Gå til innhold

Større forhauster


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Syntest det er litt rart at ikkje for eks Serigstad har lagd ein større modell av MK 134. Taarup har jo ein på 1,50m. Ein større MK hadde vært eit godt alternativ til dobbeltkutter/ liten multikutter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntest det er litt rart at ikkje for eks Serigstad har lagd ein større modell av MK 134. Taarup har jo ein på 1,50m. Ein større MK hadde vært eit godt alternativ til dobbeltkutter/ liten multikutter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Nå er vel ikke forhøstere det som blir markedsført hardest, men jeg har bitt meg merke at både JF FH 1450 og Taarup DM 1500 forsvant før middelmodellene, som ligger nærme Serigstad FH 134. Har hørt litt av hvert om å kjøre med brei høster, som at en faktisk fikk mindre på lasset av det - fordi det ble for lite kjøring på jordet slik at lasset ikke fikk søkke sammen. Kanskje det stemmer?

 

Og TG - var det ikke 147 som var den store høsteren til Serigstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er enig i at forhaustere er på vei tilbake. Men noe av grunnen til det er vel kapasiteten. Og snitte lengda. Har aldri sett ein serigstad større enn Fs 134. Men hvis det var ein større tidligere, hvorfor vart ikkje den noen suksess.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hvor stor effekt bør man ha på traktoren til en forhøster 135 cm bred? har skrudd inn plata frampå høsteren, slipt knivene (de bør kanskje byttes), men høsteren kaster litt dårlig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Serigstad FS 147 var liksom kongen her i bygda og var på kvart eit stort grasbruk, men det var vel litt problem å få den stiv nok i.h.h.til bredda, så den hadde vel litt problem med å siga i høgrekant,- men bevares ein god haustar ! Den kom aldri med multikutter,-og når du idag snakkar med

gutta som er igjen på Serigstad har dei ingen planar om noko nytt og større. Prod.utv. kostar!

Rundt ei 60 hk på kraftuttaket skulle vera bra til ein rett innstilt 135 cm haustar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Forhøstere på vei tilbake? Og på grunn av kapasitet og snittelengde? Skjønte ikke helt meninga med den der T.M. Riktignok blir det solgt noen forhøstere hvert år enda, men tror ikke noen av de som kjøper ny høster handler på grunn av de to argumenta, er vel heller at det bortimot er eneste alternativ... Skal man ha stor kapasitet og/eller kort snittelengde velger man vel sannsynligvis noe annet enn forhøster. Men det finnes såklart en god del andre gode argumenter for å velge forhøster.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vegard: TG har nok forstått meg rett. Beklager at den setningen kunne misforståes.

Interessant å høre at noen har litt erfaring om FS 147. Kan tenkes at den var litt svak og fekk noe større belastning med tanke på vridning/slark pga bredden. Kan det være et problem med 3 pkt monterte finsnittere og dobbelt kuttere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
HEi! Har en MF 35 og lurer på om det finnes alternative forhøstere til en så liten maskin. Har hørt at FS 112 kan brukes. Finnes det andre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
De aller fleste som lager forhøstere har hatt modeller på omtrent 110 cm. Tror det er et bedre valg om en får tak i en JF 1100 eller Taarup 110, fordi de to danskene er lettere å dra enn Serigstad, som er litt mer effektkrevende. Anbefaler kanskje helst JF, da den har nesehjul, og da slipper du å bære høsteren med traktoren. Med en såpass liten traktor kan det være greit å ha lik vekt på bakhjula...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Har kjørt MF 35 med forhøster for mange år siden og jeg mener vi da brukte 2 JF høstere som jeg tror hette JF 111 og JF 113(husker ikke sikkert).

 

Den ene var iallefall en gammel type som man måtte hekte fast på framakslingen. Tungvint svineri.

JF 113 var mye bedre. Den hadde nesehjul og enklere tilkobling, samt hydraulisk styring.

Fungerte fint på en MF 35 med 3 syl diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest MFgutn_1
såg eingång ein i sverige med ein forhaustar på kvar side, er mangre år sidan no, men trur de va 1 valtra..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ein fôrhaustar på kvar side? Det må da vere ein svenskevits. Sikker på at han ikkje hadde ein i fronten også, for då har det jo meining, som ei butterfly-slåmaskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym

først: Vegard, det er feil at jf 1450 forsvann før 1100 og 1300. vi har 1300 og skulle kjøpe ein til i fjord. då var det kun jf 1450 som dei produserte endå. so forhaustarane er på veg tilbake, fordi dei ikkje blir produsert lenger, bortsett frå seringstad då. når det gjeld kapasitet: slik som tg seier er kan nok kapasiteten vere eit problem, men vis ein har so mange folk og traktorar i sving som det må til for å klare den haustelinja han ramsar opp her, kunne ein ha forhausta ganske mange mål i timen og. ein lyte nok uansettt hukse på at det er mange som ikkje har eit alternativ til forhaustaren pga mangel på entrepenørar og arronderingsmessig.

 

men det eg lurte på, når ein drive med to-trinnshausting med seringstad multikuttar, blir silokvaliteten god? kuttelengda kan jo ikkje samanliknast med ein finsnittar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest wold_landbruk_1
vi skrota fs 147 i 1989 og kjørt fs/mk 134 etter det. 147 kjørte vi med volvo bm 650, det jikk strålende, med ett untak, det ble en del søl i mellom vogna å høsteren men den hiva graset langt nokk egentlig. no kjøre vi MK134 i 2trinshøsting etter 3meters slåmaskin. graset blir lagt i plansilo og det er bra kvalitet på foret, å tilfredsstillende kutta. men ikke like rette fine kutt som en finsnitter nei. høstinga går greit men det er ei ENÅRM belastning på høsteren, kjører den på 650 rpm og det hender den går tett eller att strengen er for stor og blir skuvd foran.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1
Kjørte mk134 på totrinns første gang i fjor. Slet litt med kasteevne under førsteslått, men dette com av at jeg ikke hadde guts til å stramme reimene så mye som trengs. Krever endel effekt å drive men vet ikke hvor mye. Har en NH7740, litt skrudd, som drar mk greit. Prøver å spare litt diesel og kjører den på 1000 rpm på lavt turtall. Går som en drøm. Kapasiteten øker, fyllningsgrad i silo og vogner øker. Snittelengde blir ca 5-10 cm, fortørking er aldri negativt, sauene elsker foret og oksene vokser godt. Vi brukte både 2,8meter og 3,2meter maskin(begge taarup mener jeg å huske). Strengen etter 3,2meter ga litt trøbbel, 2,8 var perfekt. Silogutten klaget heller ikke, ble en helt annen masse å jobbe med i innleggingen, samme gjelder for uttak. Har definnitivt ikke angret ekstrakostnaden med å slå arealet først
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

I avdelinga for marginal trekk-kraft kan det vel nevnes at jeg har kjørt MF 165 på Serigstad MK etter i 3-meters slåmaskin. Det går, men den gamle engelskmannen hadde ikke flere gir å gire ned på :)

 

I småkupert lende har jeg også kjørt en del JD 2250 (litt oppskrudd) med en MK og Underhaug avlesservogn - det går fint som fy, så jeg tror nok 80 hk holder lenge. Men det er jo slett ikke noe minus med en større traktor, og så kjøre med lavt turtall på \&quot\;1000-tappen\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Var lei av disse små hobbyforhøsteren og bygde sammen 2 taarup 1350, og slår nå 2,5m, den er jo tung å dra, kjører en John Deere 1640 med turbo, det er ikke kreftene det står på, men traktoren går bare varm, så jeg må ta det litt rolig, men det går ganske greitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_Børre_1
Det er mulig å sette på andre remhjul på serigstad høsteren. Vi gjorde det på en forhøster som ble dratt av en 60 hk traktor, ble mye bedre kapasitet. Reimhjul var levert av serigstad.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Skulle likt å se bilde av den hjemmekonstruerte Taarup 2500 gitt :)

 

Det første jeg tenker på er om bakveggen holder, ikke noe problem å presse ut den på en orginal forhøster heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hendel_1

på orkel splitt-vognene var det breie slaghøstere.kanskje 2 meter?

 

nå som traktorene bare vokser, er det rart det ikke er store fôrhøstere å få kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...