Gå til innhold

Stor 4\'\'\'\'er eller 6\'\'\'\'er?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva anbefales ved kjøp av traktor som går i tung snø med totrinns fres i bratt terren, og ellers i gras produksjon?

Ser på JD 6420-6430 eller bør jeg se på en større 6 sylinderet?

 

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva anbefales ved kjøp av traktor som går i tung snø med totrinns fres i bratt terren, og ellers i gras produksjon?

Ser på JD 6420-6430 eller bør jeg se på en større 6 sylinderet?

 

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Så lenge du stort sett skal ha en traktor som er sterk på PTO ville jeg valgt en stor firer. En firer er en kortere, smidigere og lettere traktor enn en sekser fra samme traktorfamilie. Det er helt udiskutabelt. Skal du frese snø og kjøre grasutstyr så må du jobbe på et forholdsvis høyt turtall og da klarer fireren jobben med glans. Skulle du derimot dratt på tunge hengere og kjørt med tunge kultivatorharver og ploger, så ville sekseren vært et bedre valg. Sekseren har som regel mere krefter å sette inn på lavere turtall, men det kan du ikke utnytte i PTO-arbeid. Når vi kommer til dieselforbruk så blir man vel aldri enige, om en firer eller sekser med 130 hester er mest gunstig. Folk har både prøvd og erfart begge deler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørøya_Sau_Chopper_1

Oddbjørn sammenfatter det på en glimrende måte, og jeg er helt enig med han.

Bytta fra MF 6290 til Fendt 415 i høst, kjører med 2010 fres i bratt og snørikt terreng, og angrer ikke. D går naturligvis ikke å sammenligne direkte mellom de 2 på dieselforbruk, men som Oddbjørn sier så må du, ihverfall til tider, ha et konstant \&quot\;høyt\&quot\; turtall og da kan jeg ikke skjønne annet en at du er tjent me en firer også mtp forbruk i slik kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 6ar har meir moment på lavt turtal ein en 4syl.

ved ex ei rundbale presse kjøyr på 540e og motor på 1500.

og legda på ein 6syl er ein fordel i brate bakar.

vi starta med leige pressing i 1988. med ein valmet 703.

har prøvd det meste 3-4-6 sylider.

brukar no ein agrofarm 430 ttv til små arbeid

og ein agrotron1145 ttv med 170hk+ til tøngre arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur eg ville gått for ein store firar, altså Valtra sin nye N163. Einaste minuse me den er at du må huska å fylla Adblue i tillegg til diesel, men samtidig så spare jo det drivstoff forbruke.

 

I tillegg til at de he fått bedre svingradius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Dette er interessant.

Jeg har alltid kjørt JD å kommer nok til å velge det igjen. Mange sverger til Valtra ser jeg!

 

Noen som har brukererfaringer med 4 sylindra Deutz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune:

Jeg er nødt til å ha laster på traktoren, å svingradiusen syns jeg bare blir dårligere og dårligere med tida som går men det er klart jeg vil ha det. Høyden er det ikke så farlig med og jeg tar servicen sjøl.

 

Er ikke så ofte jeg bytter ut traktor så det er fint om jeg kan få litt veiledning.

 

I dag har jeg en 1987 JD 2140 som har gått ca 11200 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Det er jo en jungel. S. PQ. AP. PR. TLS!

Hva betyr alt dette?

 

Jeg får kansje skaffe en katalog å lese meg opp litt.

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

en liten guide i JohnDeere-forkortelser:

PQ, PowerQuad er standargirkassa med 6 gruppegir og 4 klutchfrie gir

AQ, AutoQuad er omtrent lik, men her kan du velge automatisk giring

AP, AutoPowr er trinnløs transmisjon. Den bør du absolutt få prøve!

PR står for Premium og er bare en modellbetegnelse

TLS er fjærende framaksling

 

Legg merke til når du ser på brukt 6430, at i 2010 ble motoreffekten økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Ang Deutz 4-syl: Kjøpte en ny Deutz M410 std. i fjor, brukes til brøyting i vinter, delvis bratt og snørikt. Er godt fornøyd, traktoren er smidig og oversiktlig og med masse krefter. Et minus er at den er omtrent 3 meter høy. Pluss ift. brøyting er god plass til kjettinger under bakskjermene.

 

Forøvrig ville jeg ikke vurdert 6-sylindra traktor til brøyting med mindre jeg bare skulle brøyte vei. Inne på vanlige tomter/hyttetomter etc. er det for stort med sekser

 

Vurderte også en 6430 standard, men synes jeg fikk en mer moderne traktor for pengene med Deutzen, samt flere hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Honda_1

Du får og jd 6030 i \&quot\;standard\&quot\; utgave.

 

Selv valgte jeg og kjøpe 6930 standard, istendenfor 6430 premium.

 

Ville heller legge penger i mer hester.

 

forskjellen, er att det er mindre utstyr på standard utgaven, man får ikke dataskjerm, det er 20 serie hytte og dashbord, og det sitter en 20/20 girkasse på den, litt dårlig med lys utsyr, men det kan ettermonteres.

 

uansett valg: bør man velge den største i hver serie, 64xx eller 69xx..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at er det under 8 minusgrader , så slutter motoren å bruke ad-blue.

Mener personlig at ad-blue hører fanden til!

Kjører vogntog til daglig, og har mer enn en gang hatt problemer med ad-blue systemet som streiker - og påfølgende verkstedopphold. Dette er et lite holdbart system med mye tull, uavhengig av merke. Dyrt er det å fikse på også, mener hovedkomponenten i systemet på Volvo FH koster ca 25000,- (og den er byttet på mange biler)

Dette er et system som gjør motoren mindre driftsikker, og er helt unødvendig på en traktor etter min mening!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart om adblue her da. Hvis motorprodusentene kun hadde effekt som parameter slik som tuningbransjen hadde det vært enkelt, nemlig bare gi mere diesel. Slik er det ikke. De har ekstreme avgasskrav som må innfris.

Fordelen med adblue i forhold til recirk er lavere temp. på motor mindre forurensing av motorolje og lengre levetid. Adblue sprøytes inn før katalysator og man slipper også partikkelfilter. Det er riktig at man bruker 2-5% adblue men man sparer opptil 10% diesel på samme effektuttak uten å sprenge avgasskravene.

Når det gjelder kulde stemmer det at adblue fryser ved -8 men det er varme systemet som gjør at det vil virke ganske fort etter oppstart selv i streng kulde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer at det er varme i ad-blue tanken - men systemet kutter tilførselen ved -8 eller kaldere.

Som skrevet ovenfor her så bruker ikke motoren mindre diesel med ad-blue - stoffet blir jo sprøytet inn i eksosen.

Så lenge jeg kan unngå det, kommer det ikke noen ny traktor med ad-blue her på tunet.

Er altfor mye tull/problemer med det systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Synes det er rart at de koster på varme i tanken om de kutter tilførselen ved minus 8. Da hadde jeg fått dårlig samvittighet om jeg hadde kjørt med en sånn traktor nesten. Systemet koster jo også mye penger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Honda:

 

Hvorfor vil du anbefale å velge den største 4-sylindrede eller 6-sylindrede i sin serie?

 

Kanskje særlig ved kjøp av brukttraktor ser jeg fordeler ved å kjøpe eksempelvis en 6330 framfor en 6430, eller en 6830 framfor en 6930. Motorene er jo tilnærmet de samme, dimmensjoner på drivlinje er i mange tilfeller de samme osv. Kan ikke skjønne noe annet enn at det kan være gunstig å kjøpe en 6330 og en chip, og vips har en 6430, bortsett fra det ene tallet på panseret.

Du har et poeng hvis det er snakk om nykjøp da garantier går fløyten ved chipping eller oppjustering - selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har JD 2140 fra før og ser etter nyere brukt. Kjøper han en 2650 eller 2850 er det ihverfall sikkert at alle redskapene passer. Og større hastighet etter veien og litt mindre dieselforbruk får ham med på kjøpet.

 

Ellers så er det vel et godt tips at: 6420S og 6920S har 10 HK effektboost ved PTO- og transport-arbeide. Sånn som alle Premium 30-serien har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte?

Det blir skrevet av flere at en fordel med 6 kontra 4 syl er bedre seigdragning. Men Dagens firere med variable turboer og wastegate etc har høyt dreiemoment ned til lave turtall, og maksimalt moment er ofte helt på høyde med sekserne.

Min påstand er at eneste fordel med 6 kontra 4 syl med samme effekt er stabilitet og gromlyd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGCO e3 SCR motorteknologi reduserer drivstofforbruket med omtrent 5-10 prosent. I tillegg er utslipp av partikler og nitrogenoksid redusert til en brøkdel sammenlignet med eldre teknologi. Traktorbrukere nyter også godt av det faktum at SCR-teknologien reduserer behov for motorkjøling og holder smøreoljen renere, noe som øker motorens levetid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Ja, det er ikke Ad-bluen i seg selv som reduserer drivstofforbruket. I noen av de forrige innleggene høres det ut som at det er tilsetning av dette ureastoffet som sparer diesel. Forskjellen er at en motor med resirkulering av eksosen får en mere ugunstig forbrenning og derfor bruker mere diesel. En motor med katalysator og Ad-blue kan stilles inn slik at den bruker mindre drivstoff, men ikke oppfyller eksoskravene. Og så tar man hånd om eksosen i en katalysator etterpå. Men en klar ulempe med ad-blue er at det er mange feilkilder i systemet og man er garantert å få trøbbel med det. Personlig fatter jeg ikke vitsen med så strenge eksoskrav på f.eks. skurtreskere. En tresker går så få timer i året at ad-blue-væsken helt sikkert vil krystallisere seg i løpet av vinteren og sommeren, og så blir det bare trøbbel til høsten. Slike sesongmaskiner burde vært unntatt fra de nyeste, strengeste kravene. I løpet av skurtreskerens liv så sparer ikke Tier 3-kravet atmosfæren for så mye forurensning, som det man skaper med å produsere, distribuere og vedlikeholde dette systemet. Skal det skiftes komponenter på maskinen hver sesong, som er produsert i andre land og må distribueres rundt omkring i verden, og man må kjøre flere turer frem-og tilbake med servicebil, da er vinningen gått opp i spinningen uten tvil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men det kan evt. kompenseres med eksosbrems, transmisjonsbrems (f.eks Direct) eller thelmabrems dersom det kjøres mye transport.

 

Eksempel på 4 mot 6 er MF 5465 og MF 5470.

 

5465 (6\'\'\'\'er):

144 hk

600 Nm v 1400 o/min

 

5470 (4\'\'\'\'er):

145 hk

625 Nm 1400 o/min

 

4\'\'\'\'eren er altså sterkere ved 1400 o/min.

Startmomentet ved 1000 o/min er også ca det samme iflg Profi (ca 120 %)

 

Argumentet med at 6\'\'\'\'ere generelt er seigere tror jeg ikke stemmer lengre.

Tror vi står igjen med stabilitet, bedre motorbrems og grommere lyd (ikke uvesentlig for en del av oss det.....).

 

Ulemper er noe høyere dieselforbruk ved samme effektuttak, 50 % flere av vitale deler, dyrere service, høyere vekt (kan være +), dårligere svingradius, dårligere oversikt, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4\'\'\'\'ere har uten tvil blitt større og sterkere med årene - og med variotransmisjon på høyde med 6\'\'\'\'ere i praktisk bruk.

 

Men - det ER en forskjell på disse motorene, og forutsetningen for levetid er forskjellig:

 

En 6\'\'\'\'er har 120 grader mellom hvert støt på veiva, der 4\'\'\'\'eren har 180grader. Dvs. at 6\'\'\'\'eren får en \&quot\;rundere\&quot\; gange. Dette gjelder forsåvidt også 3\'\'\'\'eren, siden en 6\'\'\'\'er enkelt forklart er to seriekoblede 3\'\'\'\'ere, så jeg ville nok heller hatt 3\'\'\'\'er enn 4\'\'\'\'er på traktorer rundt 70-80hk..

 

Selv har vi gamle 6\'\'\'\'ere - de går og går og går! Traktoren er stødig med de 35cm ekstra akselavstand, slank i forhold til dagens traktorer på \&quot\;boler\&quot\;..

 

I dag er kanskje denne motordetaljen litt mindre vesentlig, for all elektronikken en traktor er fullstappet av har ikke noen praktisk levetid på særlig mer enn 15 år likevel.

Vi er forbi den tid en traktor kan gå 20\'\'\'\'-30\'\'\'\' timer og holde i 25-30 år, uten til dels stor påkostning. Motoren er den som holder lengst uansett.

 

Den traktorkostnaden vi som bønder møter fremover gjør meg direkte uvel!! Vi får ta vare på gamletraktoren så godt vi kan og kjøre den så lenge det er forsvarlig å reparere.

Det merkelige er at vi skrur mindre på vår traktor fra 88/89, som har passert 14.000 timer, enn naboen gjør på sin nye MF.... Det lille vi skrur fikser vi sjøl - mens han er prisgitt verkstedet på selv den minste lille detalj.

I tillegg slipper vi rentekostnaden og avskrivingen!

Denne traktoren koster vi gjerne på en motoroverhaling på den dagen det blir aktuelt, og kjører kanskje 14.000 timer til? Et nytt sete, clutch, bremser og slikt må man regne med. Men det er bagateller kostnadsmessig.

 

Vi kjører ikke nok i året til at vi forsvarer noe nykjøp - men har man lyst på god kjørekomfort og ny traktor så værsågod. Folk kjøper jo nye biler også, så hvorfor ikke kose seg i en ny traktor?

Vi styrer imidlertid klar av traktorkjøp så lenge som mulig - helst til styresmaktene ser at et slikt nivå av elektronikk og \&quot\;skjøre\&quot\; motorer er unødvendig og lite gjennomtenkt i jordbruket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...