Gå til innhold

Rygge med snøfres


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å rygge med to-trinnsfres?

Fordeler, ulemper?

 

Tenker da i hovedsak på oppbrøyting av hytteveier etc.

 

Hvordan blir det med trekk(skyve)kraft, styring, framkommelighet etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Noen som har erfaring med å rygge med to-trinnsfres?

Fordeler, ulemper?

 

Tenker da i hovedsak på oppbrøyting av hytteveier etc.

 

Hvordan blir det med trekk(skyve)kraft, styring, framkommelighet etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor rygge?

 

Siden du vil rygge regner jeg med at du har totrinnsfres med vendbare trepunktsfester, da ville jeg heller satt fresen i en fronthyd hvis ikke du har Valtra med twin track. Da går det greit.

 

Ellers blir du nok fort en gjenganger i helsevesenet etter et par sesonger med rygging. Hvis ikke du er virvelløs slik som orm og maneter etc...

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Burde sett den komme :D

 

Brøytingen det er snakk om er på hobbybasis, så det er ikke snakk om å sitte i timesvis i strekk å glo bakover.

Vurderer å oppgradere til to trinnsfres, og i denforbindelse ønsker jeg å høre om ryggbar fres er en fordel. Har hverken frontløft eller front PTO, så det er utelukket.

 

Tanken var å snu fresen de få gangene i året hytteveien skal åpnes opp, og under andre spesielle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å rygge er jo mye mer stabilt enn å ha fresen frontmontert, for når du rygger har du god vekt på hjula nærmest fresen, så den tar ikke styringa fra deg. Dessuten slipper du å kjøre i snøen du skal frese bort, så uten å ha allverdens erfaring er mitt inntrykk at trekkraft og framkommelighet er til å leve med. Det er neppe noe bedre å spinne seg gjennom djupsnøen. Største ulempe er jo vridninga av nakken. Så sant det ikke er snakk om lange økter, er det vel en overkommelig sak - dersom merprisen for ryggbar fres ikke er særlig stor. Totrinns er i alle tilfeller temmelig smart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor traktor har du? Har prøvd å rygge med vår Jd 6220 90 hk og en Dalen 2010 2.5 meter brei, går ikke fort for å si det sånn. Er sikkert ny snø når du skal frese opp hytteveiene kanskje 1-1,5 meter snø, da blir alt under 100 hk for smått.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

Har 2-trinnsfres som kan rygges med, og det fungerer helt fint. Min forrige traktoren min var en JD6220, og den hadde kraft nok, bakdelen var at med mye snø hadde den ikke lave nok gir( nytter ikke med mye motor hvis ikke fresen greier å mate unna). Kjører nå 6430 med AutoPowr, og kan sette hastigheten helt ned til 50 meter pr. time, så da kan fresen rygges gjennom t.o.m. hardpakka snøras.

Men uansett, rygge med fres fungerer fint, men fordel med krypgir eller trinnløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Takk for utfyllende svar. Traktoren er en orginal 90 hester med turbo. Ikke mere krefter enn nødvendig på en totrinnsfres, men med god tid og lave gir bør det gå.

Tror også det vil være en fordel å slippe å spinne seg igjennom snøen før den går inn i fresen. Det har vært utfordringen fram til nå, med en dalen 278 etter traktoren.

 

Tenkte på feks eldre Dalen 2010 med maks 1 kantvinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...