Gå til innhold

Hvor kraftig motorsag?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger en motorsag. Sagen skal forhåpentligvis holde lenge og skal felle trær (gran, furu og løv) i forskjellig størrelse.

 

Jeg får god pris på Stihl-sager, men er usikker på hvor kraftig sag jeg skal satse på.

 

Jeg antar 180 kan blir litt lite, men holder det med 200 eller bør jeg satse på 250, 260 eller 280?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg trenger en motorsag. Sagen skal forhåpentligvis holde lenge og skal felle trær (gran, furu og løv) i forskjellig størrelse.

 

Jeg får god pris på Stihl-sager, men er usikker på hvor kraftig sag jeg skal satse på.

 

Jeg antar 180 kan blir litt lite, men holder det med 200 eller bør jeg satse på 250, 260 eller 280?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Nå kjenner jeg ikke numrene og sagstørrelsene til stihl. Men jeg er av den oppfatning at en mellomstor sag er den beste. De billigste sagene er hobbysager og er simpelt laget. De største og sterkeste proffsagene er unødig dyre, og for tunge å håndtere i vedhogging. Den tida det fantes folk som var tømmerhoggere av yrke, så brukte de som regel mellomstore sager. Noen vil hevde at den største av hobbysagene gir mest sag for pengene, men jeg ville ha valgt en mindre proffsag fordi den er mere solid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250/251 er vel den største \&quot\;hobbysaga\&quot\; på 45ccm, og med 3/8\&quot\; kjede, mens 261 (tidligere kjent som 260, 026, kalt \&quot\;Farmboss\&quot\;) er den minste proffsaga på ca. 50ccm og 5kg, med 0.325\&quot\; kjede. 026/260/261 er m.a.o. den størrelsen Oddbjørn refererer til og anbefaler, og jeg er absolutt enig.

 

291, som antakelig har erstattet 280, har 55ccm motor, men likevel ikke mer effekt (3,8hk) enn 261, og er over et kilo tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...