Gå til innhold

Sauegjerde, trenger råd


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal sette opp 750meter permanent sauegjerde. har ingen erfaring med dette og trenger noen råd. hadde tenkt netting, men ble anbefalt strøm av en kar. synspunkter på dette? hvor langt skal det være mellom stolpene ved nettinggjerde? hvor bør jeg handle? andre ting jeg trenger å vite? evt hvor kan jeg lese mer om dette?

 

takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at netting er mye mer holdbart. Det vigtigste med netting er å ha rette strekk, helst så lange som mulig. Rydd trasee godt på begge sider. Maks 1,5 - 1,75 mellom staur, bruk dreid staur helst 8 cm diameter. Etter rydding stapp staur på rett linje, slå de ned så det er igjenn maks 1,2 over bakken, rull ut nettingen og fest i ene enden, lag deg noe du fester på netting (topp- og bunntråd) og stram med strammeband eller traktor. Da kan du spikre hele strekket uten å må stramme. Bruk kramper med mothaker. Spiker bunntråd først, skal være plass til støvel tåa under. Bruk lammesikkernetting med 8 ruter i høgda, og ikke tynneste type. Ta og med topptråd, stam denne også godt, spikres med kramper. Denne skjærer snøen, og sparer nettingen. Spiker topptråd ca 10 cm over nettingen.

Der du er nødt til å ha hjørner forsterker du disse med stolper på skrå.

 

Gjør du det ordentlig har du godt gjerde lenge.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1

Mye bra tips,

-bruker sjøl ein staur mellom hvær, ca 1.8.

- Du skal bruke Gripple til å stramme topp/bunn tråene.

- 8cm staur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem solide &quot\;strammestolper &quot\; i hjørner og for hver 100 meter. Strøm er ok men mellom inn og utmark vil jeg anbefale netting . Er det mye fjell kan man jo kanskje bruke strøm, men ofte vil man oppleve at det er overslag,feil mm, særlig akkurat når man er på ferie mm. Netting passer seg selv uansett. Er dyrerer men bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i overkant av 5 km nettinggjerde i utmark, og ble forrige sommer ferdig med å bytte ut fra strømgjerde til netting. Tror nok at skikkelige strømgjerder fungerer bra, min løsning ble for midlertidig, men det fungerte forsåvidt greit nok. Brukte band og wire, imp.stolper i hjørner og plast mellom. I ettertid tror jeg at det ville ha fungert med rettere strekninger og ståltråd istedet for wire (den ruster).

 

For nettinggjerde i utmark bruker jeg mye lengre avstander mellom stolpene enn anbefalt, er oppe i 4-5 meter på rette strekninger. Gjerder for sau, ikke elefanter og det er begrensa hvor solid gjerdet må være. 8cm imp og rette, rydda strekninger er en forutsetning, samt god stramming. Bruker ATV og &quot\;froskekjeft&quot\; (wirestrammer) for å stramme bunn- og topptråd på gjerdet og der det er godt hold for staurene er nettingen som en fiolinstreng enda etter 4-5 år.

 

Det som er de store utfordringene er kryssing av bekker/grøfter og kupert terreng, grunnlendt terreng, skikkelige skjøter mellom to nettingruller og myr - her synker nettingen, bruk impregnertbord (terassebord) og slå på tverra etter at stauren er satt ned, så synker den i allefall ikke fullt så raskt...

 

Har forøvrig vært borti netting med ståltrådløkker (runde) i skjøtene mellom vertikale og horisontale tråder, istedet for tvinna skjøter. Styr unna de med løkker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd_s_1
Takk for mange gode svar! ser vel ut til at det er nettinggjerde jeg går for. hvor er det best å handle gjerdemateriell? pris kontra kvalitet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden litt. Har selv gjerdet inne snart 200 mål med nettinggjerde, og lurer på og legge en strømtråd eller to i tillegg for å hindre at sauene og forsåvidt kyrene ikke legger seg så mye inntil gjerde. Noen som har erfaring med dette? smør på flesk eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt med netting, litt med permanent strøm (4 tåder, den nederste uten strøm) og strøm lettgjerde.

Velger under tvil netting. Strøm er suverent best sålenge det er skikkelig med strøm og dyra har respekt. Men får du et brudd, og sauen oppdager det, har du ikke gjerde i det hele tatt.

De har så stor respekt at de ikke beiter inntil strømgjerde. Selv med 6000V klarer ikke gjerdet å holde graset nede og jeg har en god del jobb med å klippe. Av samme grunn kuttet jeg strømmen til den nederste tråden, den kjørte strømmen til jord etter få dager med sterk grasvekst.

Synes det er bedre med netting. Gjerder du skikkelig, har du gjerde uten vedleikehold bortsett fra en runde hver vår.

MEN: netting er ubrukelig alene for storfe. Da MÅ man ha strøm i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Sigurd_s_1
Gikk for netting og er fornøyd med det, men nå skal jeg anskaffe kasjmirgeiter og anlegge et nytt permanent beite på ca 30mål hvor de skal gå, også på vinteren. Tenkte å sette på en topptråd med strøm og en strømtråd på innsiden av det eksisterende beitet med sauenetting. Men hvordan skal jeg gjøre det der jeg skal sette opp nytt? Permanent strømgjerde med 5 tråder hvor det er strøm på nr2,3 og topptråden var planen. Men hvordan vil dette fungere på vinteren? Eller er nettinggjerde med strømtråd på toppen eneste alternativ når geiter skal holdes inne på vinterstid?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Jeg kommer sannsynligvis til å importere et parti med gjerde direkte fra fabrikk.

 

I mitt tilfelle trenger jeg noe jeg vil kalle for et &quot\;universal&quot\; gjerde, og har valgt netting/sauegjerde med en høyde på ca 1,15, og med tettere ruter nederst. På den måten egner det seg også for mindre dyr. Tenkte å komplettere med en strømtråd på innsiden, alternativt enda litt lenger opp, for å kunne fungere for hester også i perioder. Har selv planer om å sette opp rundt 800 meter til våren/sommeren.

 

Har sjekket litt priser, men det heller mot import. I så fall kan jeg selge denne typen gjerde til en betydelig lavere pris enn du finner ellers. Så om det er interesse, så send meg en mail på stefan@kjellmoen.no så kan du jo etterhvert få en pris om det er interessant for deg.

 

Mvh

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Lid_1

Hei!

Spørsmål: Jeg forsøker å holde sauer unna et begrenset område på ca 6 kvm og ønsker unngå et sauegjerde, men heller legge en eller annen type netting på bakken, som forhindrer saue-tråkk inn på feltet. En netting som lett kan fjernes når jeg selv oppholder meg på området. Hva slags netting og hvilken bankehøyde bør velges for at dette skal kunne fungere tro? Lykkelig over alle gode råd! Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Her vill eg tru det er lettest og lage 2 plattinger på 3 kvm av terrasebord, og flyttedesse når du skal vere på denne flekken. Men antagelig bedre med et rekkverk rundt og ei lita grind. Da er det ikkje noe arbeid med å bennytte plassen......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lid_1
Hei og tusen takk for din tilbakemelding. Jeg nevnte ikke at det er gress her, som skal ha lys, vann og luft, samt at sauegjerde ikke er tillatt. Det var derfor jeg tenkte at en type netting kunne gjøre susen.. Men det må jo samtidig ikke skade dyrene, naturligvis ..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg skal sette opp ca 600 meter med sauegjerde til våren. Har foreløbig valgt å styre unna permanent gjerde da jeg ikke vet hvor langvarig saueholdet skal bli.

Vurderer å prøve elektrisk nettinggjerde av denne typen:

http://www.delaval.no/-/Product-Information1/Animal-comfort--care/Produkter/Electric-fencing/Tapes-wires-and-ropes/Elektrisk-nettinggjerde-for-sau-geit-og-gris/

Noen som har erfaringer med dette? Gjerdet skal settes opp i noe ulendt utmark.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale deg å kjøpe deg 100 stolper, 300 isolatorer og 1800 meter ståltråd istedet. Det går nesten like fort å sette opp, gjeter må du ha likevel og det holder sauene inne på en trygg måte. Nettene bruker jeg til stripebeiting på innmark og de virker greit der de er under oppsyn, men ville aldri hatt dem utenfor synsfeltet. Har også merket at det tar ikke så mange dagene før de begynner å sige litt, holder seg ikke stramt. Det permanente slipper du å ta ned om høsten og sette opp på våren igjen og når du avslutter har du like mye jobb med å ta det ned permanente som du ville hatt med nettene. Har du regnet pris på nettene kontra tråd?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...