Gå til innhold

New holland tm190.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kikket en del på disse tm190, og vurderer å eventuelt kjøpe en med tid og stunder. Er det noen her som vet om noen spesielle feil/ problemer med dem? Fordeler ulemper?

Takker for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Case_IH_1

Hei!

Har kikket en del på disse tm190, og vurderer å eventuelt kjøpe en med tid og stunder. Er det noen her som vet om noen spesielle feil/ problemer med dem? Fordeler ulemper?

Takker for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei!

 

Jeg ville styrt unna TM. Jeg har selv hatt TM. Og var mye tull hele tiden. Var en stoor lettelse og bli kvitt den.. Mulig dette var en mandags traktor. Men selv de få driftstimene traktoren fungerte 100% så var jeg ikke fornøyd med kjøreegenskapene. Hytta vingler for mye(med hyttefjøring) har ikke prøvd uten. det er ikke helramme, så den tåler ikke ekstreme belastninger, da går det gæli.. Muskelservo i tillegg til veldig dårlig svingradius. Jeg syntes jeg satt dårlig i hytta, fikk liksom aldri ordentlig oversikt uansett hvor mye jeg stilte på sete.

Motoren er veldig grov, så er en litt usunn rufsete lyd i høyt turtall.. kunne kun kjøre i akkurat 2000 omdr, ellers gynget hele traktoren noe forferdelig. lysa var farlig dårlige. veldig mye lekkasjer. veldig ustabil elektronikk. feilkoder som ploppet opp hele tiden. kom opp rett etter de ble fikset. vendegir som ikke er behagelig å bruke. det rykker for mye når den tar igang. den har bare seks gir bakover, noe som kan irritere deg grenseløst under f.eks snøbrøyting. den er ellers nokså tungkjørt, den er ikke kvikk og lettkjørt som f.eks john deere og valtra.

 

og disse traktorne er meget tørste etter vei. jeg byttet inn i ny jd premium og det var som å komme til himmelen. med hjorten så vil jeg kjøre mer og mer, men med tmen så var jeg lykkelig når jeg var ferdig, og lettet over at traktoren fungerte.. hjorten ber om å bli brukt, den gr bare bedre og bedre.

men tm en har nok med å gå foran ei stor harv på ett jordet hver våronn. har og hørt at girkassene på tm serien ryker ofte etter 1500-2000timer...

 

nh er 100tusen under f.eks valtra og jd, og det er en grunn til det husk det. tm er fine traktorer å se på. men det holder ikke i lengden. bedre å legge mer penger i det og være mer fornøyd med handelen. og være missfornøyd med traktorkjøp kan være et mareritt. sjansen er stor for at du taper endel penger på å bytte kort tid etter du handlet. tenk deg nøye igjennom før du handler den tm 190 du nevner. prøv f.eks john deere 6920p, valtra 8550,8950hitech, t 190, fendt 818(dyyrt) før du bestemmer deg, og husk å prat med forrige eier og hør om det har vært mye tullball med den.

massey er og bra. sekserne er stabile og fine.

 

lykke til!

Øivind, Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Case_IH_1

Takk for svar.

 

Har selv prøvd en tm155 2007mod. og synes den virket god å kjøre, men kan være litt enig med øyvind i at det kan virke litt uoversiktlig å kjøre den. Har fått inntrykk av at det er traktorer som drar ganske godt, men vil tro de bruker sitt også.Så fin ut den tm190 på Nærbø:-) skulle hatt en med laster siden jeg vil komme til å bruke den en del i rydding av snø. Hva synes dere om den på lillesand med quicke laster? Vet ikke helt hvor mye det vil koste å eventuelt kjøpe laster til en slik en, men vil tro det fort blir dyrt.

Har også lyst på Valtra, siden de er kjent for å være veldig seige i motbakker og drar godt. Tenker da på en i t serien, t160- t170 kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Ville styrt unna TM 190, har vært mye trøbbel med de. Kåret til Danmarks dårligste traktor.

NH TM 135-160 er en grei traktor til transport og jordarbeiding, men tvilsom til laster bruk. Vendegiret bruker et av hovedgirene sin clutch ved vending, dette gir et opphold i framdriften og et rykk i transmisjonen, høres heilt forferdelig ut og er ikke sundt for girkassa.

Mange har og hatt problemer med bremsene og havarier på både transmisjon og redskap pga spon som kommer ut i systemene.

Så skal du ha traktor til lasting, ikke kjøp TM, som trekk maskin er den grei nokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei.

 

Jeg hadde i min tid en TM 175 som jeg importerte fra Danmark. Den gikk hovedsaklig i tungt entreprenørarbeid med Metsjø krokløfthenger og 6.5m dumperkasse. Dog var den ikke fylt opp bestandig.. :)

 

Som transporttraktor er den glad i diesel Jeg hadde ikke overgear, men dem var meget komfortabel å kjøre på vei og følte at hyttefjæringa fungerte greit.

I den tid jeg hadde den var det ingen problemer med girkassen, men jeg var nødt til å kalibrere vendegiret en gang. Deretter fungerte det veldig fint.

Så klart er det en stor traktor, men synes ikke den er spesielt uoversiktlig å kjøre med. SuperSteer gjør at det vender meget skarp noe jeg satte pris på.

 

 

Min traktor fikk meget juling, især den vinteren jeg kjørte på et myrområde hvor jeg var plaget med at tilhenger gikk igjennom telen. Når så skjedde beltet han som kjørte gravemaskinen bort til meg og skyvet/ slo løs traktor og henger. Det var heller ikke alltid så behagelig ¨sitte i traktoren da han skulle grave ut frossen jordmasse av henger. Men traktoren holdt,så jeg kan ikke se at helramme er noe must.

 

Selvsagt er det da TM190 kunder som er misfornøyde med den i Danmark, men det er godt nok mange som også er fornøyde.

Er vel en grunn til at det kjører så mange av dem der nede.

 

Dette var så mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pedergarden_1
Hei. Jeg hadde en gang en NH8160, det er forgjengeren til TM. Kjøpt ny i 97. Hadde den til den hadde gått ca 4000 timer. Jeg har aldri hatt bedre traktor i vertfall, Det eneste som det var litt tull med var instrumentpanelet. Det var orginalt 100hk på den men jeg monterte turbo og stilte den opp så den vart målt til over 150 hk på tappen. Den drog noe enormt og hadde et enormt dreiemoment. Jeg har i vert fall gode erfaringer. Jeg er ikke helt sikker på vilke forandringer det er i mellom den jeg hadde og en TM. Det er kansje et minus at den går sakte i revers. Jeg brukte den til brøyting og til bla rundballepressing, den låg på ca 12 liter diesel i timen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei.

har selv en 06 tm 155. kjører den ikke så mye (ca 400 timer årlig),men har ikke vært mye problemer til nå.to feilkoder,en på transmisjon og en på pto. bare bagateller å rep egentlig,men litt irreterende.Synes traktoren er lettkjørt å god å kjøre jeg da,men det er kanskje en vanesak.utrolig god sving med supersteer.opplever ikke styringa som tung men har ikke laster på min jeg.men har 400 kg frontvekter. bruker min traktor mest i grashøsting,litt i transport med dumper,og litt til snøbrøyting. den drar utrulig godt med dumperen.den er litt for tørst oog ved enkelte anledninger kunne den hatt litt flere gir bakover.

 

har kjørt ford og new holland siden tidlig 80tall og har stort sett vært veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

valtra: dette har vi diskutert før, men det har du visst glemt, så vi får ta det en gang til. TM 175 og 190 har hatt noen problemer tilknyttet bakstussen, men dette er ganske enkelt løst med en oljekjøler som er mer effektiv, og ny software på girkassa har også hjulpet mye. dette med bremser har fremdelse sammenheng med sjåfør og bremsene på henger´n. feil bruk kan få kostbare konsekvenser, men det gjelder alle traktormerker, dette er ikke noe fenomen på new holland! samme bakstuss brukes i nye t7000-serie.

 

det du skriver om vendegir og clutching ser jeg ikke det store problemet med, TM har ingen egen master-clutch, men bruker to av hurtiggir-clutcthene som master-clutch, slik at det blir mindre effektap i girkasa, pga færre clutcher. selve vendegiret er et ordinært synkronisert gir som er hydraulisk betjent via databoksen til gira. og selvsagt er det ett opphold i driften når man skifter retning, det er vel ikke uvanlig?

 

skal også legge til at kalibrering er nødvendig nå og da, ettersom clutchene vil slites litt kontinuerlig og at oljen i noen grad vil endre konsistens slik at girskifte ikke blir optimalt, men kalibreringa står jo godt forklart i instruksjonsboka, så dette gjør man lett selv, forutsatt at olja holder over 60 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...