Guest Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Er det noen her som har erfaring med breispredning av gras for høsting av rundballer. Har erfaring med at smale strenger tørker for seint og ujevnt. Hvis bakken er rå ved slått blir det fortørka bare oppå. Jo breiere slåmaskin, desto verre. Har og sett at stengelbehandler ikke har noen effekt når det ikke skal fortørkes til mer enn 35-40% tørrstoff Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Er det noen her som har erfaring med breispredning av gras for høsting av rundballer. Har erfaring med at smale strenger tørker for seint og ujevnt. Hvis bakken er rå ved slått blir det fortørka bare oppå. Jo breiere slåmaskin, desto verre. Har og sett at stengelbehandler ikke har noen effekt når det ikke skal fortørkes til mer enn 35-40% tørrstoff Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Har ikke erfaring med det, annet enn fra høyproduksjon på noen få mål med enkelt utstyr. Men er litt skeptisk til det å kjøre med en tung traktor i litt rått gras som er spredd utover, redd en del blir liggende igjen etter raking, eller værre - skitt med inn i foret... Men jeg er kanskje for skeptisk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jo_1 Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Har 7 års erfaring med slåmaskin med breispreding,men breisprer bare til tørking av høy,og det er stor forskjell på tørketid på breispreding kontra stor streng. Når eg slår til silolegging/rundballpressing,så stiller eg så strengen blir så brei som mulig til pickup`n på lessevogna,får jevnere lass i vogna,og slipper pendling. Det er ei Kverneland 240 maskin m breispreding. Breispreing anbefales av meg,men ikkje Kverneland slåmaskin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.