Gå til innhold

Kuhn alterna 400/500


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er tung å kraftige maskin, du bør nok ha en traktor på minst 140 hk, har liten kjennskap til maskinen, der har gått 2 eller 3 stk på Jæren, av 4 meter. Det er fin med det at den er kun ca 2,5 meter på transport.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 5-meters versjonen to slåttebjelker ved siden av hverandre som lever hvert sitt liv, eller er det en fem meter brei slåttebjelke? I siste tilfelle bør det vel ikke være spesielt kupert før det blir lite morro å kjøre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterna 500 har to slåttebjelker, en kompis av meg som har ei. Effektiv maskin, krever stor/tung traktor i bratta. Vi har erfart at Kuhn er for sårbar ved påkjøring av stein ol. Pga ovale skiver. Stort forbruk av kniver og lett for at akselen som holder skiven ryker. Dyre deler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Ifølge kuhn krever alterna 400 90 hk, mens 500 krever 110hk. Ser ut til at det ikke går å legge i èn streng på 500, mens det går ann på 400.Stemmer det??

Når det gjelder de ovale skivene, så ser jeg ikke på det som noe stort problem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det går an å legge i en streng er en sak, om det er noe fornuft å legge ferskt gras sammen i femmeters ranker er noe helt annet. Jeg merker i alle fall god forskjell på hvor godt det tørker i strengen etter ei 2,4 meters maskin kontra 3,2 meter.

 

Ikke det at jeg veit om jeg er noe kjempefan av breispreding, men noe mer enn 3 meter med gras i ei ranke for fortørking stemmer jeg ikke for. Og har man ei rive som er f.eks 6,5 meter, eller drøyt det, kan man jo samle sammen tre strenger fra ei tremetersmaskin - det er et system jeg har mye mer tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Høres fornuftig ut det du sier Vegard ang at det er vanskelig å fortørke en så brei streng, men med lessevogn i plansilo er det kanskje et større problem om gresset blir for tørt?? (blir vanskelig å pakke..)Ikke vet jeg. Har ingen erfaring på det området.

Fikk ihvertfall et tips hos en nabo om at jeg ikke måtte slå ut så mye av gangen da det fort kunne bli for tørt..

 

Sa i et tidligere innlegg \&quot\;at jeg ikke så på det som noe stort problem med ovale skiver \&quot\; Grunnen til det er at det i mitt område er kjemisk fritt for stein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en egen traktor til å dra slåmaskina med så kan du slå omtrent alt du klarer å kjøre inn kvelden i forveien, og så når dagen med lessevognkjøring nærmer seg slutten, og du forhåpentligvis har fått kjørt inn det du hadde liggende nede, kan du slå tre/fire lass som du legger til slutt - et system som har fungert utmerkende i plansilo jeg har vært med å legge i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Jeg har Alterna 400 jeg har kjørt denne ca 900 timer på tre år. Dette er en genial slåmaskin. Fortørking er stort sett ingen problem. Strengen er ca 1,2 meter brei, med liten mulighet for justeringer. Jeg presser med Claas uniwrap og dette gå så det suser:)

Alterna 400 har enorm kappasitet, men 90 hester er altfor lite. 150 hester da begynner det å gå unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
150 hester da kan du utnytte maskinen maksimalt. Jeg slo 2 år med en Case CS 110 som var oppstilt til ca 125 hk. Når det var mye gras klarte den ikke mer en 8-9 km i timen. Husk at maskinen veier rundt 3,5 tonn og har to bjelker med krafig krimper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og syns det høres litt drøyt ut med 150 hk for ei 4-meters slåmaskin. I flatt lende klarer jeg fint 10 km/t med ei tre-meters Kuhn-maskin og en Massey 675T. Det største problemet er jo å dra i gang maskina, men da er totrinnsklutchen fin å ha.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Ser ut til at alterna 400 er vanskelig å oppdrive brukt. Har søkt i hele europa. Alterna500 finner jeg imidlertid flere av i tyskland.

Noen som har en 500 her som vet om det er mulig å enkelt \&quot\;bygge om\&quot\; maskinen slik at den legger i en 1,50m streng.

Dette er vel meget robuste maskiner, så risikoen kan ikke være så alt for stor å importere en 2000mod fra tyskland....eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Dere har vel antageligvis rett i at risikoen er for høy. Importerte en 92 mod lessevogn fra tyskland med meget god erfaring. Utrolig seriøsitet fra selger.. fikk nærbilde av hver minste detalj man kunne sette fingeren på. Føler meg ganske trygg hvis jeg handler med han.(krone konsernet)

 

Greier vel å få en 1999 mod 500 for 73 000 nok levert i norge.Altså rimeligere en en norsk 3 meter av samme modell. Syns generelt at de tyske maskinene ser finere ut på bildene enn de norske, men det er jo det innvendige som teller.

Må vel kanskje droppe tyskmaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Torgeir_1

Har kjøpt alterna 400 ja...

Kjøpte en fem år gammel \&quot\;norsk\&quot\; maskin som er gått ca 9000 da. Venter i spenning på å teste den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...