Gå til innhold

Kva skal e ta for brøytinga?


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest TS100A_1
Valtra 600 kr i timen kun for deg!!!! hva har du i timen med utstyr då? og hvem er det du brøyter for???? eg brøyter for kommunen og har 24000kr i beredskap og 520 i timen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Jeg har ikke 600 kr timen for å brøyte, men for å rykke ut på den jobben jeg har som maskinfører. Lønna består da av vaktilegg, lønn, overtid og avspasering.

 

Brøyter ikke lenger, jobber ikke dugnad for kommune og entreprenører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jaggu mye rart,

 

kjører for kommunen og har 490 kr timen og 40000 i beredskap, kjører mæ klappvingskuffe og fræs.

 

 

600 kr timen? da jobber du faen meg ikke på dugnad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS100A_1
Valtra 600kr i timen når du leiger deg ut som maskinfører!!! Beklager men dette har eg litt vanskeleg for å tru på, driver sjølv og leiger meg ut både med og uten maskin og eg har ikkje i nerheten av den lønna . og det har ikkje nokon andre eg kjenner heller sjølv om mange av dei har mykje større erfaring en eg har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Jeg driver ikke å leiger meg ut, er fast ansatt. Dette gjelder for helg med vakt. På vanlig natt har jeg ca 330 kr timen.

 

Når det gjelder brøyting bør man ikke ha under 500 kr timen for en 100-120hk traktor. Kommunen her betaler 600 nå og 50tusen i beredskap. Veit om komuner som må til å betale overtid for å få brøytere.

 

MEN! Det blir ikke ordentlige priser om det er noen TULLINGER som kjører for mindre en de burde ha i lønn for mannen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

valtra:

 

heilt enig med deg. kommuner blir nødt til å betale mer hvis alle anbud blir høyere, og fler \&quot\;våkner\&quot\; opp, vi skal ikke jobbe gratis i ett \&quot\;rikt\&quot\; land som norge.

 

å som du sier å kjøre gml redskap er greit det, men en dag er det slutt, og da har du brøyta for ei luselønn, og det blir for dyrt å kjøpe nytt. skal man drive med brøyting må man også stole på redskapen skal man drive seriøst. her i kommunen fikk en som la inn høyere anbud mye brøyting, fordi han virket mer seriøs med nyere og mer effektiv redskap, kontra en gml bonde med en gml john deere og gml redskap som hadde brøyta for en slikk og ingenting i \&quot\;alle år\&quot\;..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valtra:

hvem tjener mest: en som har 5 år gammel traktor som er nedbetalt, eller en med ny traktor som betaler 15000-20000 i måneden? useriøst å si at det er for mye tull med brukte traktorer....

har 700 kr timen for 150hk med fres og skuff, og 15000 i beredskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Her var det snakk om 320 kr timen .

Har du 700 kr timen så får du og råd til å kjøpe ny traktor når denne er utslitt.

Var vel ikke snakk om 5 år gammel traktor her, men 20år.

Det jeg skal ha i lønn er ikke skremmende, 180 kr timen 50% overtid fra 15.00 til 21.00 og 100% fra 21.00 til 06.00 så kommer sosiale utgifter i tilegg.

Om det ikke er rom for å ta ut ei vanlig lønn kan en like godt la være å brøyte. Den som ikke forstår dette kaller jeg TULLING, så får de som føler seg truffet ta det til seg.

Har sittet så mange år i maskiner at jeg veit hva de gjør med kroppen, de bryter den ned. Holder meg i tålig form, men tror ikke jeg holder ut 40000 timer til i maskiner. Og da jobbe dugnad på bekostning av helsa syns jeg ikke noen bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten_H_1

Hadde vært litt greit å skrevet hvor i landet dere brøyter! Da er det litt lettere å sammenligne priser!

 

Jeg brøyter på haugalandet (Haugesund og omeng)

Da tar jeg 575kr pr time med maskin

250kr kun for meg så tar jeg 50kr i nattilegg.

Har ikke noe beredskaps tillegg da jeg kun brøyter utenom den vanlige jobben jeg har.

Men jeg tror ikke de som har beredskapstillegg har mere enn 150kr pr dag. Hva synes dere om det?

Ser det er noen som snakker om 40.000kr her men hvor i landet er det?

Men det skal sies at her rundt om er vi heldige om det er snø i mer enn 3 uker om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til MF

Beredskapen bruker gjerne å være beregnet med en pris pr km brøyterode, og variere fra 2500 til 7000 kr pr km avhengig av om det er strøing eller ikke med i anbudet. Kr 475 pr time for en 90hk traktor er vel litt lavt,men dette avhenger jo også om traktorstørrelsen er formålstjenlig i forhold til roden, og om det er eget brøyteutstyr som benyttes etc. Hvis det er eget brøyteutstyr som benyttes, så har jeg vel ville antydet en timepris på nærmere 500 kr.

Når det gjelder fastpris på brøyting av veg, så vil vel en normal sesongpris pr km ligge på 12-14000 kr og med strøing eks. sand på 18-22000 kr pr km. Ryddding av plasser 10-14 kr pr kvm pr sesong. Da kan du sette deg ned og regne litt !

Husk at i fastprisene jeg oppgir her så er beredskap inkludert, og ubekvem arbeidstid etc.

Husk også å gå inn på met.no og sjekke stattestikk over anntal snødøgn pr sesong det er i ditt distrikt, og ev justere disse prisene opp eller ned. tenk deg hvor mange ganger di kjører roden din a tre timer pr døgn, og multiplissere det med antall snødøgn, så vil dette gi en liten pekepinn på om du er på sporet av en riktig pris.

Manger kommuner er glad i fastpris, for da er det lettere å sette opp budsjetter, og greie å holde de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk for guds skyld å få med i avtalene at prisene skal indeksreguleres i h.h. til offentlig statestikk for vegvedlikehold. Det kan jo hende at prisen på drivstoff og renter fyker i været igjen........!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med flere her, her var det mye rart!

Med de fantasiprisene noen vil operere med blir det ingen (stat/kommune/private) som vil leie brøyting. Om en skal regne på nytt utstyr og betale det ned 100% på kontraktsperioden så vil det jo være like greit for f.ex. kommuner å kjøpe utstyr selv og ansette egne folk til jobben.

De som skal ha jobben gjort kan å regne om ikke dere gjør det. Kom dere ned på jorda og stikk fingeren i snøen gutter. Ja gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

AL:

Nå ble det mye rart som du skriver etter du \&quot\;AL\&quot\; skrev innlegget ditt.

Hvis alle legger inn fornuftige anbud vil prisnivået få ett \&quot\;løft\&quot\; og ligge på ett fornuftig nivå. Det tvinger seg frem. Kommuner har uansett ikke råd til å ansette folk på vinterstid i tillegg til å kjøpe egen redskap. Men slike tomlinger som deg \&quot\;AL\&quot\; ødelegger fælt ved å oppføre seg usedvanlig klønete.

Du bør skamme deg!

Tror ikke jeg har vært så flau på andre sine vegne som nettopp etter innlegget ditt. J....tomling.

Hvis du kommer med flere innlegg her beviser det bare at du tror du har rett, og bekrefter din meningsløse tilstedeværelse her på denne diskusjonen. At det går ann. Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder_1

Må si meg å være enig med deg AL,her inne er det VELDIG mye rart.

Her i min kommune skulle det ut ett anbud om brøyting,og vi hadde en verdensmester i brøyting(trodde han selv)med topp utstyr og ny traktor.Men prblemet hans var at hadde sånne skyhøye priser både på timer og beredskap.Det endet med at han selvsagt ikke fikk jobben for kommune/stat/private går etter det laveste anbudet.Han som fikk jobben var en sindig kar med 10-15 år gammel traktor og han kjøpte brukt snø utstyr,han trengte ikke å speile seg i lakken i nytt utstyr og være en storkar med nytt utstyr.Nå har han kjørt i 4år og kjøpt seg en nyere traktor.Jeg har drevet i denne bransjen i snart 30 år og jeg har skaffet meg jobb via anbud,og i de aller fleste tilfellene er det de med lavest anbud som får jobben,og jeg vil påstå jeg har tjent bra de åra jeg har holdt på,og til deg T K så vet jeg ikke hvem som er den største tomlingen her men hvis du ikke har snø å stikke finger i så bør du stikke fingern i jorda og kom deg på den planeten vi alle andre her på jorda lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok vært bra om brøyteprisen hadde kommet opp på et likt nivå blandt de som brøyter. Det bør være det samme om man kjører med nytt eller gammelt utstyr prisen burde vært lik.

Samme vilken bransje man driver i skal man respektere de som driver der og ikke komme inn og dumpe prisene bare for det en selv synes en tjener greit.

Det er jo også ofte slik at de som har holdt på en stund har høyere priser antagelig forde de har regna på timelønna si.

Det og ikke kunne planlegge uka si ikke vite når man må ut og brøyte og mye nattearbeid, da bør man ha ei grei timelønn. Det er heller ikke så mange yrker dette kan kombineres med.

Driver selv ikke med brøyting forde prisene er for dårlige. Kunne nok tenkt på det hvis prisen nærmer seg 600,- i timen for traktor og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Kjetil, jeg bøyer meg i snøkavet og beklager at jeg ikke var klar over at ikke alle kan komme med ytringer her som de mener er rett, og at det er du som her sitter med den fulle sannhet. Ditt syn er sannhet..

Jeg beklager også at jeg ikke ser hva det er i mitt innlegg som frembringer en slik reaksjon hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

al:

tok litt hardt i. beklager dette. men hadde en dårlig dag, sliten etter 40timer med brøyting nesten i strekk..

 

du har flere gode poeng. men det jeg mener er at vi må kunne kjøre en komfortabel og om nødvendigvis moderne traktor og likevel kunne tjene ei god krone når vi står på døgnet rundt og er i berdedskap i ett halvt år. og mange av oss blir nesten \&quot\;hetset\&quot\; av folk fordi vi brøyter utafor huset dems. og det tar på i lengden.

 

men igjen AL beklager det innlegget mitt, jeg hadde som sagt en litt dårlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Jeg brøyter i Oslo for en bonde (via Gårdpass). Har vært avløser i mange år og godt vant med traktorkjøring. Har dessuten brøyta endel tidligere, sjøl om jeg ikke har brøyta i Oslo før iår. Er 32 år.

 

Roden pleier å ta 12-16 timer avhengig av forholdene, så det er en brukbar runde.. Jeg får ikke betalt noe for beredskap, og det er visstnok flat timelønn uansett dag/natt og uke/helg. Det jeg har blit forespeilet er hvertfall såpass dårlig at det nok ikke blir mange turene. Hva bør/skal jeg ha som lønnsmottaker? Hva har andre lønnsmottakere som brøyter for brøyter for Gårdpass / ISS ?

 

Fint om jeg kunne få noen tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
syns ein må vurdera traktor og pris etter vei og strekning blir jo litt urimelig å kjøpa heilt ny traktor for ein kort brøytestrekning me lite snø eller motsatt, kjøre for ein som har brøyting på avløysarløn 17 år
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

tja jeg kjørte for en lat bonde på gaardpass en vinter hadde 250 +mva i ti men haddde også kjøregodtgjørelse.Jeg trivdes ikke der brumlebassen v sjefsborde der var en årsak.Synes det er gøy men har vokstifra det der samme pengen er ikke vanskerlig å tjene andre steder.

Du burde vel ha lønna avtalt på forhånd synes jeg!§

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Joda, burde selvfølgelig avtalt lønn før jeg begynte, men jeg regna med det var greit nok. Jeg tilbys 200 kr / timen flatt som lønnsmottaker og ikke tillegg av noe slag. Da påstår arbeidsgiver at det ikke er noen som har bedre betingelser enn meg heller.

 

Hvis dette er så langt arbeidsgiverne kan strekke seg for brøyting i Oslo, sitter jeg nok heller på kontor til langt bedre lønn (og mer normal arbeidstid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest utepåtur_1
Nå er det ikke lenge før det er nye anbuds runder. hva skal en ta for km nå? det er snakk om 100 km som jeg driver å tenker på. må holde utstyr og alt. det er vel stort sett brøyting men det er også mulig å få med strøing. hvor mye kan en regne med å klare med 3 traktorer og en lastebil. grei kjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...