Gå til innhold

Vplog på frontlaster eller montere brøyteplate


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer Tellefsdal vpl til traktoren og lurer på hva som er lurest for meg å gjøre...

Traktoren har frontlaster så jeg kan jo ha skjæret der men er redd for lasteren også så derfor har jeg vurdert brøyteplate.

Vpl på lasteren blir jo også rimeligst. Brøyter og salter foresten boliggater(bratte bakker) i stavangerområdet.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
For all del ikke i lasteren, det er de ikke dimensjonert for! Men har du sjekka pris på eventuell ettermontering av fronthydraulikk? I lav fart i bygater kan V-plogen like gjerne henge i trepunkt framme som parallellogram, og det blir fort litt fler ting du kan fordele kostnadene på :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Massey5455_1
Ser ikke vitsen med fronthydraulikk da jeg har laster og ikke trenger den til noe annet enn brøyting og brøyteplate er jo mer solid. Har du kjørt med skjær i lasteren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg har aldri hatt skjæret i lasteren, men sett resultatet av det. Du har ikke en gang lyst til å regne på momentet i opplagringspunktet ved feste i laster kontra fronthydraulikk / brøyteplate / andre &quot\;brøyteinnfestninger&quot\;.

 

I den siste kategorien har du jo for eksempel brøyteplate og Tellefsdal sin kjettingløft. En billigere variant enn parallellogram, men skal funke fint til ditt bruk.

 

En annen løsning er jo skyveramme og bruk av lasteren til løfting. Jeg er ikke noen kjempefan av dette, vil helst ha av lasteren i brøyting med frontutstyr. Men det er fint om du skal legge snø i haug, da dette er løsninga som gir høyeste løftehøyde på skjæret.

Du kan og bruke lasteren til løft i kombinasjon med brøyteplate (samme patenten som ved kjettingløft, men uten sylindren og &quot\;løftesnabelen&quot\;). Men kjøper du først brøyteplate koster ikke kjettingløften stort ekstra.

 

I ditt tilfelle ville jeg da anbefalt plate og kjettingløft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk VPL er beregnt på små traktorer / park traktorer. Ikke å anbefale på traktor over 80-100 hk.

Har selv en Tellefsdal VlS, V-plog lav Serie på en JD 150 hk. Ser heller ikke problemet med å ha den i lasteren. ( Må selvfølgelig følge opp lagrene på lasteren oftere. Vedlikehoild er nøkkelen )

I lasteren er det en fordel om en må legge opp i hauger. Men brøyter du veier, er det selvfølgelig fordel med brøyteplate.

Ellers er V-plog genialt. Sparte ca en time på en brøyterunde på ca 6 timer. Hovedsaklig mellomstore parkeringsplasser og gangveier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tellefsdal vp lav serie fungerer fint i lasteren. Har selv en vpl 2,5 i q45 laster på en JD 6230. Brukes til plasser osv. Fin til å trøkke snø i haug med. Må kjøres pent før det blir såle på grusveier. Kjører kun pigget landbruksdekk så da kan traktoren få litt dårlig feste på vei hvis plogen brukes til det. Brukes kjettinger/tri2 så bør det ikke være problem men anbrfaler ikke de store hastigheter.

Som sagt til plasser er det knall!

Har også vp høy 3000 i brøyteplate på annen JD og det fungerer veldig bra på vei med hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...