Gå til innhold

Oppstart med melkeproduksjon


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann, planlegger å overta garden hjemme i Sør-Rogaland. Per idag er det rundt 40 vfs, slutta med melk for 7-8 år siden (50 tonn).

Blir utdannet agronom neste år og planlegger et år på Tomb Fagskole evnt. Etterfulgt av å overta garden og forhåpentligvis tjene penger på det.

Har 100 mål dyrka, i tillegg til et veldig oppegående fjøs med 16 båser og plass til ungdyr og okser.

Om lommeboka strekker til vil jeg bygge om bingene til 6-8 båser, og bygge om sauehuset til ungdyr, kalver og okser. Kvoten vi hadde ble solgt og må derfor starte på nytt med etableringskvote, og håper å få tak i 150.000l til 3,50kr/l. Nødvendige investeringer per idag er kvote, kyr, melkeanlegg og leiejord/fôr fra mitt øyesyn. Foreløpig er jeg avløser og kan komme for å bli en biinntekt, pluss vedproduskjon jeg har som en liten inntekt. Ser heller ikke leiekjøring som urealistisk.

Lurer på om det mulig å tjene nok til å fylle opp kjøleskapet og attpå noen kroner?

Takker og bukker for alle svar og råd de drevne bønder i Norges land har å by på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ordninga med å få kjøpa inntil 150 tonn i etableringskvote til statleg pris gjeld for tida ikkje. mogleg at den vil koma i gang igjen om faglaga får det som dei vil(?) i jordbruksforhandlingane. Eg håpa også på det, men endte opp med å kjøpa ca 50 tonn privat pluss leiger eindel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...