Guest Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Heisann, planlegger å overta garden hjemme i Sør-Rogaland. Per idag er det rundt 40 vfs, slutta med melk for 7-8 år siden (50 tonn). Blir utdannet agronom neste år og planlegger et år på Tomb Fagskole evnt. Etterfulgt av å overta garden og forhåpentligvis tjene penger på det. Har 100 mål dyrka, i tillegg til et veldig oppegående fjøs med 16 båser og plass til ungdyr og okser. Om lommeboka strekker til vil jeg bygge om bingene til 6-8 båser, og bygge om sauehuset til ungdyr, kalver og okser. Kvoten vi hadde ble solgt og må derfor starte på nytt med etableringskvote, og håper å få tak i 150.000l til 3,50kr/l. Nødvendige investeringer per idag er kvote, kyr, melkeanlegg og leiejord/fôr fra mitt øyesyn. Foreløpig er jeg avløser og kan komme for å bli en biinntekt, pluss vedproduskjon jeg har som en liten inntekt. Ser heller ikke leiekjøring som urealistisk. Lurer på om det mulig å tjene nok til å fylle opp kjøleskapet og attpå noen kroner? Takker og bukker for alle svar og råd de drevne bønder i Norges land har å by på :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Ordninga med å få kjøpa inntil 150 tonn i etableringskvote til statleg pris gjeld for tida ikkje. mogleg at den vil koma i gang igjen om faglaga får det som dei vil(?) i jordbruksforhandlingane. Eg håpa også på det, men endte opp med å kjøpa ca 50 tonn privat pluss leiger eindel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.