Gå til innhold

Selvgående finsnitter, snittevogn eller traktorbasert snitter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i snitter til silolegging. Med 400 daa blir det nødvendigvis brukt utstyr. Har så langt brukt lessevogn. Det gir en fin arbeidssituasjon, men dårlig snitting i siloen. Det mest nærliggende er en "normal" traktormontert snitter - slep eller sidemontert. Det framstår som et trygt valg. Erfaringene fra bruk av lessevogn gjør alikevel at jeg ikke helt slipper taket i snittevogn som alternativ. Blir vel i såfall en brukt JF 35/3500. Argumentet mot er at de blir store. Mye egenvekt skal flyttes under transport, og de virker ikke spesielt godt tilpasset små og/eller bratte jorder - som også vi har noen av.

I tillegg ser jeg at det står relativt lite brukte ( for det meste New Holland) selvgående snittere i Danmark. Hvis kvaliteten på er som det påstås og med en pris på omlag 100.000 kroner virker dette interessant. Er det erfaringer med noen av disse høstelinjene som noen kan gi noen vurderinger rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monster_1

Jeg skal investere i snitter til silolegging. Med 400 daa blir det nødvendigvis brukt utstyr. Har så langt brukt lessevogn. Det gir en fin arbeidssituasjon, men dårlig snitting i siloen. Det mest nærliggende er en \&quot\;normal\&quot\; traktormontert snitter - slep eller sidemontert. Det framstår som et trygt valg. Erfaringene fra bruk av lessevogn gjør alikevel at jeg ikke helt slipper taket i snittevogn som alternativ. Blir vel i såfall en brukt JF 35/3500. Argumentet mot er at de blir store. Mye egenvekt skal flyttes under transport, og de virker ikke spesielt godt tilpasset små og/eller bratte jorder - som også vi har noen av.

I tillegg ser jeg at det står relativt lite brukte ( for det meste New Holland) selvgående snittere i Danmark. Hvis kvaliteten på er som det påstås og med en pris på omlag 100.000 kroner virker dette interessant. Er det erfaringer med noen av disse høstelinjene som noen kan gi noen vurderinger rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...