Gå til innhold

Definisjon på tilhengerredskap?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor går grensen mellom hva som er tilhenger og tilhengerredskap? Vurderer å bygge om ei utrangert gjødselvogn til tømmerhenger. Gjødselvogna er, så langt jeg har funnet ut, å regne som tilhengerredskap. Men hvordan forholder det seg ved ombygging?

 

(Ved kjøring på offentlig veg må uansett tilhengerredskap utstyres med lys)

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går grensen mellom hva som er tilhenger og tilhengerredskap? Vurderer å bygge om ei utrangert gjødselvogn til tømmerhenger. Gjødselvogna er, så langt jeg har funnet ut, å regne som tilhengerredskap. Men hvordan forholder det seg ved ombygging?

 

(Ved kjøring på offentlig veg må uansett tilhengerredskap utstyres med lys)

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tror ok en tømmerhenger også er regnet som tilhengerredskap, så det blir nok ingen forskjell.

Det er tilhenger som er definert i loven, så tilhengerreedskap blir vel da resten. Det står vel noe som at tilhenger er konstruert for godstransport. (Sjekk lovdata)

Er det ramma du har tenkt å bygge på? Det er neppe en selvbærende gjødselvogn du har tenkt å bygge om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullhill

jeg ville ringt statens veivesen og spurt de. de kan normalt gi ett godt svar på dette.

 

men som AL skriver så mener jeg at tilhenger er laga for gods transport.

altså hvis du har kran på tømmervogna di så kan den regnes som tilhengerredskap. men den vil bli regnet som tilhanger hvis du ikke har kran på den.

 

 

som på ei gjødselsvogn så er det pumpa på den som gjør den til ett redskap og ikke en tilhenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

En tømmerhenger er et tilhengerredskap, så lenge du ikke transporterer gods med den på vegen......

Et tilhengerredskap er et redskap som skal gjøre en annen jobb enn å transportere gods.

 

Hvis du skal kjøre vedlass til kunder, eller kjøre tømmer til saging så er det vel tvilsomt om det er noe tilhengerredskap lengre? Det går sikkert bra helt til det skjer et uhell. Men uansett så må tilhengerredskap ha bremser og lys på tilsvarende måte som en tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...