Gå til innhold

Taarup Bio


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny Bio i 2009. Har gått rimeleg bra. Skifta alle kjedene på ca 7500 baller. Syns at det er fortidleg på 4000 baller.

Når det gjelder folie så har jeg brukt litt forskjellig. Folien som jeg bruker mest nå er Silograss. Seig, slitesterk og god klebeevne, samt at den ikke er av den dyreste på markedet. Rani er ein bra folie, men er vel ein av de dyreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nok altfor tidlig med kjede skift, bunnkjede er det som må skiftes, det har en pris på 3200 på FK, og det er vel en times jobb for 2 mann å skifte det. Det og ikke skifte det blir fort dyrere, tannhjul ,lager og ikke minst stopp tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeder skifter du sjølv og sparer deg for arbeidsutgifter. Jeg og min sønn brukte 1 dag på alle kjedene.

Hvis du ikke skifter kjeder og du ikke har meir å gå på kjedestrammerene, så kan det gå ut over tannhjula. Begynner kjede å &quot\;spinne&quot\; over dreva, så sliter du tenna fort. Ein kan også være skikkeleg uheldig når kjedet er slitt. Når det nermer seg full ball og pressa begynner til å gå tungt, kan kjedet slite seg og ein har da ein ekstra utgift på det kjedet ødelegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er pressa satt på vinterlager og er smurt opp, justert og klar for neste sesong, greit og finne det slik til sommeren. Henta en eske på FK på lørdag med 2 sensorer, reima til nettet , plast holder, pickuptinner og noen skruer, kjekt og ha.

Det neste nå blir plast priser og hva en skal bruke av plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Feskarbonde_1
Noen tips til innstillinger til Bio pressa? Har kjøpt en 14 kniver 2004 model. Skal drives av en NH TL100A 2007 Mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_Odin_1
&quot\;Feskarbonde&quot\; pass på at dæm gule drevan som står på pakke ringen (2stk) har nokk spor. når dæm bli slitt fjuske roteringa? da må bakerste bøyle som hold sammen ringen justeres (flytt skivan på skruan)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feskarbonde_1
Ok. Takker for tips. Er det noen deler som kan være lurt å bestille opp å ha i reserve til slåtten starter å evnt hvor er det greit å få i deler til denne pressa?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har notert lenger opp på denne siden, så har jeg 1 sensor + noen pickupp fjærer liggende som reserve.

Kjøper alle delene hos FK, men Eik kjeden har også deler til Bio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte brukt Bio 2008 ,14 kniver våren 2014 dro med TLA100 hele sesongen , helt greit og laga fine bunter.

Pickup kjede kan være lurt og ha i reserve.

Dele katalog kan lastes ned på Kverneland sine sider hvis det er av interesse.

Har pickup tinder, sensor, plastholder og reima til nett liggende.

Takker for tips om plastdrev på pakkeringen ,skal få tak i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hei!

Er det noen som har undersøkt plastpriser enda ,og hvordan er det i forhold til i 2014?

Er det plast som ikke bør brukes på Bio?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonym

Hei!

Har ei Bio presse med auto funksjon på pto ,hvordan får jeg dette koblet sammen med traktor så pto slår seg av når luka går opp og slår seg på igjen når luka går ned. Har en New Holland T5 elektro command.

Er lei av og sitte å slå av pto for hver ball.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har bio presse, men har ikke denne funksjonen. Fekk tilbud om å kjøpe dette settet som gjør at pto stopper når kammeret går opp, men sa nei.

Ein får kjøpt eit kabelsett som ein monterer fra pressa og inn på start/stopp knappen på traktoren. Når kammeret går opp så stopper pto`en. Når pressa begynner å pakke må du trykke ned start/stopp knappen. Når du skal starte opp igjen må du uansett trykke på start/stopp knappen inne i traktoren din for å starte pto`en. Det er ikke automatisk start av pto, kun stopp.

Hør med FK eller Eik. Dei selger dette kabelsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takk for opplysningen om hvordan dette fungerer.Har kabel sett og plugg på pressa og en hunn plugg i traktoren som pluggen passer i, men får ikke pressa til og stoppe når luka går opp (skal stoppe etter ca 2,5 sek) Mulig at det må programmeres noe på traktoren. Kunne vært greit å ha for det hender at en glemmer og slå av PTO.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg tror det er på pressa du må programmere. Når dette settet er montert, så tror jeg det fungerer slik:

Når kammeret går opp til eit vist punkt, så &quot\;bryter&quot\; dette systemet strømmen inn på start/stopp knappen din. Det fungerer på samme måte når du skal stoppe pto`en, når du trykker ned knappen inne i traktoren. Nå er det pressa som gjør denne jobben når kammeret går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Da tror jeg at jeg har fått greie på det meste om dette auto pto greiene, skal presse litt i morgen og ta og prøve meg litt fram og se om jeg får dette til og fungere. Det kommer tilbakemelding om hvordan det gikk.

Takker for opplysninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På kverneland sine hjemme sider går du på Download center og så på service downloads, der søker du opp din bio presse så finner du både delekatalog og brukermanual.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Taarup Bio

Heisan

Jeg skulle hatt ett sett til med kniver til Bio pressa ,lurer på om andre kniver passer ,og kansje litt om priser.

Kan knivene slipes med vinkelsliper. Har ei14 kniver 2008 mod

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...