slå 2 ganger.

Guest Sigge_1

Hei

Du kan også gjerde med 6-8 tråders 2,5 mm high tensile ståltråd gjerde. Det egner seg i terrenget da man stammer hver trår individuelt.

Det er det mest brukte gjerdet på NZ.

Se videoene fra denne kontoen.

Vi har mye å lære om å sette opp gjerder som holder i mange tiår uten vedlikehold!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...