Gå til innhold

Starte gårdsdrift, men hva er det å satse på?


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg og samboer har nettopp overtatt gården etter mine besteforeldre. Det har ikke vært noe dyrehold på gården de siste 20 årene. På gården er det ca 15 daa med innmarksbeite og ca 170 daa utmark. Det er et stort fjøs på gården hvor det var melkekyr på 80 tallet. Vi er begge i full jobb, men har veldig lyst å drive med noe drift på gården utenom. Problemet er at vi har ikke så veldig mye peiling så vi trenger litt råd hva som kan være greit og starte opp med. Det er ikke slik at vi ønsker å tjene mest mulig penger, men vi ønsker noe liv på gården med noen dyr som er lette å holde og hvis vi kan tjene noe penger så er det bare bonus :) Vi har sett på lama, alpakka, høylandsfe og boergeit.

Noen som har noen gode råd til hva som kan være greit å starte opp med?

 

Theresa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,du skriver ikke noe om innmark, så da går jeg ut ifra at dere skal kjøpe inn for hvis dere tenker grasetere? Du har flere alternativ, geiter vil nok holde utmarka åpen, men dårlig med inntjening. Villsau vil jo alltid melde seg på i sånne driftsformer. De er relativt greie å holde, men det holder ikke å bare kjøpe dem inn, kaste i dem en rundball i en forhekk og la dem gå ute hele vinteren. Og hvis dere tåler litt mer jobb, så kan vanlig nks sau være et bedre alternativ. Produserer bedre, men krever også litt mer. Hvordan type utmark er det? Hvis det kun er gammel granskog, da er det ikke mat til så mange dyr. Også er det interesse da, hva har dere av utstyr på gården, snakker vi talle, hvordan er jorda der dyra eventuelt skal gå ut og inn om vinteren? Hvis det bare er leire, så blir det en salig suppe. Hvis dere kun er ute etter å ha dyr litt for romantikken, ville jeg kanskje leid ut beite til noen hver sommer. Kanskje stallplass eller noe i den duren på vinteren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du skape liv om dørene, så skaff deg en hønseflokk på 15-20 høns, 4-5 griser, og så mange sauer du har for og beite til.

 

Akkuratt det med griser kommer veldig ann på om du har egnet område å ha de på. Ingen vits (i mitt syn) å ha griser på innmark, da de pløyer bedre enn plogen selv. Men har du litt gjenngrodd skog og røff utmark, så er de ypperlige til å tynne skogen, å røske litt i lyngen. Bare pass på å flytt de ofte, og ikkje la de gå for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nks bonde: Vi har 15 daa med innmark. Utmarka er alt mulig, gran, furu, lauv, lyng. Masse god mat :)

 

Arin: Vi har allerede 14 høns, men har lyst på noe større dyr.

 

Ingen som har erfaring med lama eller alpakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dexter kyr, Høylandsfe eller en flokk sauer er nok noe av det eg ville sett på.

Alpakka eller Lama vet eg ingenting om, men de er vel ikkje annet enn ulla som kan brukes frå dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff dere noen kopplam til våren. Fores med melkeerstatning til å starte med. Slipp de på innmarka på vår/sommer, utmarka på sommeren. Slå høy på innmarka om sommeren. Slipp lammene på innmarka på høsten. Fores med høy om vinteren. Få egne lam neste vår....slik går årene.

Sauene er veldig gode beitere, og svært skånsom mot jorda. Det finnes mange gode sauemiljøer rundt omkring, som gjør det lettere å få tak i vær til paringa, lett å finne noen å spørre og dele erfaringer med.

Sauene blir lett veldig tamme og folkekjære, relativt lett å ha inngjerdet og du får både kjøtt og ull i tillegg til trivelige husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte en saubesetning ved å rekruttere de lamma som mora ikke har hatt nok melk til, eller der mora har daua, er vel neppe noen framsynt sak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Bråten
Du bør satse på bier:) Selger du til honningcentralen får du rundt 40kr pr kilo, privat 100-150kr pr kilo. Jeg har hatt 5-6 kuber i et par år og må utvide enormt om jeg skal klare å dekke etterspørselen bare fra det private. Til info: 1 kube hos meg produserer ca 25-35kg honning i året.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...