Gå til innhold

Svartstål kontra Hadox 450


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er slitestyrken som er hovedforskjell på disse 2.har ingenting med tykkelsesforskjell å gjøre.Hardox brukes f eks på innsiden av en dumperkasse,men hardox har generelt bedre mekaniske egenskaper enn valig stål.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardox brukes ikke mye i bærenede konstrukjoner da den ikke har den samme seigheten, men er hardere for å tåle slitasje. Stivhet gjør ikke en konstruksjon sterk men sprø. Sveisbarheten er også bedre i vanlig stål.

Vet at i mange matere blir det brukt vanlig stål i stedet for hardox. Derfor tror jeg ikke at jeg du trenger å koste på deg hardox til en henger. Har ikke oversikten, men tror at hardox er mye dyrere og ikke verdt investeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg tror kanskje Per Arne Vorpenes misforsto spørsmålet litt. Ellers så er det jeg som misforstår....... Dersom du skal lage en dumperkasse, og legge platen rett på et rammeverk, så er hardox-plata mye sterkere også mot strekk. I dumperkasser er problemet ofte at plata strekker seg så den buler seg ned eller ut mellom hver bjelke. Velger du hardox så klarer du deg med en tynnere plate, eller du kan ha lengre avstand mellom bjelkene. Det som du kaller svart stål, er det ST37? Eller kanskje ST52?

 

Har du en eksisterende dumperkasse hvor bunnen er tynnslitt så er det veldig fristende å bare legge en ny plate oppå den gamle. Du sparer i allefall enormt med skjæring og sliping. Da vil en 6mm hardox-plate klare seg i massevis. Men legger du ny plate oppå den gamle så blir også planet tyngre. Stålplate veier ca 8 kg pr kvadratmeter pr millimeter godstykkelse. (En kubikkmeter stål veier ca 8 tonn). Dersom planbunnen er 4 meter lang og 2,4 meter bred, så vil en 6mm plate veie 4 meter X 2,4 meter X 6mm X 8kg = 460 kg. Når man tenker på hvor mange år vanlige bløte stålplater varer i et lastebilplan før de er utslitte, så ser jeg ikke helt vitsen med å koste på hardox i en traktorhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik jeg tenkte Oddbjørn. Takk skal du ha. Næyer meg sikkert med ny 6 mm plate, så at weckmann leveres med 4 mm i bunn. Tar nok arbeidet med å skjære vekk den gamle, da den er helt utslitt. Så blir sluttresultatet noe bedre.

Takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg hadde tatt på meg arbeidet med å skjære vekk den gamle platen. Tenk på alle stiverne som den er sveist i. Hvis du tenker å bruke skjærebrenner må en også tenke på all sprut og farene det medfører. I tillegg blir sveisingen under planet i krinkler og kroker i stedet for å gjøre alt arbeidet enkelt og billigere på toppen av planet.

Sliping og sveising på undersiden resulterer ofte i gode og varme sveiseperler og slipesprut fordelt rundt på kroppen, samtidig som arbeidsstillingene blir mindre komfortable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Skulle jeg lagt ny plate i en traktorhengerbunn, så hadde jeg mest sannsynlig lagt en ny plate oppå den gamle, mest for lettvinthets skyld. På en lastebil som stadig er utsatt for vektkontroller så ville jeg kanskje skjært ut plata for å spare kiloene, 500 kilo dødvekt på en lastebil er ikke smart å dra på når det er hver kilo nyttelast man lever av. Jeg har skjært ut den gamle plata i en lastebilkasse en gang, og det er et forferdelig arbeid. Med skjærebrenner tar det en evighet. Med vinkelsliper tar det to evigheter. Vi løftet kassa av bilen med gravemaskin og snudde den opp-ned. Da kan du sitte oppå kassa og skjære langs med alle bjelkene med skjærebrenneren. Det var et rutenett av bjelker i kassebunnen så det ble firkantete biter som datt ned på bakken. Etterpå snudde vi kassa rette veien, så slipte jeg vekk det meste av slagget fra skjærebrenneren med vinkelsliper. Slagget bør bort, da det er noe svineri å sveise i slagget. Det går til nød å sveise i slagg med pinneapparat, men skal du bli ferdig med prosjektet noen gang så bør du bruke et MIG-apparat da det går to-tre ganger så fort. MIG-en tåler ikke urenheter, og heller ikke vind, så du må sveise innendørs.

 

Da kassa lå rette veien tilpasset jeg den nye plata. Kassa lå på 4 lastebilfelger så det gikk såvidt an å krype innunder den. Dermed kunne jeg holde plata ned mot rammeverket med to graverskuffer, mens jeg punktet den fast her og der på undersiden. Hadde jeg sveist rundt kanten oppi kassa først så hadde plata helt sikkert løftet seg en halv cm på midten og blitt håpløs å sveise fast. Deretter snudde jeg planet opp-ned enda en gang, og sveiste ferdig alt sammen på undersiden, rundt alle bjelkene. Begynn på midten og sveis deg utover, så er det mindre sjanse for at plata løfter seg fra bjelkene. Noen bjelker var bøyd selvfølgelig men da presset jeg bare ned den bjelken med graveren til jeg fikk sveist. Så ble undersiden av planet børstet og lakkert mens det lå opp-ned, før jeg snudde planet for 4. gang og sveiste rundt kanten oppi planet. Hvor lang tid dette tok? Flere dager, nærmere en uke av ferien tror jeg....... Men for en traktorhenger ville jeg bare lagt ny plate oppå den gamle. Kanskje så tynn som 4mm for å spare penger og vekt. Men jeg ville skjært noen hull i den gamle planbunnen først, på de høyeste stedene, helst like inntil en bjelke. Dermed kan man sveise den nye planbunnen fast i den gamle så den ligger sikrere ned mot ramma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...