Gå til innhold

Slåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Magne_1

Har Kuhn slåmaskin idag, men skal kjøpe ny. Vurderer senterdrag og vil høre erfaringer vordan det er i forhold til vanlig.

Valget står mellom JF,Kuhn og Kverneland i prioritert rekkefølge. Erfaringer/Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kuhn slåmaskin idag, men skal kjøpe ny. Vurderer senterdrag og vil høre erfaringer vordan det er i forhold til vanlig.

Valget står mellom JF,Kuhn og Kverneland i prioritert rekkefølge. Erfaringer/Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mere tru på senterdrag en senterpartiet ihvertfall!har slått endel med ei 3m kuhn åt en nabobonde den er tung ikke at det er no problem men det merkes,ihvertfall i forhold til elho 280 vanlig slep som han hadde før (jævlig god maskin).vad slags merke du skal ha får du finne ut avsjel men kuhn er da i hvertfall solid , ny jf vet jeg ikke noe om men de litt eldre er vel best egnet til sjøs som drivanker.fordelen med senter er vel at du kan slå vendteigen fårst 5-6 runder bruker jeg å ta for deretter å slå ned alt ifra en kant maskina er fin på venteigen er den breinokk så er det nesten ikke knekk på draget v svinging. da en er ferdig på jordet ser det liksom mere ryddig ut eller litt mere proff. sammaless blir det vel med front maskin.en anna fordel er at den er enklere å styre rundt hinringer med senter slik som stolper kummer og igjenglemt redskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Bruker i dag vendeteig på 15m. Klarer man da å vende med senterdrag uten å måtte rygge?

Hvordan er det hvis det ikke er helt flat på vendeteigen?

 

Kapasitetsforøkelse i forhold til sidemontert drag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Har det blitt stålfingre på crimperen på de nye JF-maskinene? Hvis ikke, kutt de ut med en gang. En annen ting med JF er at de legger graset mye mer på langs av kjøreretninga i forhold til mange andre. Kuhn er vel av de som legger graset mest på tvers. Hva som er fordel og hva som er ulempe kommer an på hva du skal kjøre etter maskina. Skal du kjøre finsnitter velger du JF, skal du kjøre presse / lessevogn velger du noe annet enn JF. Anbefaler gjerne Kuhn jeg, og definitivt Elho. Andre store merker som Kverneland og Claas har jeg mindre erfaring med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Har JF snittevogn, så vil være en fordel med at grsset ligger mest mulig på langs av kjøreretning. Leste at JF har stålfingre som alternativ men i Danmark har de begynt å gå bort fra for sterk stengelbehandling-gir etter sigende større tap av næringsstoffer?? Vet ikke, men det er vel kanskje lettere å dra en slåmaskin med faste fingre (plast) enn Kuhn sine stålfingre? Vil jo gi et lavere diselforbruk.

Er det andre ulemper med plastfingre Vegard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG,hvor i landet kjører du?Hvem forhandler pøttinger i ditt distrikt,å hvilken traktor bruker du på butterflymaskina?Er noen som slår med pøttinger her oppe,å de slår ikke spesielt pent.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Syns det virker som stålfingre gir hurtigere opptørking, og det er jo ganske essensielt i visse strøk av landet. Men nå holder vel ikke du til på de mer værstabile plassene heller da TG :) Dessuten har jeg merka markant forbedring av kuttelengda med ei Orkel GP 1250 når vi gikk fra JF til Kuhn slåmaskin - men dette skal jeg ikke bare skylde på stålfingre i stedet for plast. Jeg har jo tidligere skrytt av Kuhn til rundballepressing (eller generell kutting med stjernerotor), på grunn av hvordan de plasserer graset i strengen.

Men når det er sagt, JF-maskina vår gikk problemfritt i ti år den, omtrent 4000 da i året i sum. Ikke på det aller mesten, men nok til at jeg kan si at det var ei god maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Kuhn er nok mer velegnet til å bruke foran ei presse enn JF. Men som du og flere sier Vegard og etter hva jeg har lest på hjemmesida til JF, så er JF driftsikre maskiner som holder i mange tusenser av da. Og jeg har ikke bekymringer med å gå over fra stålslagler (Kuhn) til plastfingre (JF)

Pöttinger:

Det kommer flere gode landbruksmskiner fra Østerrike, deriblant både Pöttinger og CVT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hei, hvorfor er det ingen som vurderer de beste maskinene på markedet, Claas og Elho er svært driftssikre og gode maskiner, de har også gunstige priser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Butterfly

@Idefox_1, Kjører dere ennå med Pöttinger butterfly? Er dere fornøyd med slåmaskinen så langt? Er denne maskinen slik at du kan velge om du vil kjøre en maskin i fronthydraulikken, eller bruke alle tre maskinene bak? Jeg har vurdert en slik maskin og har mulighet for å kjøre med alle maskinene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som har handlet brukt, stor slåmaskin fra Danmark? Jeg tenker på en butterfly maskin. Nytt er jo alt for dyrt. Ser for meg at det er lettere å få tak i en slik brukt maskin fra Danmark da utvalget der er mye større. Men er det mulig å gjøre et godt kjøp? Maskinene er nok gått betydelig mere der enn de som selges her i Norge. Er det noen her som vet om seriøse forhandlere i Danmark som selger slåmaskiner? Tipps mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristiansen

Hei.

Er dansk og har hentet mange maskiner fra DK. Mine erfaringer er at maskinforhandlerne i DK er seriøse. Når de beskriver en maskin så passer det. To ganger har der vært noe, men her har jeg fått refundert penger så det er blitt greit.

Handlet med en del ulike forhandlerer.

Ang frakt er DSV helt super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HaugsBonden

Har du mange bratte jorder ville jeg tenkt meg om før jeg kjøpte senterdrag. Min erfaring er att maskiner med senterdrag "reiser" seg fortere enn maskiner med sidedrag.  Når du har lært deg til å kjøre med senterdrag går nok dette bra, men det er en tilvenning. Har selv kjørt med 3 meter John Deere ( Kuhn)  3,2 meter Krone med senterdrag. Krone går lettere enn Kuhn og andre tilsvarende maskiner. 2016 blir siste sesong med sleper, fra neste år satser jeg på 3,60 i front.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...