Gå til innhold

Nokka snøfres


Gjest

Anbefalte innlegg

I FK''''s medlemsmagasin SAMVIRKE i dag så skryter noen snøbrøytere på Lillehammer uhemmet av NOKKA. De hevder at ingen fres går så bra som den. Da kan de umulig ha prøvd så mye annet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
I FK\'\'\'\'s medlemsmagasin SAMVIRKE i dag så skryter noen snøbrøytere på Lillehammer uhemmet av NOKKA. De hevder at ingen fres går så bra som den. Da kan de umulig ha prøvd så mye annet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dei må vera kjøpt å betalt av FK , har aldri hørt noko posetivt om nokka fres . kjenner fleire som har kjøpt , alle har bytta til anna merke etter ein vinter. vi har mye brøyting har dei siste åra hatt to orkel 2310 . solid og grei fres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er ikke så lenge siden sist vi debatterte NOKKA og vi var vel den gangen enige om at den er solid, men har dårlig finish. Den har også dårlig kasteevne, delvis fordi den er nedgiret for mye. Bør kjøres på 750 o/min, men går da vesentlig tyngre enn tiltenkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1
Har ingen erfaring med NOKKA, men det er veldig mange nesten nye NOKKA til salgs på FINN. Er vel litt rart det, vist det skal være en slik fantastisk freser?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg skrev at den forsåvidt var solid, men så kom jeg på noe som er for spinkelt på den. Det er hengslene på de løse innmaterskovlene.

Hengselpunktene er rett og slett for korte, så det blir stor belastning på dem. Litt vanskelig å forklare i tekst, men slike hengslebolter burde være minst 80-100 mm lange når man måler langs med selve freserakslingen. Da blir det mye mindre brytning i hengselet når fresen arbeider, enn når hengselbolten er bare 40-60 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den fresen er en misforstått fres. Jeg vil anta at den er konstruert for traktorer med 60-80hk. Den har stor vifte (ca. 1m) som trenger effekt (eller dreiemoment jfr. en annen diskusjon). Den fresen må kjøres med en pto hastighet på ca 540 o/min. for å få tilstrekkelig turtall og dreiemoment (=effekt) og dermed kasteevne. Tilsvarende direktedrevne freser (ex. Dalen, Westbjørn) med 80-90 cm vifter kaster nok ved 300-400 o/min og krever derfor litt større traktor. Eller samme effekt på lavere turtall.

Jeg tror Nokkafresen kjøres med for store traktorer og at det er derfor den ikke holder. De store traktorene, som den ikke er dimensjonert for, drar den i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Ikke helt enig der, \&quot\;Al\&quot\;. Mulig at Nokka har flere typer fres. Men den vi mener, som er nedgiret, er et digert monstrum. Jeg har ikke erfart at selve fresen kjøres i filler, bortsett fra at de hengslede innmaterskovlene blir så slarkete. Nedgiringen gjør at vifta går for sakte med 540 o/min og ikke greier å kaste ut snøen. Er traktoren for svak så er det bedre å ha direktedrevet vifte, og kjøre saktere framover. Selvfølgelig vil en så stor vifte få høy periferihastighet ved høyt PTO turtall. Så tanken med girboks er ikke dum, men jeg mener at utvekslingen i girboksen er for lav. Flere har jo erfart at fresen går mye bedre med 750 o/min.

\&quot\;Rune\&quot\; mente også at det var for stor klaring mellom vifta og huset, så du taper kapasitet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av Dalens største problem opp igjennom tidene er vel at så fort de har gitt ut ny snøfresermodell så har den blitt kopiert av konkurrentene så fort som mulig. Dalen gjorde et stunt for noen år siden da de laget en ny modell. Det var at de satte opp en premie til den produsenten som klarte å kopiere den nye modellen best. På den måten klarte de å holde kopiene unna litt lenger. Mener at det står om dette på Dalen sine hjemmesider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest haugon_1
Dalen fresen er altfor oppskrytt. Når du begynner å sammenligne freser ser ein stor forkjell på freser. Orkelfresen er mykkje meir robust. Den har større romm og solidare innmaterskavler. Også er sliteplata under vifta javnt med bakken på som gjer at snøen går lettere inn, ikkje høgt opp som på Dalen. Og på Orkelen sitt bjelken over fresen heilt fremst, som gjer at han blir mykje meir solid i kanten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med fresen ligge navnevalget. Det hadde vært greit på en \&quot\;håndfreser\&quot\; type Stiga o.l.

\&quot\;Booster\&quot\; tyder på at den skal gi ekstra guffe. \&quot\;Urban\&quot\; kan en bare spekulere på. Når så den lykkelige eier av en ny \&quot\;Urban booster\&quot\; starter opp fresen og kjører (med samme turtall) som han gjorde med den gamle fresen vil det selvsagt bli en gedigen nedtur og tett tut som førsteinntrykk.

Kan den være offer for villedende reklame?

 

Sammenligning effektbehov på freser med ca 250cm arb.bredde:

Nokka: 50kW /ca 70hk 100 cm vifte.

Dalen: ca 65hk, 80cm vifte.

Westjørn: Ca 130 hk, 90 cm vifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Egentlig skulle ikke freserfabrikantene fått lov til å oppgi effektbehovet selv. En testinstitusjon burde målt effektbehovet. Jeg er sikker på, at om de Nokka, Dalen og Westbjørn-fresene som AL refererer til hadde blitt testet av LTI så hadde det blitt et annet resultat. Hvis de hadde kjørt alle tre freserne samme dagen med samme traktoren, og i samme snødybden!! Men effektbehovet er svært vanskelig å angi, hvis det går tungt så er det jo bare å gire ned og kjøre saktere. Dessuten er ikke den fresen som går best i tørr nysnø den beste i kram drevsnø.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest stigo_1
Her diskuteres vell freser av litt større dimensjon en jeg bruker..Kjøpte ny Nokka 2251 i 2007 som ikke holdt.fikk reklamert og ny fres til gårds av samme merke og størrelse og lovnad fra FK om at den nye modellen av 2251 var forsterket og bedre enn forgjengeren, stålkvalitet bla som skulle være forbedret. Kjørte litt med den nye i 2009 og nå i 2010 når snøen endelig kom er promlemet det samme Bakveggen trykkes bakover med snøbelastningen i det resultat at bakerste lagerhus knekker. Har ca 2 km veg som ryddes og det har vert ryddet 2 ganger i år.og lagerhus nr 2 er knekt. Så nå er jeg i dialog med FK igjen men denne gang for og prøve og heve kjøpet og få pengene igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei! Kan noen tipse meg om hvilken snøfres jeg bør bruke? Har en gammel Valmet 455, og en Vestbjørn 2100 fres, men den får ikke unna seg snø, virker som at det ikke går fort nok. Vestbjørnfresen har jo en veldig lang fresetut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...