Gå til innhold

Ødelagte trekkstenger ??


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg går på vg1 landbruk. En dag var vi på verkstedet for å montere en vedmaskin. På vedmaskinen var det en overgang til HMV-kobling, så vi måtte sette på HMV på traktoren også. HMV-rammen passet selvfølgelig ikke på fanghakene, så læreren ba meg pusse bort litt av trekkstengene med vinkelsliper. Etter litt pussing spurte jeg om vi ikke bare kunne ta av overgangen. Da tok han skjærbrenneren og skjærte bort 2-3 cm av trekkstengene. (helt bakerst.)

 

Det jeg da lurer på er om trekkstengene er ødelagt/ svekket ?

Er herdingen ødelagt av varmen fra skjærbrenneren ?

Jeg vil høre hva dere tror/ mener ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei :)

 

Jeg går på vg1 landbruk. En dag var vi på verkstedet for å montere en vedmaskin. På vedmaskinen var det en overgang til HMV-kobling, så vi måtte sette på HMV på traktoren også. HMV-rammen passet selvfølgelig ikke på fanghakene, så læreren ba meg pusse bort litt av trekkstengene med vinkelsliper. Etter litt pussing spurte jeg om vi ikke bare kunne ta av overgangen. Da tok han skjærbrenneren og skjærte bort 2-3 cm av trekkstengene. (helt bakerst.)

 

Det jeg da lurer på er om trekkstengene er ødelagt/ svekket ?

Er herdingen ødelagt av varmen fra skjærbrenneren ?

Jeg vil høre hva dere tror/ mener ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ved skjæring eller omgjøring på løfteredskap vedr i dette tilfellet er strengt ulovelig. Hvis dette skulle brekke ved ev. transport etter vei slik at dette skulle forårsake en dødsulykke eller liknende ville være katastrofalt for sjåfør og i senere omgang læreren som har utført arbeidet.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale å få byttet disse trekkstengene snarest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Blir nesten litt satt ut her!!

 

Brenner av på fanghaker i trekkstenger?? La arbeidstilsynet se på dette, jeg er 100% sikker på at de kommer frem til samme avgjørelse som Andre!!

 

Er det ikke så at denne \&quot\;læreren\&quot\; skal gå foran som et godt eksempel? Er det ikke så at denne læreren skal sette HMS i høysetet? I mine øyne burde denne \&quot\;læreren\&quot\; i beste fall bli oppsagt på dagen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Huff.. Gikk ut fra landbruks skole og sitter inne med samma oppfatning som deg eller hva jeg skal si. Det vi lærte mest av: Hvordan ting IKKE skal gjøres, og hvordan ting kunne gjøres så tungvindt som mulig:-)

 

Hadde det vært meg, hadde jeg kontakta arbeidstilsynet rett og slett. En STOR HMS svikt, av helt feil person. Trekkarmer kan kastes!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Dette virker jo helt på jordet, kaller det god gammeldags \&quot\;bondemekk\&quot\;.

 

Vill tru læreren er mer teoretiker enn praktisk anlagt.

 

Skal man ha hmv på traktor med fanghaker, bør man ha kat. 3 ramme med fester på utsiden av låsesystemet.

Ser også mange som bruker en lengre bolt slik att man kan montere kula på utsiden av rammen, kat 1 og kat 2 ramme.

 

etter mitt syn er trekkstengene lite brukbare lenger, jeg tror bakenden vi sige bakover over tid, og kula vill til slutt dette ut.

 

Har aldri gått på jordbruks skole men vill tro du burde snakke med en ansvarlig for maskin parken eller rektor kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...