Gå til innhold

Kraftbehov totrinnsfres


Gjest

Anbefalte innlegg

Er kraftbehovet på en totrinnsfres større enn det som er oppgitt fra leverandørene? Har v-fres nå, men vurderer totrinns. Har traktor på 70 hk, er dette for lite for f.eks Westbjørn 2200 øko (krever 60 hk oppgitt fra leverandør) eller Fransgård S-220 (krever 45 hk oppgitt fra leverandør)? Merker at traktoren går tungt med v-fresen til tider, men det er fordi fresen ikke klarer å ta unna den våte snøen, og når den plutselig drar inn en haug så er det tungt. (45 hk fres) Men problemet med denne opphopningen vil man vel unngå med en totrinnsfres..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kraftbehovet på en totrinnsfres større enn det som er oppgitt fra leverandørene? Har v-fres nå, men vurderer totrinns. Har traktor på 70 hk, er dette for lite for f.eks Westbjørn 2200 øko (krever 60 hk oppgitt fra leverandør) eller Fransgård S-220 (krever 45 hk oppgitt fra leverandør)? Merker at traktoren går tungt med v-fresen til tider, men det er fordi fresen ikke klarer å ta unna den våte snøen, og når den plutselig drar inn en haug så er det tungt. (45 hk fres) Men problemet med denne opphopningen vil man vel unngå med en totrinnsfres..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fransgård 220 cm totrinnsfres, samme størrelse som Westbjørn 2200 øko, som brukes på en MF 4235 (75hk) uten problemer, i alle fall. Det hele kommer jo an på hvor fort du kjører, og hvor dyp og kram snøen er.. 10-12 cm kram snø går fint i 8-10km/t (?) , skal du ta opp en vei som ikke er brøytet på lenge er det jo bare å gire ned litt. Problemer med opphoping av snø har jeg ikke merket hittil, nei. Men har merket at det er viktig å holde turtallet oppe hele tiden\; f.eks. om man rygger og slipper ned fresen, og så slipper clutchen først og gir gass etterpå, så skal det lite til før den tetter seg, om snøen er ugunstig..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt både v-fres og 2-trinnsfres på ein 45HK traktor. Synest faktisk det gikk lettere med 2-trinnsfresen sjølv om den var litt breiare. Er enig med Inge at du må holde oppe turtallet. Eg har brøyta rundt 30cm tung snø uten at det var problem med 45HK traktor, men då køyrde eg på 1 gir. Har no 60HK traktor, og føler eg har meir enn nok motor til 2-trinnsfresen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markus S: Du er bekymra for prisen på 2-trinnsfres kun til egen brøyting? Kva skal vi gjere då når dei \&quot\;proffe\&quot\; har så store roder at det ikkje er brøyta når man treng det? Eg kjøpte først ein brukt v-fres, men slo til på ein brukt 2-trinnsfres til 13000,- omtrent samme pris som v-fresen. Dette er nokre år siden og eg var kansje heldig som kom over desse fresane(begge med hydr sving og hurtigkobling), men eg hadde uten tvil brukt ein god del meir peng på ein egen fres om eg måtte, istadenfor å vente i det uendelege når det trengst å brøyte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftbeovet kommer jo mye an på veien du skal brøyte.Har du lange brattebakker og mye snø vil det vel bli litt \&quot\;veikt\&quot\; å kjøre en fres som kever alle traktorens krefter på flatmark.Er det relativt flatt går det jo fint,men traktoren må kanskje jobbe litt hardt ved vanskelige snøforhold.

Syns det er litt rart att det er såpass stor forskjell i kraftbehovet på Fransgård og Westbjørn da det i utgangspunktet er samme fres.Mulig Westbjørn vil være på den sikre siden.

Om du behøver 2-trinnsfres til å brøyte egen gårdsveg kommer jo også an på vegen du skal brøyte.Her hvor jeg bor finns det gårdsveger som er 2,5km lange og som driver igjen nesten hver bidige dag.Det blir jo egentlig opp til deg selv hvor mye tid,penger og slit du akter og legge ned i snørydding.Klart en V-fres er billigere,men prisforskjellen er ikke så stor hvis man kan gjøre jobben raskere og heller tjene penger på noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

I den størrelsesklassen som blir diskutert her er nok totrinnsfres det beste alternativet, men når vi snakker større freser, i alle fall til jobbing på gangveier / bygdeveier syns jeg og v-fresen gjør en god jobb. Har nok med både vekt og innmating å gjøre, men stor Orkel, Tokvam eller Westbjørn gjør veldig god jobb under alle forhold, og spesielt når snøen er tørrere kan en kjøre mye fortere med en v-fres.

 

Et lite morsomt poeng er jo at danske Westbjørn er så fordømt gode freser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
er fresen bra? hvor stor traktor har du til å dra fresen med? jeg vurderer duun 220, skal brukest til å brøyte innkjørsler med, været varierer veldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...