Gå til innhold

Kva skal e ta for brøytinga?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest kjellp_1

har jobba i 8 år hjå ein maskinentreprenør, både på kontoret og med brøyting. i beredskap har firmaet kr 533,- pr døgn i 5 mnd\'\'er.(79950,- pr sesong) timeprisen er på dagtid 500,- pr time. ogso blir dei kommunale tillegga for kvelds og nattarbeid i tillegg.

 

Av dette får den som har vakt 300,- pr døgn i beredskap for å passe på om det snør/ er glatt. dei har vakt kvar 4 veke. timeløna er kr 165,- timeløna om kveld blir då 247,50 og natt 330,-

 

dersom ein føl med på veirprognosar (td yr.no) so har dei flotte skjema for mengde nedbør til kva tider. kan og bruke sunn fornuft og eigen erfaring ang om det blir snø el ikkje. Beredskapen er god i november og mars ( ofte lite snø) og ikkje fullt so god i des/jan/febr..

 

sjølvsagt skulle dette vore mykje høgare, men ein må ta i betraktning kva kundane er villige til å betale og kva alternativt arbeid ein har om vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest kjellp_1

og til dei som meinar dei er fastlåst når dei tek på seg anbod på brøyting. De kan jo berre skaffe ein vikar/ansatt til å brøyte når de skal på tur til bestemor eller syden.

 

Dersom de er so proffe/seriøse som de hevdar at de er, so har de sjølvsagt ordna med vikarar/ansatte som kan steppe inn når ein sjølve ikkje kan gjere jobben. Det vere seg at ein er sjuk/ skal på ferie eller andre grunnar.

 

De kan ikkje levere inn pris på brøyting og stole heilt og fullt på at de sjølve skal gjere jobben døgnet rundt??? dersom de vert sjuke då??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har 540,- timen 80000.- i berdskap til sammen,greier roden på ca 5timer ved 10 cm snø ,da kjøre jeg alene.har 7 kontrakter tilsammen med borettslag,mesta,kommunen og noen private alt ligger samlet.kan ved store snø fall få til mere enn 24 timer i døgnet pluss en god natt søvn og fjøs stellene,grunnet at minste pris er en time ,uansett om jeg kun bruker 15 min.man kan jo påstå at det er dårlig betalt. men jeg tjener penger på det.har en gammel traktor fra 2002.dessuten er det no markede som bestemmer,manlegger no inn anbud.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...
Eg hadde ikkje gidda starta opp traktoren å kjørt dag å natt å kvelder å helligdager for under 750kr pr.t, eg kjører her for eit vaktmesterfirma for 25000 i beredskap, å 900kr pr.t, det er grei betaling!! for snøbrøting eg juling for traktor å redskap, med kommelokk, kantstein osv... du ødelegger for 10000 før du veit ordet av det, så skikkelig betaling skal me kunne ta!! for maten me produserer vil dei ikkje betale for, derfor skal me ha godt betalt for der andre me bidreg til!!! så folk så kjører billigere enn 500 i timen, eg ber dykk om å slutte av å finne på noko betre å gjer, dykk gjer ikkje aent en å ødelegge for resten av oss som vil prøve å tjene litt penger!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;valtra6550\&quot\;

Du minner meg om en bortskjemt drittunge som har fått sølvskjea tredd ned i halsen. Holdningene dine kaller jeg (beklager hvis noen blir støtt) jøde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
valtra6550:du ødelegger for deg selv dersom du ikke GIDDER å starte opp traktoren for under 750 i timen....for min egen del er jeg faktisk fornøyd med 500 i timen,dersom en lavere timepris medfører at jeg får vesentlig flere timer....på den brøytinga jeg har er det fortsatt lønnsomt med 500 i timen,skal man forlange noe særlig over vil lastebil og hjullaster ofte være mer attraktivt enn traktor....til 900 kr/t bør du ha noe veldig spesielt og etterspurt utstyr / brøyting som ingen andre er interessert i?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensern: ja du får meine kva du vil om mitt synspungt!! men viss du trenger rørlegger eller elektriker eller en eller annen håndtverker en søndagkveld eller ein annan helligdag, kva f... må du betale for det??? jo neppe mindre en 2-3000 kr for en liten times jobb!!! iallfall må eg det viss eg ikkje klarer å gjere jobben skjølve, å kvifor skal me stille med traktor å utstyr til kansje 7-800000 tusen å i mange tilfelle ennå meir å kjøre på luselønn?? men du har vel jerne så god rå at du kan brøyte snø for gud å hvermann for at du ikkje har noko betre å finne på!!!??? i såfall får det vere din buisniess!!! men eg veit så jækla godt kva eg må betale viss eg treng ein eller annan håndtverker på plass, på samme tid av døgnet så eg sitter å måker snø, derfor meiner eg at me skal ha same betalinga tilbake, å eg drit forsåvidt ein lang i om folk er uenige med meg å mine meininger i dette, men eg vil ikkje godta å måtte rykke ut å måke snø billigere enn ein elektriker tar seg betalt for å rykke ut til fjoset mitt viss det er noko så må repareres umiddelbart!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ikkje nko spesielt utstyr, men brøytinga foregår på parkeringsplasser, butikker osv, noen trange plasser å nokon store... kjører ein 120hester med laster å snøskuff på 240 å heilhydraulisk bakskjer på 275bredde. men firmaet eg kjører for har sagt dei vil betale godt, men KREVER 100 prosent arbeid til einkvar tid, å dette meiner eg heilt seriøst eg riktig, som jeg sa i mitt forrige inlegg, viss du tenker deg om, å du trenger en rørlegger, serviceteknikker frå de-laval, elektriker eller same kva det er, må iallfall eg betale MINIMUM 2-3000kr, for ein halvtimes jobb, kvifor skal me bønder godta å stille med dyre traktorer å maskiner å brøyte snø for mindre betaling???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng valtra. Men ikke ta deg vann over hodet og bli sittende igjen med utstyret som du ikke får brukt siden naboen tar brøytinga billigere enn deg. Når du har så kostbart utstyr, får jeg håpe for din del at du har avtaler i noen år frem i tid og ikke ser fram til sommern igjen. Ja, du får solgt traktoren og utstyret hvis du ikke trenger det, men du kan tjene mer penger hvis du har avtaler som hjelper deg med inntekter over de neste årene. Siden du mener snøbrøyting er gullgruve, ønsker jeg deg lykke til.

Men får håpe det faller 2m snø i hele Norge i vinter og Hr. og Fru Fisefine oslovestkantfolk blir sittende inne og forbanne seg på de forbanna folka som ikke brøyter. Da skjønner de hva maskinparken i norsk landbruk trengs til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er litt enig med deg også. Men i den verden jeg lever i så er det konkuranse. Klart jeg vil sitte med en stor maskinpark å håve inn penger jeg også. Men man kan ikke nekte andre å komme inn i markedet, å da blir det konkuranse.

 

Konkuranse er sundt det. Hva hadde det kostet deg å fly til Barcelona hvis det ikke hadde vært for Bjørn Kjos ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo selvfølgelig er det jo konnkurranse, men min maskinpark blir hovedsaklig brukt til gardsdrifta mi (melk å kjøttproduksjon) å ellers litt entrepenørkjøring innen landbruket, men når det gjeller landbrukskjøring, så er jo prisnivået i takt med den inntjeninga landbruket har å by på.. også er denne snøbrøytinga her i denne kant av landet (rogaland) er så varierende at det nytter ikkje å basere store maskinkjøp på vinterarbeid (snø å is) her i området, å prisen har eg blitt tilbudt frå vaktmesterfirma i stavanger, å i fjor var første året jeg begynte med snøbrøyting, nettop pga denne gode prisen, men det var så dette firmaet sa til meg: me vil ha dyktige sjåfører som gjer ein god jobb, å betaler deretter!!! derfor driv eg med vinterarbeid!! ellers hadde eg parkert traktoren å brukt tida i fjoset heller.. blir nermest forbanna når kommuner å stat går ut med tilbud/anbud å forventer at folk skal bruke opp seg skjølve å traktor å maskiner for å kjøre nermest i ein nullgang!! Derfor burde me blitt flinkere, alle mann, til å KREVD ei VERDIG lønn for arbeidet me skal gjere for dei!!! samme om me har ein valmet 6300 frå tidleg 90 tall, eller for den saks skyld ein massey 590 med kjettinger, det SKAL ikkje ha noko å seie, me skal ha betalt samme f....!! å kva traktor me kjører har ikkje nokon som helst slags betydning, det er opp til kvar enkelt, kva traktor ein bruker å har, men mi meining er ALLE skulle KREVD eit prisnivå på 800-1000kr pr.t på vinterarbeid, Det er feil at me bønder blir vår egne konkkurenter oppi dette her! sitter tross alt oppi 30-40 timer i strekk i traktoren på det verste, å det skal me ha betalt for!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Valtra6550\; jeg er enig med deg at vi bør ta betalt for brøytinga. Stadig høyere dieselpriser, vedlikeholdsutifter, og utstyr blir dyrere. Vi skal ikke lide av dette, så prisene må opp litt.

 

MEN du sier, at vi skal ta oss betalt uavhengig av utstyr og traktor osv. Da tenker jeg ikke på merke av traktor, redskap etc, men kapasiteten. Det er da jeg river meg i håret når jeg gir inn anbud med spesifert utstyr, og så får en som skal bruke en 90HK med bakskjær og får brøytinga for 100-150 mindre per time og en god del mindre beredskap. For meg er dette helt uforståelig. Jeg gjør jobben dobbelt så fort så han, regelrett og når det blir mye snø klarer han ikke rydde unna og det kommer det inn klagetelfoner. Etter 2 år måtte han bare si fra seg jobben og jeg fikk den på mine premisser. Jobben ble sikkerlig gjort til rett tid og usedvanlige få klager. Det som er problemet er at mange som sitter rundt å vurdere anbudene ikke har peiling på hva de driver med rett og slett. Sånn er det ikke i andre bransjer. Hos mesta er dette greit, da de luker ut slike.

 

Jeg virker kanskje selvsikker å arrogant nå, og mener jeg er best. Det er ikke slik jeg ønsker å fremstå for slik er det ikke. Konkurranse er sunt, så om en med like bra utstyr, om ikke bedre klarer å presse prisen ned litt og synes det er forsvarlig så all ære til han. Men userriøse aktører som ødelegger for oss som faktisk prøver å fremstå som proffesjonelle i det vi driver med ødelegger for alle. Slik er det også i andre yrker, ta for eksempler handtverkere i snekker bransjen.

 

Vi blir ikke rik av dette, det er lidenskapen som er drivkraften, men å drive veldedighet er ikke noe jeg ønsker å drive med. Skal tross alt betale regninger som alle andre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kv: er det ikke bare med fres motorstørrelse har noen større betydning??

Nå sier vel \&quot\;valtra6550\&quot\; at han bor i stavangerområde, og der brukes det vel ikke mye fres.

På store deler av kysten i sørnorge brukes det vel stort sett skjær framme eller bak på 2,5-3m og då spiller vel ikke motorstørrelse så stor rolle?

Bor selv litt in fra kysten, og her har jeg ikke sett det har blitt brukt fres siden vinteren 1972.

Kan vel i visse situasjoner faktisk gå fortere med en mindre og smidigere traktor(f. eks i trange bygater og liknende).

Så hva som behøves av utstyr varierer nok veldig, alt etter hvor i landet en bor og hva som skal brøytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Nå tenkte jeg mer på rett utstyr til brøytingen. En traktor som er for stor egner seg heller ikke. Har selv en rode med mye varriasjon, fra trange plasser, boligfelt, gangveier og veier. Dvs jeg må tilpasse utstyret. De kan godt ansette andre som ikke gjør det og få det. Nå var den roden jeg gav eksempel på vestlandet, litt i indre kyststrøk med en rode med høydeforskjeller på iaf 300m. Det sier seg selv at det krever sitt å få vekk store snøfall, og et lite skjær bak ikke holder til jobben.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det var litt ymse av priser her, vi har ein rode for kommunen der vi har ein kontrakt på 5 år med 100000kr i beredskap i året (1 traktor) og 650kr timen, der har vi ein 130hk traktor med 3.2m vikeplog og sand\\salt strøer bakpå. Det var ikkje aktuelt med lavere pris for vår del, utstyr skal betales og du skal tjene litt på det også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonym
Eg vurderer å kjøpe hilux m/brøyteutstyr. Er det noen som har erfaring med å brøyte med bil og hvilken pris kan man forlange for det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Nå er denna tråden noen år gammel og diskusjonen gikk så busta føyk. Hvordan er det nå om dagen med priser for brøyting av gårdplasser på byggefelt og kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på byggefelt her på Østlandet og har ca 50 gårdplasser på en og samme rode. Kjører raskt og slipper ned fresen 2-3 ganger pr gårdsplass.

Husene ligger som perler på ei snor og jeg tar 200 kroner + moms pr.gang eller 2500 + moms for sesongen.

 

Lurer også på å eskalere å tilby strøing samt prøve å få gang og sykkelsti i området. Hva ville dere tatt for strøing og hvordan kommer jeg meg inn på markedet til kommunen. Er det på Doffin det blir lagt ut?

 

Fint om noen kunne fortelle hvordan man bør prise gang og sykkelsti med tanke på km for fresing og strøing.

 

Takker og bukker for alle svar og bemerkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensb!

Du skriver &quot\;Jeg brøyter for kommunen her, og beregner at jeg skal ha i overkant av 1000 eks mva når sesongen er over og jobben er gjordt&quot\;

 

Hva mener du?

 

Nå starta denne trån i 2009 da så det er jo noen år sia. Hvordan beregner du kjøringa for kommunen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god informasjon.

Har en del kjøring privat som sagt å jeg skal prøve å annonsere litt i området å prøve få noe mer. Tjener mest på fastpris for det er ikke så mange snøfall det er snakk om her i området.

 

Det er mye sykkelstier her å de blir rødda med kommunal hjullaster. Langt utpå ettermiddagen selvsagt å jeg kan egentlig subbe unna de ganske kjapt før jeg begynner på roden uansett.

Så blir de som skal gå til buss, skole og bhg fornøyde også.

 

Skal ringe å høre med teknisk etat jeg hva dem sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg kjører for kommunen. jeg har fastpris og regnet prisen ut ifra meter og antall ganger. jeg brukte 0,8 kr meteren for hver gang jeg kjørte. samme om det var brøyting eller strøing. så tok bare antall meter vei (oppgitt i anbudspapirene) ganget det med antall ganger jeg regnet med at jeg må ut. kommunen stiller med grus. vi får ikke noe ekstra for kantfresing og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...