Gå til innhold

k-70 plog, kjøre plog med eller uten frontlaster på traktor?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Har en valtra m130 som vi skal bruke med en tellefsdal k-70 3.10m, montert på frontdydraulikken ( ikke brøyteplate ). det jeg lurer på er om det er en fordel å ha lasteren på/av når vi brøyter? min mening er at det er en fordel å ha den på slik at vi får mere vekt på framakselen med tanke på styring, men å at det er en fordel å ha den av med tanke på sikt. skal bruke sandstrøer som blir satt på fronthydraulikken også, så da er det vel enda en fordel at lasteren ikke er på??

Håper at det er noen som har erfaringer/ kan komme med innspill angående dette? takker for svar vh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Siden det er en Valtra og bortimot hele motoren henger ut foran framakslingen hadde jeg tatt av lasteren.. Det blir jo som om en annen traktor med en &quot\;normalt&quot\; plassert framaksling skulle hatt et ganske stort lodd i nesa til enhver tid. Og mye mer behagelig å kjøre uten, antar jeg. Bedre sikt og som en bonus sparer du lasteren din for noen timer med rist og slark.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører K70 sjøl på en MF 6480. Den har framhjula langt fram. Jeg tar av lasteren fordi det er mer enn nok vekt. Vekta på K70 er ca 1100 kg og du får mer enn nok vekt på traktoren sjøl under brøting. Om du får problemer med å styre, er det fordi plogen er festet feil på traktoren. Parallellogrammet bør være vannrett under brøyting. Luter det nedover, får du vektoverføring fra traktor til plog, med det som følge at plogen overstyrer traktoren og at plogen hugger mot underlaget. Jeg vil fraråde deg å kjøre den i fronthydraulikk. Det blir en del kraftige sidebelastninger. Du bør ha ballast bak på traktoren, enten lodd eller fres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Hei!

 

Ta av lasteren hvis du ikke er avhengig av den. Jeg kjører spissplog (3,10m) på valtra m150 og t160. Plogen min veier ca 900kg tror jeg, og den er mer enn tung nok, styring har ikke vært noe problem.

 

Har kjørt noen runder med lasteren på, og den er bare i veien. Mister masse sikt, og du får lysa rett i lasteren.. Jeg har alltid med meg fres bak, hvis ikke blir den lett i rumpa. Men kjør pent med plogen løfta, det blir voldsomme husk da du kjører på humper, og k70'n er endel tangere enn plogen min

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...