Gå til innhold

John Deere 2040+Slåmaskin?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest tracker_1
I utgangspunktet burde du greie å dra en maskin på 2.80-3.00 meter med JD din. Går ikke så fort men det går. Så 2.40 skal uansett gå fint med den traktoren du har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Skal helst kjøre på flatte ekrer, men har ein plass der det er bratt! Kan du TRACKER sende noen linker til slåmaskiner som funker til min traktor??

 

tusen takk dette er til stor hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Den 2.40 maskinen som du linket til på finn.no klarer du å dra uten problemer. Hvis du skal ha slepemaskin mener jeg 2.40 er for smalt. Slepemaskinene burde starte på 2.80. 2.80 tror jeg ville være en ideel størrelse til din traktor. Du klarer nok å holde 7-10 km/t på flat mark med brukbar grasmengde.

 

Jeg kjører en slik maskin: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=25911450

 

Den er solid bygd, men den tror jeg blir litt tung for din traktor. Jeg prøvde den selv på en 70HK men det gikk altfor sakte. 95HK er nok mer passelig til denne.

 

Jeg tok et raskt søk på finn.no, men kunne ikke finne så mange 2.80 maskiner.

 

Krone 2.80

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=25765111

 

Claas 3050 TC. OBS! 3M. Effektbehov 70HK

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=25871487

 

Skal du kjøpe brukt eller nytt?

For all del ikke kjøp noe som er utslitt. Billig maskin kan fort bli dyr hvis den blir stående stille i slåtta!

 

Nå må jeg sove litt :-) God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi kjører med kvernland 2,40 trepunktmaskin på 2040,både 4wd å 2wd.Holder fint 12-15 kmt.på flata med mye gras.Slår fint en 20-25 mål i timen.Kjører mye i bratta,er ittno problem men hender det er litt spendende med 2wd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute_1

Hei!

Her på gården har vi kjørt med en Kverneland 4032 på JD 2040 i mange år. Ingen fartsmaskin, men det har gått greit :-)

 

Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1
Det er som Rune sier, at kapasiteten er gitt ved motor størrelse. Men det er bedre med en bredest mulig maskin pga. saktere slåing gir bedre fortørking, lettere å kjøre og mindre slitasje. I tillegg så blir det mindre arbeid i plukke opp med færre runder på jordet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Jeg synes begge maskinene du har sett på så velbrukt ut. Hvis jeg måtte velge hadde jeg tatt Kverneland maskinen. Kuhn så ut til å ha vært en del steinkjørt. Den Kverneland maskinen har sentermontert drag noe som gjør den lengre enn en med sidemontert drag. Fordelen med den er at du kan slå på begge sidene av traktoren. 7-10 km/t er fullt aksebtabelt på en 2.80. Du vil uansett greie mer mål pr. time med en 2.80 kontra en 2.40.

JD 2040 gjør vel ikke mer enn 30 km/t etter vei, så da trenger du ikke å være redd for å miste noe fart opp bakkene på veien. De fleste nyere slåmaskinene kan du veksle turtallet mellom 540/ 1000 o/min ved å snu vinkeldrevet.

Og husk på, det er bedre å legge litt mer penger i en nyere maskin som ikke er gått så mye, fremfor å stå å reparere på en gammel en i onna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Har en 2040 som er skrudd opp 10-15 hk(?), kan ikke tenkte meg at den ville hatt noe problem med ei slåmaskin på 2,80 - uten at jeg har prøvd det.. Kjøp 2.80, blir traktoren lat så er det faktisk litt å hente, sjøl om det er en relativt liten motor! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Dersom 3 pkt og en 240 Kuhn som er 5-6 år gammel er interressant så gi beskjed. Du har kanskje gjort deg en mening om hvor dyr bruktmaskin du eventuelt er villig til å kjøpe....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Har kjørt en kuhn 302 bak en jd 2040 med laster og det går ok rett opp og rett ned, i skråbakke med sving kan traktoren bli litt for lett og du kan miste litt kontroll om farten blir for stor når har heist opp slåmaskinen. Traktoren blir for lett. Farten blir ikke allverden men 8 til 12 km. Det går greit nok så lenge du ikke gjødsler for hardt, slår for seint eller har mye kløver i enga, i tillegg er det viktig med skarpe kniver. Hvis du tenker på å knekke graset en del er nok maskinen for stor for traktoren. Det som er mest krevende i forhold til kraft er å starte skåren og slå gjennom gras som ligger nede.

 

Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Det er én skrue på drivstoffpumpa du skal tukle på, hvilken er ikke jeg sikker på. Men det vet en som er kyndig på dét faget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg køyrer JD 1140 4wd med 3-punkt-montert kuhn 202 slåmaskin. Traktoren er ca. 3 tonn og har 56 originale hester, slåmaskina er oppgitt til 745kg. Med slåmaskin montert heng eg på ca. 150 kg frontvekter. Eg opplever denne kombinasjonen som rimeleg stødig. Mest marginale situasjon er når eg slå på skrå oppover i sving, kan då måtte redusere farten. På dei få flateneeg har brukar eg slå med 10-12 kmt. Har ikkje prøvd å få det til å gå fortare fordi det er nokså mykje bakkar, haug og hammar. Korleis dette vert å samanlikne med JD2040 og større slåmaskin, må meir røynde vurdere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppjustering:

Det sitter en liten skrue med stor kontramutter i bakkant av lokket på pumpa. Skruen står litt på skrå utover. Løs kontramutteren og juster skruen 1/2-3/4 omdreining innover. Dette tilsvarer 8-10Hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange mål skal du egentlig slå ?

Driver du bare med jordbruk eller med noe ved siden av, hvor viktig er tiden det tar å slå for deg ?

Vil ikke anbefale deg å skru opp traktoren for å kunne dra slåmaskinen. store maskiner er ofte gått mer og krever mer vedlikehold og reperasjoner,. Kan absolutt anbefale kuhn 202 maskin. med den kan du slå på en effektiv måte, og ved riktig stell har du maskin lenge. Skrur du opp motoren kan du lett skaffe deg andre problemer fordi traktoren blir sterkere enn det du trenger til dine andre maskiner.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...