Jump to content

rundballar

Guest

Recommended Posts

mykje rart av rundballar ute for salg,foret kan vera bra men størrelsen på ballane varierar voldsomt.Dei blir og selde for 250kr ballen om dei er små våteog heilt tomme i midten.Rådar folk til å sjekke dei før dei kjøper,må vera mykje dårlege presser og sjåførar der ute.

mykje rart av rundballar ute for salg,foret kan vera bra men størrelsen på ballane varierar voldsomt.Dei blir og selde for 250kr ballen om dei er små våteog heilt tomme i midten.Rådar folk til å sjekke dei før dei kjøper,må vera mykje dårlege presser og sjåførar der ute.

Det er nok av useriøse folk uten erfaring som kjører rundt og presser. Det viktigste er at det går fort og at det blir mange baller. Kvaliteten gir de blaffen i. Noen justerer også ned trykket på pressa slik at ballene ikke blir skikkelig harde. Forlang erfarne folk og forby nattkjøring.

Guest Vegard_1
Tror nok det tynnes ut med useriøse entrepenører som girer opp og skrur ned trykket på pressa. Går ikke lange tida før de blir arbeidsledige uansett... Veit ikke hva du tenkte på som så ensidig negativt med nattkjøring jeg \&quot\;mo\&quot\;. Skjønner det om du tenker på dogg, men det er vel løst om det er litt trekk i lufta. Har pressa mange rundballer i mørket jeg, og kan ikke si jeg har merka noen stor kvalitetsforskjell i de, mot de som var pressa på dagtid (gjerne innen samme døgnet). For ordens skyld, graset var slått samtidig, og på dagtid.

Problemet med nattkjøring er mangel på godt lys og trøtte sjåfører. En kamerat fikk jord i ballene etter nattpressing på myr fordi sjåføren ikke så blauthøla og de oppkjørte hjulspora. Men godt lys og en oppmerksom sjåfør hjelper selvfølgelig. Neste gang er det en annen som får jobben.

Guest Vegard_1
Ser helt klart problemet ditt \&quot\;mo\&quot\;. Slikt bør ikke forekomme. Er man en så travel entrepenør at man må ta natta til bruk bør vel ikke en mann kjøre alle skifta på et døgn nei :) Og selvsagt også godt lys, men det begynner heldigvis å bli et mindre og mindre problem på nye traktorer...

Sjåføren har sjølvsagt mykjy tå \&quot\;æra\&quot\; for kæ hard ein rundball blir. Men det er forskjell på pressene også,så er det nokon som har spesielt god erfaring med eit bestemt merke,så kunne det vert arti og fått eit tips her! Leier entrepr. til pressing sjølv,men eg legg silo,m lessevogn,så tiloversforet,+ reigraset blir r.b.presset(150-200 stk). Har etter eigen erfaring Welger som favoritt,men har ikkje prøvd Vicon.

Guest runeav_1
Samme åssen presse du har.Alt kommer an på sjåføren.Liten fart,sterk traktor,høyt trykk er viktig.Holder med 6 lag hvis du ikke rører ballene etter pakking.

Guest Anonym

Er ikke helt enig der. Helt riktig at sterk traktor og lav fart er avgjørende,men det er nok enkelte presser som aldri skulle vært solgt.

Har sett eksempler på rundballepresser som er grunn god nok til å få hjerteinnfarkt av.

Guest rlj_1
Har kjørt taarup bio presse i to år og er veldig fornøyd med hardhet/mengde på ballene. Det er ikke vits i med så veldig stor traktor for når pressa er full er det ikke vits i å kjøre den mer for da kjører man den bare unødvendig hardt, og det blir bare mere slitasje. Det har mest å si hvordan man kjører, at man ikke kjører for fort og at man kjører grasstrengen inn like mye på hver side i presskammeret.

Svar til rv. der er stor skilnad på pressemerkene.Har hatt flere merker og Class er meget bra. orkel har får dårlig balletetthet og er får tungkjørt og mater får sent og mye krøll med pikup. Bio er en genial konstuskjon men ballene er så som så. så eg faller altid tilbake på John Deere de er den pressa eg synes er mest lettkjørt meget driftsikker og lager dei desidert beste buntene. Traktor størrlse har ikkje så mye og si det er ingen vits og dra runt med mange tonn ekstre aom en ikkje trenger Selfølgeli har han som kjører mye og si. men det har og mye os si hvordan grasset er hvordan strengen er. Er mange som legger skylla på den som presser får ujavne bunter men ofte kan dei takke seg selv får det.

• 1 month later...
Guest Vegard_1

Vekt er nok to forskjellige ting i bakker og på flatmark ja. Kan vel følge opp Lars sitt eksempel på lett traktor foran BIO, har selv sett Valtra A 85 foran, og den har vel enda færre kilo enn JD 5720. Men det skal nevnes at den traktoren jobba for føden :)

Etter mitt syn og erfaring har jeg lite negativt å si om Orkel-pressa. Har kjørt mange tusen bunter med GP 1250, og mener den er både lettkjørt og har moderat effektbehov, og ikke minst er den holdbar.

• 1 month later...
Guest Silver19_1
Har ei new holland 750br med variabelt kammer. den lager harde baller ved stor fart(13km/t) lager da mellom 30-40 baller i timen.ballene er god kvalitet og veier over tonnet.viktig å fortørke graset minst 4 timer

Guest Jo_1

Herr NH,ha du drøymt um slåtten i natt????

A-K maskiner selger ei av markedets aller beste rundballpresser,men den heiter WELGER!!!!

Guest Anonym
presse opp til max,1.50 baller. er meget fornøyd med pressa da det går fort unna( er oppe i 13 km/t ja!). på d meste har jeg pressa 45 baller i timen. bruker 3500 baller til eget bruk

• 4 weeks later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...
Guest Anonym
Vi kjøpte 13 rundballer av naboen her om dagen men bestemte ikke no pris før vi henta dem. Ballane var 3 slått og helt fulle av vann. Dårligste ballane jeg har sett. Kjørte spydet inn i ballen og når man løfta den opp så hang ballen som en sekk. P.g.a dårlig kvalitet og mye vann regna vi med å få de billig men han tok jaggu meg 280,- pr. ball. Da fikk je sjokk !

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...