Guest Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Stilles det andre eller strengere krav (til tilhengeren) dersom en tilhenger med bremser (hydrauliske) skal henge bak en traktor som går i 50 enn en som går i 40? Gjelder en 12 t dumperhenger uten fjæring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Du kan godt kjøre en slik henger etter en 50-km traktor, men du har ikke lov til å kjøre fortere enn hengeren er godkjent for (30 eller 40 km/t) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Stemmer det, når hengeren skal gå i mer enn 40 km/t kreves det luftbremser og muligens underkjøringsvern. Så da må man begrense seg litt når traktoren har større toppfart enn hengerredskapen tåler. Hvis man skal følge regelverket, men det fyker stadig vekk avlesservogner uten bremser langs veien i både 40 og 50 km/t. I følge manualene til noen redskaper kan man ikke taue noe som helst med hydrauliske bremser i større fart enn 25 km/t. Kan alle som følger disse reglene rekke opp handa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 På høghastighet kreves -Høyhastighets godkjennte akslinger/bremser -Bremsearmer med automatisk etterstramming -Fjæring på akslinger -Lastkjenningsventil eller abs -Luftbremser evt hydrauliske med katastrofebrems -Underkjørselshinder bak og på sidene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Perska_1 Posted September 26, 2014 Share Posted September 26, 2014 Typegodkjenningskontoret i Vegdirektoratet sier at reglene er slik de gamle reglene som gjaldt for lastebilhenger. I tillegg til det AA nevner trenges større bremsekraft i forhold til 40km/t, i de fleste tilfeller skvettlapper og markeringslys foran. Underkjøringshinder foran og på siden står det egentlig ingenting om på i kjøretøyforskriften, men kravene til underkjøringshindret bak er detaljerte i massevis. Men alle komponenter må dokumenteres enten slik at de allerede er EU-godkjente eller annen teknisk dokumentasjon som FEM-analyser el. Noen av trafikkstasjonene er dessverre kjemperedd for å tørre å registrere dem på 50km/t. Mens andre ikke ser riktig så byråkratisk på det. I de fleste EU-land godkjennes 50km/t hengere på en mye enklere måte og bruker maskindirektivet som grunnlag for godkjenninga. Så Norge har mye mulig de strengeste kravene til 50km/t tilhengere i Europa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.