Gå til innhold

JD 5720 Hard på gruppegirene


Gjest

Anbefalte innlegg

Traktoren min, en JD 5720, 2007 mod gått 750 timer, har helt siden jeg kjøpte den i fjor vår vært hard å få i gir, altså gruppegirene. Snakket med FK verksted i dag og de sier at det mest sannsynlig er en fjær i girkassa som er brekt. Må ha ned mellomakslen for å komme til. Ellers så høres det ganske enkelt ut :å skru ut en plugg (1/2 "), inni der skal fjæra sitte. Det skal vist ikke være skadelig å kjøre med så jeg tenker på å ta reparasjon til våren, når brøytinga er over for denne vinteren.

Noen andre som kjenner til problemet og evt. hvordan man reparerer det.

Må man tappe ut all olja av transmisjonen? Lurer på å gjøre jobben selv, hvis ikke det er for komplisert.

Ellers så har jeg hatt problemer med vendegiret. Et kretskort ved spaken var gåent, måtte bytte hele modulen til 8000,- Dette er nok ikke noen vanlig feil for den modulen jeg fikk var den eneste FK hadde på lager og datoen på den var 2005 etellerannet.

Dette er min første traktor, men jeg må jo si at jeg begynner å få litt kalde føtter når det gjelder JD. Den er også tregstartet i kulda, må kinne en stund når det blir noen minus. Har heldigvis montert motorvarmer, men er dette normalt på JD at man må ha motorvarmer for å få greit start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innmari_seriøs_1

Traktoren min, en JD 5720, 2007 mod gått 750 timer, har helt siden jeg kjøpte den i fjor vår vært hard å få i gir, altså gruppegirene. Snakket med FK verksted i dag og de sier at det mest sannsynlig er en fjær i girkassa som er brekt. Må ha ned mellomakslen for å komme til. Ellers så høres det ganske enkelt ut :å skru ut en plugg (1/2 \&quot\;), inni der skal fjæra sitte. Det skal vist ikke være skadelig å kjøre med så jeg tenker på å ta reparasjon til våren, når brøytinga er over for denne vinteren.

Noen andre som kjenner til problemet og evt. hvordan man reparerer det.

Må man tappe ut all olja av transmisjonen? Lurer på å gjøre jobben selv, hvis ikke det er for komplisert.

Ellers så har jeg hatt problemer med vendegiret. Et kretskort ved spaken var gåent, måtte bytte hele modulen til 8000,- Dette er nok ikke noen vanlig feil for den modulen jeg fikk var den eneste FK hadde på lager og datoen på den var 2005 etellerannet.

Dette er min første traktor, men jeg må jo si at jeg begynner å få litt kalde føtter når det gjelder JD. Den er også tregstartet i kulda, må kinne en stund når det blir noen minus. Har heldigvis montert motorvarmer, men er dette normalt på JD at man må ha motorvarmer for å få greit start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 6110 som har hatt 2 av dei problema som du nevner. Da den var ny så var den veldig hard å bytte gruppegir på. Snakket med ein erfaren FK mekaniker om dette, han sa at dette var normalt at girkassen var litt \&quot\;trang\&quot\; til å starte med men dette ville komme seg etter hvert. Etter 1000-1500 timer var den ikkje til å kjenne ijenn :)

 

Tålte heller ikkje mange minusgrader før motorvarmer måtte på om den skulle starte, etter den første ventiljusteringa så forsvant dette problemet. Kan nå startes i 10 minus uten problemer.

 

Veldig synd at du sitter igjenn med ein slik følelse etter å ha innvistert i ein ny traktor.

Sjøl har vi 3 Stk JD her på bruket og er veldig fornøyd med disse, har ikkje hatt andre problemer enn det som eg nevnte over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innmari_seriøs_1

Takk for svar oddi.

Jeg får prøve å få tatt en ventiljustering da før neste vinter. Jeg bruker traktoren kun til snøbrøyting.

Må jo innrømme at jeg liker JD godt. Er blitt vant til den og kjenner den godt nå. Kommer nok til å holde meg til dette merket.Veldig god service hos FK må jeg si. Greie å snakke med .... Det betyr mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Min JD 5720 er også hard på gruppegira (A,B,C,D), når den er kald. Servicemannen sa at det kunne justerast med å ta bort nokre shims i overføringa. Det har enno ikkje blitt gjort.

 

Den var også hard når den kobla mellom hurtiggira (1,2,3,4). Servicemannen bestilte ei mjukare fjær, som han brukte 5 min på å montere (under traktoren - inne i transmisjonspumpa). Fadern sa at giringa gikk fra tiger til pusekatt! :-)

 

Eg hadde litt trøbbel med kaldstarten, inntil eg oppdaga at ein måtte presse nøkkelen inn i nokre sekund, for å gløde motoren. Det er altså ikkje automatisk gløding.

 

Om du bruker traktoren til brøyting, anbefaler eg STERKT å få sendt inn pumpa til justering. For meg så var den tilbake på mindre enn ei veke. Det som tok tid var å få servicemannen på tunet. Men det var ein så enkel operasjon, at det hadde faktisk ikkje vært nødvendig.

 

Lykke til med god traktor!!

 

Mvh

 

olit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innmari_seriøs_1

Hei olit

Fint at vi kan dele erfaringer med 5720.

Jeg tenker på å sende inn dieselpumpa til våren/sommeren.

Er også på utkikk etter en brøyteplate og parallellogram. Hvis du vet om noen som har slikt liggende så gi meg gjerne et tips.

Dette med gruppegira kan jeg nok leve med hvis det ikke blir verre, skal ikke være skadelig å kjøre med....men tankmåleren MÅ jeg få fiksa, det går mye diesel til brøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...