Guest Anonym Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 I dag lasta jeg tre storsekker (3,5 t) med maskinknust sand (0-8) inn i en Litausk registrert lastebil som skulle tilbake til Litauen... Kan noen her svare på hvorfor de tar med sand tilbake? Dette var en lastebil som kom med deler til en hytte. Oppgjøret ble naturligvis kontant, og med kvittering, siden sjåføren måtte ha dette til tollpassering. Virket som noe de drev med, siden vi fikk tre brukte storsekker i bytte. Men HVORFOR??? Kan ikke skjønne at dette skal lønne seg?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 I dag lasta jeg tre storsekker (3,5 t) med maskinknust sand (0-8) inn i en Litausk registrert lastebil som skulle tilbake til Litauen... Kan noen her svare på hvorfor de tar med sand tilbake? Dette var en lastebil som kom med deler til en hytte. Oppgjøret ble naturligvis kontant, og med kvittering, siden sjåføren måtte ha dette til tollpassering. Virket som noe de drev med, siden vi fikk tre brukte storsekker i bytte. Men HVORFOR??? Kan ikke skjønne at dette skal lønne seg?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Må ha strøsand, og ballast for å kome seg heim frå vinter Norge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Det kan jo være greit å ha alibi for å ha vært i Norge! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Men, +7 og bare veier. De skulle ha \"\;slik og slik\"\;sand, så det var ikke ballast... Og man trenger vel ikke 3 tonn sand for å bevise at man har vært i Norge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Spesiell sandkvalitet? Hva slags sand er dette? Kanskje de skulle prøve den til glassproduksjon hvis det er mye kvarts i den. Eller teste den som støperisand? (Jeg mener til å støpe jern, ikke til mørtel eller betong) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Først nå leste jeg at det var knust 0-8 mm. Var det naturlig morenegrus fra en furumo, hvor steinen er knust ned og den naturlige sanda fortsatt er intakt? Da tipper jeg de skal teste den i betong eller asfalt. Det jeg skrev om glassproduksjon eller støpejern gjelder sand av fin badestrand-kvalitet. Omtrent som farin (sukker). Det blir nok aldri aktuelt å transportere grus til betong eller asfalt fra Norge, men de skal kanskje teste den for å se hvordan ulike sammensetninger av naturgrus påvirker betongens eller asfaltens kvalitet og egenskaper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Nei, dette er knust grus fra fjell som er sprengt ut. Lasta på en 7,5 tonns lastebil som kom til Norge med hyttedeler (isolasjon etc...). Fikk ikke så mye info fra de Litauske kara, men det var sjefen som hadde bedt de om å ta det med... Fiffi å kjøre sandt/grus fra Oppland til Litauen... Flere forslag mottas med takk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Tilslag til asfalt tipper jeg. Som et forsøk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Bilen blir mer stabil å kjøre, selvsagt :) og 0-8 er sikkert veldig anvendelig der borte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Henke_1 Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Når bilen først skal til Litauen er det vel et poeng å dra med seg returlast. Vil jo ikke merkes stort på dieselforbruk om den går tom eller med 3 tonn last. Sanda får de vel solgt eller brukt til noe nyttig dit de kommer, om det er slik eller sånn. PS: Nysjerrigper\'\'\'\'er! :p Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Dette er nok bare en spøk Han skriver jo under med Baretulla. Kanskje de blander sanda i såpa til gruvearbeiderne der borte. Eller kanskje koker grøt av den. En annen mulighet er at de liker å gå med sand i skoene. Men det skal tråstarter ha han engasjerte mage kreative sjeler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 hehe, \"\;baretulla\"\; har jeg brukt her inne i flere år,og alle mine innlegg er seriøse. Dette med grus til Litauen er ikke en spøk, og har faktisk skjedd! Hadde håpa på mer spenstige forslag enn asfalt og betong men...:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Hvordan er det å gjemme smuglergods i en sekk med grus? Tollerne gidder neppe å måke grusen ut av en storsekk. Kanskje grusen hindrer at godset viser seg på røntgenbilde? Men denne teknikken skulle vel heller vært brukt på dop, alkohol eller tobakk INN i Norge. Ikke UT. Tyvegods som litauerne smugler UT av Norge er vel kanskje ikke så lett å putte ned i en storsekk og fylle grus over.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fritjof1_1 Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Med de dårlige dekkene de har på bilene så må de kanskje ha med 3 tonn med strøsand for i det hele tatt å komme seg hjem? Eller tilbake på neste tur til Norge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest snomannen_1 Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Fyrst har dei teke arbeidet frå mange nordmenn, og no tek dei landet vårt. Bit for bit- heimatt til Litauen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.