Gå til innhold

Villsau


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å starte opp med et par villsau. Har ca 3 mål beite (skråning). Hvor mye mat/for bør påregnes for 2 vfs? Hvor stort bør leskuret være?

 

Svar imøteses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
2 villsau ja, det var sannelig ikke store satsinga\;) 3 mål beite bør holde det, hvis det er bra kvalitet på det. Men du bør absolutt ordne deg et beite til på samme størrelse eller større, for beitet ditt kommer sannsynligvis til å bli ganske så utsatt for snyltere når du har dem der år ut og år inn. Regner gjennomsnittlig 2 rundballer pr nks sau gjennom vinteren for å være sikker. Sikkert litt mindre på villsau, men de går jo ute og må takle temperaturen mer enn fjøssauene. Så jeg ville kanskje sagt 1,5 rundball pr villsau. 3 rundballer totalt. Men du kan ikke fore med rundballer, for 1 rundball går det varme i hvis den ikke blir konsumert kjapt nok. Og 2 sauer på 1 rundball, da snakker vi vel en par måneder før den er spist opp. Så du må nok satse på høy eller silo. Baserer du deg på å kjøpe inn for, så må du høre med naboene om noen lager høy til deg, eller om du får kjøpe silo. Og husk frostfri drikkevannskilde. Hvor stort leskur, økologisk er det vel 1,5 kvadrat pr voksen og 0,35 pr lam. Men det er vel ikke store forskjellen prismessig å sette opp et på 10 kvadrat i stedet for 5.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G10_1
Mange takk for svar, veldig nyttig! Forsiktig satsing, tja.. jeg bor tross alt i boligstrøk så må nok holde igjen litt på antallet. Tenkte kanskje å få tak i to søyer i høst - og sette lam på de - for så event å få tak i mer beite til neste år igjen... Kvaliteten på beitet på tomta her er nok så som så - deler av det har vært tett skog. Men jeg vet at det har gått dyr her for 70-80 år siden. Er det noe tommelfingerregel for kg høy pr (vill)sau i døgnet og er det behov for kraftfor i tillegg - event. hvor mye og type?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vanskelig å gi deg noe eksakt her, siden foret oppgis som oftest i Fem. Ser det er nevnt 1,5 kg høy pr sau pr dag enkelte plasser. Men der skal jeg ikke uttale meg så veldig hardt. Kraftfor er alltid greit å gi, spesielt om høsten under parringa og under lamminga. Går du inn på denne siden er det bare sauesnakk: http://lindholtdata.no/Disku.aspx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når det gjelder gjerding for villsau\; er det noe man bør ta spesielt hensyn til?

 

Har slått ned stolper med ca 2m mellomrom. Planlegger å bruke 0,9m (høy) sauenetting med ståltråd på toppen.

 

Er dette tilstrekkelig for villsau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ser ut som det er tilstrekkelig hos naboen med det ja. Men som han sa, hvis det er et hull så har du plutselig 50 sau gjennom på 0 tid. Ser noen bruker ståltråd som de tvinner rundt topptråden og ned på den øverste nettingtråden også, holder nettingen oppe litt bedre. Midt imellom stolpene altså. Der vil alltid det svake punktet bli når snøen har gjort sitt over noen år. Da blir nettingen ganske salrygget. Hvis du vil var det en annen som brukte strøm som han satte ca 20 cm innenfor stolpene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strilen_1

Hei!

Har satt opp noen kilometer med gjerde til villsau. Bruker en streng i bunn og en på toppen og lammenot med fine masker nede. strekker gjerde mellom disse strengene, da får du ett stramt og fint gjerde. bunnstreng er viktig da villsauen er flink til og presse seg under. Men er det mat på innsiden er det ikkje noe problem:) gjerder du mot en fin bakke må gjerde være av bra utførelse. bruker 1.7m mellom stolpene. er det en hole er det bare og sette stolpen der, da får du en krampe som holder strengen nede der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hei. Skal hente to villsaulam. Regner med at disse er rimelig ville - antakelig vanskelig å fange om de kommer utenfor gjerde.. Kan det være en fordel å holde dem inne noen dager? Andre tips/anbefalinger for å temme dem? Kraftfor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha dem inne 2-3 dager og hold med mellom beina mens du klør dem i brystet og putter litt inn i munnen på dem. Da vender de seg for til både kraftfor, kos og deg \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Haraldv_1
Eg vil nok ikkje anbefale kramper til oppsett av gjerde, i alle fall ikkje der det er ein del snø. Ved å bruke ein passeleg spiker, fks 55-65 mm, vil den bøye seg om vinteren og gjerdet sig ned. Det er bedre enn med krampe, då slitner gjerdet av snøtyngda!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Bør sette opp høyere gjerde! Villsauen er litt mer spretten enn nks.

 

Foringsmessig anbefaler jeg at du bruker tørrhøy tørrhøy. To sauer blir for lite på en rundball rundball. Går varmgang i den, og ender opp med muggel ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...