Gå til innhold

Underliggende høvelskjær.


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med montering og bruk av høvelskjær under traktor? Hvem produserer slikt? Har søkt litt på nettet og finner mye om skjær til lastebil men ingenting til traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

Apple Farmer: Takk for link. Skal ta meg en telefon og høre om pris og slikt. Men regner med at det blir sikkert bra dyrt for å bygge om slik at det passer på Fendt.

 

Liksombonde: Har sett på det bakmonterte høvelskjæret som Nils A. Mørk Maksin selger, synes det ser meget bra ut og ser fordelen med at det er lett å ta av. Problemet er bare at her i området så krever vegvesenet at det er midmontert skjær på brøyteenhetene. Isen vil bli trakket ned igjenn med traktorhjulene, men ikke noe mer enn på en lastebil så det er ikke noe problem. Trakorvekten er klart en viktig faktor. Hvis man har en lett traktor får man dårlig utnyttelse av skjæret. I mitt tilfelle vil det bli montert på en traktor som er ca 10-12 tonn i egenvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
@Sigbjørn: Jeg ser at Tynset kommune har slikt skjær på sin kommunetraktor (vet ikke merke på skjæret), det er en eldre JD, tror kanskje det er en en 6600 el. 6610, så det går sikkert an å få på. Fendten har vel mulighet for dobbeltvirkende hydraulikk bak, eller er det ikke det på større modeller? Min 412 hadde det, men jeg prøvde det aldri, det var en kran som man kunne slå om, deretter måtte man kjøre manuelt opp/ned med en av spakene for utvendig uttak (virket ikke med EHR). Ellers kan du jo snakke med Eik, de har vel også levert endel kommunetraktorer, som kan ha slike løsninger? Jeg vet også at Jernbaneverket på Tynset har Fendt med en del spesialutstyr (bl.a. jernbanehjul og børste for å koste snø ut av sporveksler, antar at det er kjøpt gjennom Eik).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellefsdal har underliggende isskjær,reparerte sånnet i fjor vinter på en valtra,en syninder rev seg på grunn av høyere arbeids trykk enn annbefalt,noe som fører sa var nødvendig for å klare å skrape isen,fungerte fint ellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tynset ha kjørd med det ei stund no ja. No ha dom bytta ut 6510 mot 6190R med underliggende skjær.

VAMA har også underliggende skjær skjer je. Gå inn på Torp Maskin sine nettsider å sjekk ut litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg så den stod bak FK her om dagen. Jeg som hadde håpet at de tok til vettet og kjøpte Fendt når de skulle bytte \;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Bor du oppi her?

Vet både på Tolga og Tynset kommune så vart det lagt ut på anbud te forhandlere. Tolga endte med en liten Valtra og Tynset med den 6r'n. Vart overraskende lekker når den vart gul lakkert!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Hint: Du kjører forbi hver gang du skal til Tynset. Du kjørte ut møkk fra en møkkumme jeg har på et jorde jeg har (og leier ut) i fjor vår, jeg snakket med deg da.

 

Jeg har ikke sett 6190R-en i gata enda, men det var sikkert en god oppgradering fra gammel 6510.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringsaker Kommune har også underliggende skjær på en JD 6920, sånn det ser ut for meg er dette kunn et leketøy for Kommuner med for mye penger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Hei

 

Her finner du info om finsk AT-180 TR høvelskjær:

 

http://www.anttiranta.com/index_swe.php?page=tienhoito_lumex_raskas

 

https://picasaweb.google.com/110820849660385440317/rpnjYJ#

 

Konepaja Antti Ranta Oy har nyetablert importselskap for Norge heter Antti Ranta Norge AS. jeg er kontaktperson i Norge. b

Bare ta kontak hvis du vil få bud, te. 90004101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...