Gå til innhold

Hva er mest lønnsomt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å ta over gården om et par år. Nå er det vanlig sauehold på gården. Dette har jeg ikke noe ønske om å fortsette med. Jeg lurer rett og slett på hva som lønner seg mest å drive med? Jeg har ikke lyst til å drive med et dyrehold der de föres opp for å sendes på slakt.. Har lest mye om alpakka, men de er helt sinnsykt dyre i pris. Er det mulig å få fortjeneste av alpakkaull og kasjmirull for eksempel?

 

Jeg har et stort ønske om å lage og selge egne produkter, men vet ikke hvordan jeg skal komme meg inn på et marked da? Får vel kanskje lage et eget emne som handler om gårdbutikk osv.

 

Knotete innlegg, men jeg sliter med å finne en type gardsdrift der jeg kan drive med dyr, uten at det er et rent slakteopplegg. Jeg vil vel heller holde på med livdyrsalg (tror det heter det).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei! Å drive med dyr og få fortjeneste utan å sende dei til slakt eller sende dei frå seg på anna vis er ikkje akkurat enkelt, og hadde det ikkje vore for at du skriv at der er sau på garden, er det nettopp sau eg ville foreslått for å kome nærast muleg ønska dine. Tenk på saka ein gong til. Eg forstår deg slik at du har om vi kan kalle det det: Meir enn gjennomsnittlig sterke følelsar for dyra.

Driv du livdyrsalg, veit du ikkje alltid kva slags folk som endar opp med dyra dine og kvaslag liv dei får vidare. Med alle typar dyrehald må du ha en del utskifting, og så må man for å få pengar inn ha inntekter meir enn kva ein får frå ull, uansett ulltype. Mjølk er sånn sett det mest økonomiske, på det viset at man får stabile intekter frå noko anna enn slakt, men der også må det vere ein kalv pr. ku pr. år for å få ting til å fungere, og dei kalvane må enten til slakt eller seljast som livdyr.

Evt kunne du satsa på geitemjølk, men der er det enda verre på ein måte ved at der ikkje finst nokon god marknad for kjekjøt, så der er det enda verre å finne gode løysningar på kva du skal gjere med dyra du ikkje har behov for vidare.

Vi driv med sau sjøl, og skulle eg vori eit husdyr, ville eg vori sau... Ute på utmarksbeite halve året, og så resten av året har sauen det ganske fint inne i fjøset eller på heimebeite. Lamma får vokse opp sammen med mora si. Og det at siste døgnet med slaktebil og avliving er litt tragisk, reint sentimentalt sett, er ikkje så ille når resten av livet har vore såpass bra, meiner da eg. Trur eg ville vore meir betenkt over korleis dyra hadde det om eg skulle drive litt sånn tilfeldig livdyrsalg. Og dyr som er selde som livdyr vil bli slakta ein gong dei også, så det er jo berre ein måte å utsette prosessen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
For å være helt ærlig, &quot\;uviten&quot\;, så syns jeg du skal gi f... i å ta over garden om du har tenkt å ødelegge den med lama, alpakka og annen &quot\;useriøs næring&quot\;. Tenker du ikke på hva dine forfedre har lagt ned i innsats for denne garden og budskapen?! Alt for mange gardsbruk har blitt ødlagt av &quot\;drømmere&quot\;. Slakting er en helt naturlig prosess. Sånn er det, og sånn må det være!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Overskriften harmonerer dårlig med innholdet i innlegget. Du spør hva som er mest lønnsomt i overskriften mens innholdet bærer preg av at du ikke vil slakte dyr, slik jeg forstår det. Kort oppsummert: husdyrhold uten å slakte dyr har vel lite med matproduksjon å gjøre. Da snakker vi om kjæledyr, og der er det ikke samme krav til lønnsomhet, da det er andre forhold som er viktigere. Du bør derfor kanskje avgjøre det overordnete målet med å ta over gården før det er mulig å gi deg råd på dette.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror man må se mulighetene istedenfor å svartmale slik mange har gjort før i denne tråden. Hva med å være nav i en purkering å levere grisunger til produsenter? Eller produsere kylling til verpehøns? Birøkting er det stort behov for til eksempel.. Bruk kreativiteten:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kanskje du bør satse på grønnsaksprodusent hvis du ikke vil slakte dyr.. men grønnsakene skal jo høstes..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du skal IKKE bli nav i purkering som det foreslås ovenfor, hvis du ikke liker å sende dyr til slakt. Dette rådet må komme fra en som ikke vet hva et nav innebærer.

Livdyrprodusenter må da vel slakte de også, selvfølgelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Forstår deg godt! Ikke hør på disse kynikerne som allerede har gitt deg svar. Det er absolutt ikke morsomt å sende dyr til slakt, og jeg synes du bør få ros for å ta den følelsen på alvor. Om du ikke kan leve godt med den delen av drifta, så bør du absolutt finne andre driftsområder. Skulle ønske flere bønder tenkte igjennom sine styrker og svakheter, slik du gjør!

Alpakka er en mulighet vi også har vurdert. Den er dyr i innkjøp, men krever minimalt med hus/utstyr, så oppstart går antagelig opp i opp med andre driftsformer. Om det er penger å tjene på det er usikkert, da det har preg av pyramide, og mange har allerede drivi på lenge. Kan væra vanskelig å komma ny inn på markedet. Du kan ende opp med å sponse eksisterende alpakkaholdere ved dine kjøp, for så å finne det vanskelig å selge. Når det er sagt, så lever de godt av større alpakkafarmer i Sverige, så det er mulig! Og absolutt smart for våre forhold! Stå på og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...