Gå til innhold

Nyere brukt 8 tonns graver. Cat 308?


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen har erfaringer på godt og vondt med 308 serien fra Cat?

Ser at det er en del av disse til greie priser på finn.no så jeg tenkte det kunne være noe aktuelt for meg..

Er det en maskin å satse på? Finnes det bedre maskiner i 8 tonns klassen? Hvordan er kvalitet, annenhåndsverdien osv. på denne maskinen? Cat er vel en av de merkene som er aller best og kanskje dyrest på service :) , eller har det forandret seg?

 

Skal brukes til alt som gårdsarbeid pluss en del i skogen..

 

På forhånd, takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøret cat 308 en stund nå og vill si det er en av de aller beste 8 tonnerne på markedet. Det er sterke og stabile maskiner til og være korthekk. 308 har veldig god tilgang til alle filtre og servicepunkter så det er ikke noe problem og gjøre dette selv. Pon er nok litt dyrere på deler og service, men det er ikke gratis på andre merker heller. Skulle jeg kjøpt nyere brukt 8 tonner i dag ville valget stått mellom cat 308 og New holland/ kobelco sk70.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt 8tonner av forsjellige merke i 17 år nå.

Min erfaring med kobelco er heller dårlig, mye risting i hydraulikken.

Og et dårlig service tilbud.

Holder meg til cat men syns hitachi er en veldig bra graver.

Hadde aldri kjøpt kobelco igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har køyrt gravemaskin sidan midt på 90-tallet, mykje av tida Kobelco/New Holland, 8- og 15 tonnar korthekk. Det er nok ikkje så mange som slår Kobelco når det gjeld driftsikkerhet og kvalitet. Men Når det kjem til køyrekomfort hydraulikkmessig kjem dei til kort mot mange andre. Hydraulikken kan oppsummerast som treg, og &quot\;rykkete&quot\;. Me har Volvo 360cl, 290 cl og 220 DL og dei er i ein heilt annan klasse når det gjeld køyrekomfort, sjølv om ein samanliknar med tilsvarande maskinstørrelse Kobelco. Men Volvo-ane har vore langt frå feilfrie. Hitachi synest eg ôg er svært gode å køyra, og kvaliteten på desse står nok ikkje så mykje tilbake for Kobelco. Når det gjeld Cat, som dette eigentleg skulle dreia seg om, har eg ikkje den store erfaringa. Mitt inntrykk gjennom kollegaer opp gjennom åra er at dei er gode å køyra, men at det er ein del feil og problemer, og at dieselforbruket er høgt, særleg på litt større maskinar. Men, skulle eg kjøpt 8-tonnar i dag hadde det blitt anten Kobelco eller Hitachi, helst det siste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar.

 

Kan gjerne ha litt tyngre maskiner, men da blir de som regel dyrere og større i størrelsen - en maskin med korthekk er absolutt å foretrekke. Da får man jo bedre oversikt..

Bare fint at dere har erfaringer/råd om andre merker :)

 

Her blir det skrevet at Kobelco SK70 er å foretrekke om det blir Kobelco, og det ser ut som en kompakt maskin, men den har monobom, (er det noen ulemper ved dette?) har lest at monobom er å foretrekke og ikke svingbom. (Man får jo dårligere oversikt til siden der hvor bommen befinner seg.) Har en eldre PEL JOB EB 506 -5 tonner 97-modell per i dag med svingbom, og det har fungert fint.. Timeteller sier bare 2200 timer (??) og har blitt ganske følsom - merkes hvis man overbelaster den litt.. (noe galt med hydraulikkpumpe?) Disse eldre maskinene fra PEL JOB (Volvo er det vel) er jo produsert i Frankrike, noe som jeg har lest er ikke å foretrekke. Samme er det vel med de kinesiske som blant annet Felleskjøpet selger.

 

Hva med Doosan/Daewoo? Har lest at dette er kjente kvalitetsmaskiner, men da er de vel dyrere enn andre?

 

Ingen som har erfaring med 8 tonnerne fra Volvo? Går en del av disse på finn også. Det blir sagt at Volvo er fine på hydraulikken, (at de er greie å skru på selv) men at de er litt plastikk i hytta og at hytta har høyt støynivå.. - hvis jeg husker riktig. Bare noe jeg har lest (faktisk her på forumet i litt tidligere tråder..)

 

Rett meg om jeg er helt på jordet :)

 

20 tonner + blir en helt annen klasse som sagt over \;)

Kanskje litt dumt spørsmål, men er det noen merker som er mindre tull med enn andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha graver hvor du kan risikere å måtte skru mye, kjøper du Cat eller Volvo. Vil du ha noe som varer, kjøp Komatsu/New Holland-Kobelco.

 

Er helt klart å foretrekke monobom. Med svingbom får du mindre sikt, stor fare for slark i kongebolten etter som tiden går og graveutstyret stikker hele tiden en god del framfor maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gravar

må jo nesten lure på om du i det hele tatt har kjørt graver?

eks. cat 307 er vel noe av det mest holdbare 8 tonner som er lagd!

med sving bom får du mindre sikt? va er det du skal se på andre siden av bommen,alt etter va slags graving man driver med ,mindre gravere på trange steder er helt konge med konge +litt mere rekkevidde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med svingbom får du tyngdepunktet på maskina flytta litt lenger fram, du får ei mykje meir gyngete arbeidsstilling pluss eit ekstra ledd so kan svikte. Monobom er å fortrekke. Sikta trur eg ikkje har nåken betydning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt mot viljen mot sving på bommen. Er jo kjempe kjekt ved graving rundt mur og på smale hytteveier o.l. Selvfølgelig er det et ledd til som blir utsatt for slitasje, men på en Schaeff vi hadde en gang i tiden hadde den gått iallfall 5000 timer før vi byttet bolt og foring. Det tok vel en 1/2 dag og skifte den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen må vel bli at en kjøper maskin med bom etter hva en skal bruke den til. Et annet moment som ikke er nevnt her er at du ved svingbom får lavere løftehøyde,som gjør at å lesse større dumperhengere blir litt vanskeligere.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett på Hitachi zx 70/ Zx 85, må være noe av det mest driftssikkre som finnes. Kobelco sk 70 er også en stødig maskin. Det med bomsving er smak og behag, jeg for min del har aldri sett nytten av det på maskiner over 5 tonn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest strilen_1

Hei.

Drev som etreprenør på fulltid tidligere, Da hadde eg en kato 307 (99 mod), Volvo/Åkerman ec200 ca2000 mod, kobelco sr 70 2002 mod og en volvo ec180b 2008 mod. Katoen var i en klasse for seg selv! den hadde eg ikkje ett utlegg på, gjekk vell 4000 timer hos meg. den var da gått 10 000t. Åkerman`en var grei nok, forferdelig hydraulikk! 180b var den beste og kjøre, meget god komfort!Denne var ny og ingen tull. Sr 70 var det ikkje nåke tull med, men reine gyngehesten i forhold til katoen. veldig dårlig balanse på blødt underlag.Nå har eg en komatsu 130 2002mod som eg kjøpte fra england for 3 år siden, denne har vert meget god! har montert hogsaggregat på den. Den går en del i skogen samtidigt som denn blir brukt til alt muligt. Er gått 7000 timer og ser ikkje ut til att den gir seg enda:) 700 plater, så flyter godt på myr. JCB 8 tonner ville eg holdt meg langt unna, nabo som hadde. Cat har eg ingen erfring med, men ser nå grei ut da.

Skulle eg kjøpt graver til gard med mye dyrking og slikt hadde eg ikkje vert i tvil, monobom og lang hekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonym

Ingen av dere som har hørt om Kubota?

Markedsleder i verden opp til 8500kg!

 

Foringer i bomsving på disse... så du slipper linjeboring :-)

(Når dette må skiftes på 5-6000 timer)

 

Den løfter like høyt som side bom maskiner faktisk.

 

Høyeste verdi ved bruktsalg i tillegg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...