Gå til innhold

GRØFTESKUFFE TIL 8 TONN MASKIN


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg skal innvistere i ei grøfteskuffe, Denne skal brukes i hovedsak i myrjord.

 

Så da er spørsmålet profil skuffe eller ei standard grøfteskuffe, fordeler ulemper og erfaringer mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bømling_1

Eg skal innvistere i ei grøfteskuffe, Denne skal brukes i hovedsak i myrjord.

 

Så da er spørsmålet profil skuffe eller ei standard grøfteskuffe, fordeler ulemper og erfaringer mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bømling_1
ja har ei vanlig skuffe på traktorgraveren men, den tetter seg heilt til. Så det er det eg tenker vil bli bedre med ei profil skuffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profilskuffa gir også bredere grøft i toppen som gir bedre plass til den som jobber i grøfta og grøftekantene står bedre. Og den er smal i bunn så det går mindre dekkmateriale.

Men den er litt tyngre å grave med da den må skjære mer i sidene hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler profilskuffe spesielt hvis du skal grave i myrjord da den slipper massen langt lettere enn ei rett ei samt at grøftesidene står langt bedre og lengre før de raser slik at du får bedre tid på deg til å legge ned drensrør hvis du har planer om det.Det med skrånende kanter merkes spesielt godt hvis du skal grave i skikkelig våt sand,silt eller leire som har meget lett for å rase.Minuset er hvis du skal grave inntil en grunnmur da det er litt verre å komme godt inntil for skikkelig rensk inntil muren nede i grøfta samt at den er litt tyngre å grave dypt med i hard jord spesilt i hard leire.På vanlig drensgrøft dybde er det ingen forskjell. Har selv ei 40-60 profilskuffe fra Hymax i Brummunddal som jeg bruker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Graver_1
Eg ville gått for ei skuffe med rette kanter. Har køyrt maskin i 15 år, mykje for bønder, og har gått mykje på grøfting. Har brukt både profilskuffe og smalskuffe med rette sider. Ulempen med profiskuffa er at ho presser sidene litt i frå seg når du grev, og etterpå vil dette sige litt tilbake. Då er det mykje større sjans for rasing. Cluet er å gi eit lett trykk med skuffebotn på toppen av kvar grøfteside etter kvart som du grev. Då får du ein naturleg ras-skråning, der alt av lausmassar kjem ned i grøfta, som du renskar etter kvart som du grev. Då får du grøftesider som har \&quot\;rast frå seg\&quot\; og som står lenge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Som AL sier så blir det bedre plass til den som jobber i grøfta hvis man bruker profilskuffe. Og selvfølgelig kommer det opp mindre unødvendig jord hvis skuffa er smalere i bunnen. Men jeg har også hørt noen av gamlekara hevde akkurat det som `graver` sier. Jeg spurte hvorfor han ikke grøftet med profilskuffe, og da svarte han at det ikke var nødvendig hvis han passet på å renske kanten hele tiden. Når han senket skuffa ned i grøfta igjen så trykket han litt på siden av grøfta, høyre og venstre annenhver gang. Og så tok han med seg det som hadde rast ned og jevnet grøftebunnen med det for hvert tak. Jeg fikk aldri til den teknikken så jeg foretrakk profilskuffe. Men han hadde dreis på det og gjorde det helt automatisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snomannen_1

Det er smak og behag dette her.

\&quot\;Graver\&quot\; har eit poeng med at myra let seg presse ut av profilskufta, men det går no å trykke kanten med profilskuffa også. For sikkerhetskuld, så kan eg skryte på meg 23 år som gravemaskinskøyrar. Profilskuffe og rotortilt er heilt perfekt, då kan du skå sidene litt ekstra. Myra er lett å grave i, så det skadar ikkje tilten.

Ei smalskuffe til 8 tonner på ca 40cm er i smalaste laget til djupe grøfter i myr. Slike skuffer passar best til kabelgrøfter som er 0,5 meter djupe. Du må tenkje på at du skal gå nede i denne grøfta for å leggje ut singel og rør. Set kniv på standardskuffa og grav med den! Myra er lett å grave i, og du treng den plassen. Det gjeng meir singel, men du slepp å kaupe skuffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...