Gå til innhold

innstilling av paralellogram og brøyteplate??


Gjest

Anbefalte innlegg

hei, jeg har ein jd j6330 som jeg nettopp monterte tellefsdal brøyteplate på nå,. og så har jeg fått tak i en brukt tellefsdal vikplog(3m høy serie) med paralellogram som jeg skal ha på traktoren.. lurer da på åssen jeg skal stille inn paralellogramet på plogen for og få best mulig brøyteresultat? er de noen regel på de på vikeplogen eller?

takk takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg har ein jd j6330 som jeg nettopp monterte tellefsdal brøyteplate på nå,. og så har jeg fått tak i en brukt tellefsdal vikplog(3m høy serie) med paralellogram som jeg skal ha på traktoren.. lurer da på åssen jeg skal stille inn paralellogramet på plogen for og få best mulig brøyteresultat? er de noen regel på de på vikeplogen eller?

takk takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpass plate og paralellogram slik at du skyver horisontalt på skjæret.

Plata skal skrå litt ut i nedre kant, kanskje en cm eller to. Da kan det være litt vrient og få på skjæret, men det er slik det skal være.

 

Du har jo fire hull i brakettene i traktoren som du kan henge plata i, hvis den henger for høyt oppe vil du skyve ned på skjæret og det blir veldig tungt og dytte på. Traktoren krabber liksom opp på skjæret.

På føre med litt såle vil du ikke greie og holde styringa.

Hvis du har løftesylinder i paralellogrammet må du passe på at du bruker flyt stilling på hyd når skjæret er senket. Ellers blir det skogstur på deg før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I instruksjonsboka til plogen står det nøyaktig hvordan dette skal gjøres, og det er egentlig ganske viktig at dette er riktig gjort, for at plogen skal oppføre seg riktig under brøyting.

Jeg mener å huske at det skal være ca 47 cm (sjekk dette)fra bakken og opp til underkant brøyteplata når traktoren står på flatt gulv. Brøyteplata skal også henge ca 1 cm lengre frem i bunnen enn i toppen. Dette gjør at brøyteplata står i lodd under belastning,

og selve \&quot\;skyvingen\&quot\; blir riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest snomannen_1

Høgde på plata 42-46 cm og 1 cm framspent i botn. Det skal vera rett siktelinje gjennom boltane i parallellogrammet og til venstre plogspiss. Treff siktelinja for lågt, skrapar plogen dårleg, treff du for høgt, skrapar den litt for bra. Du kan då risikere at den \&quot\;tek tak\&quot\; eller byrjar å hoppe.

Plogskia stillast ned til bakken, men det skal ikkje lyfte plogen.Venstre plogski/hjul kan du leggje att heime. (om du ikkje brøyter på grusvegar utan tele i bakken)

Når du parkerar plogen, er det lurt å leggje to bordbitar under stålet. Då vert det lettare å huke på plogen neste gong du skal brøyte.

God tur - sjølv om diagonalplog på trakor er eit pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...