Gå til innhold

turbinclutch valtra


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Henke_1
Er det fysiske lover som gjør at de ikke har tatt med seg turbinclutchen opp på større modeller, eller er det bare etterspørselen som er for dårlig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er dreiemomentet i motoren på lågt turtal som er problemet. Det fantes turbin på de gamle 6-sylindra 8000. Det var den minste sekseren. Vi hadde en 8000 med turbinkløtsj, og ettermontert turbo. Effekten var minst 130 hester, og da ble turbinen for slapp så den slurte for mye. Turbinen skal liksom gripe ved 1200-1300 o/min hvis du lar den stå og slure noen sekunder med full gass og full brems samtidig. Men den sluret helt til 1700-1800 o/min. Da fylte vi på mere olje på turbinen, en 6-7 desiliter ekstra trur je. Da dro den fint og ga full trekkraft fra 1200 o/min. Men, med så mye olje i turbinkløtsjen så slapp den liksom ikke grepet på tomgang lengre. Den sto og dro seg bortover. og motoren jobbet tungt på tomgang. Og akkurat det samma opplevde en kamerat som hadde en Valtra 6850, med . Han skrudde opp diselpumpa en god del. og måtte ha på mere olje på turbinen han også, og etter det så ble den ikke så mjuk og fin i lasterkjøring lengre. Disse gamle traktorene med mekanisk diselpumpe så ble det bedre hvis du justerte ner tomgangen til 600-700 o/min. Da slapp turbinen taket. Men det får du itte gjort på en elektronisk styrt motor. Skal du ha en turbin som kan overføre mere effekt så må du ha større diameter på turbinen. Da kan den overføre mere krefter uten å ha så stor oljemengde i seg. Og for å få plass tel det så må du ha større traktorkropp...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

....en kamerat som hadde en Valtra 6850, med 120-hesters firer mente je å skrive....

 

Det fantes også turbinkløtsj på store tyskproduserte International. Og det var turbin på den gamle S-serien. Men disse har større diameter på svinghjulet og turbinen. Det har helt sikkert de store Fendt og. Og da fungerer det med mere hestekrefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...