Gå til innhold

Kva skal e ta for brøytinga?


Gjest

Anbefalte innlegg

Låner denne tråden litt. Har planer om å legge inn anbud på brøyting av kommunal vei til høsten. Dette er 8 km grusvei i indre Nordtrøndelag. Man må regne med snø fra oktober til april, opptil 2 meter totalt. Noe fokkutsatt. Må brøytes med fres. Hva vil være minimum fastpris for noe slikt, brøyting og strøing? Har gjort endel beregninger selv men ønsker å høre andres meninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest innmari_seriøs_1
Jeg har en rode for en kommune på sørlandet, nede ved sjøen. Her kan komme mye snø, blaut snø. Jeg har 750 meter veg, bare. Men 2 p-plasser og 2 kaier. Det tar 3 timer å brøyte. Har 12000 i beredskap og 620,- i timen. Personlig syns jeg dette er i snaueste laget. Men jeg brøyter for alle husstandene i bygda også,( tar ca 5 timer) så det går rundt på den måten. Totalt bruker jeg 7-8 timer pr runde, og det er jo noen ganger alt for mye, men skal man tjene penger på brøyting så er det sånn. Jeg har traktoren kun til brøyting, og kjører inn ca 240000 hver vinter. Jeg har en følelse av å være bygdas mest forhate mann når det snør skikkelig, så man kan jo spør seg om det er vits å holde på. Men det er jo så morro også :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på en brøyterode avhenger av mye, eks antall snødøgn, høyde over havet,stigning, antall kryss/stikkveger/avkjørsler osv. Og så avhenger det også litt av om man har strøinga på samme rode. Hvis man skal vurdere fastpris, så ville jeg antyde fra 35-45 kr pr meter veirode for brøyting og strøing eks. Strøsingel og brøytestikk, og 14-16 kr pr kvadratmeter for rydding av plasser. Men som sagt her er det mange momenter som kan dra prisen både opp og ned.

Rundt her så kjøres det på beredskap pluss timepris. Timeprisen for traktor med brøyteplate og diagonalplog/kommunalskjer ligger i området 590-650 kr, fres 620-750 kr pr time, og beredskapen er på 2200 kr pr rodekm.

På en rode på 20 km så kan dette gi totalt 200-300 000 kr innkjørt på en sesong. Og det er ganske greit synes jeg. I tillegg kan man påregne 20-30 000 kr fra private innkjørsler og plasser på samme roden. Uansett fastpris eller timepris, så bør man sikre seg at man har mellom 800 til 1000 kr pr effektivt kjørt time skal det være &quot\;butikk&quot\;! Man kan ikke leve av å &quot\; kjøpe&quot\; seg arbeid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Olsen 78.

Kjenner ikke roden din godt nok når det gjeldet beliggenhet, nedbør, temperatur etc, men jeg ville i utgangspunktet si fra kr 300000 og oppover eks strøsingel.

Kanskje nærmere 370-380 000 kr.

Bruker å gå inn på met/kilden.no og ta ut værstatestikk for området først, og vurderer terrengprofil etc. Så dette er mere som et skudd i mørket.

Hadde vært morro å høre hva du synes sjøl ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...