Gå til innhold

Motorfjusk ved belasting


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest xcell30_1

Hallo

 

Har en MF3635 08 mod som fjusker ved belastning, har byttet alle dieselfiltre (for og hovedfilter)og fremdeles fjusker den.

Det er typisk at slikt skal skje når det snør.:-)

 

Er det noen som har ide hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Har en MF3635 08 mod som fjusker ved belastning, har byttet alle dieselfiltre (for og hovedfilter)og fremdeles fjusker den.

Det er typisk at slikt skal skje når det snør.:-)

 

Er det noen som har ide hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xcell30_1
Det kan jo være drit som er kommet i tanken, men jeg syntes det er så rart at jeg ikke har hatt noe problem før den begynte fjuske når jeg var på brøyting i natt. Traktoren har ikke gått mer en ca 200t. og det ble byttet filtre når den var inne på 50 timer service, og så byttet jeg idag når den fjusket for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xcell30_1
Ja den er mekanisk, men tror også at dieselpumpa suger..er ikke helt godt og forstå hvordan det virker, det går rør fra forfilter til pumpe og så fra pumpe til hovedfilter før den går inn på dieselpumpa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hvis filtrene er av den \&quot\;nye\&quot\; typen, en blikkboks med styreknaster som passer bare på ett sted, så pass på. Det er et klareglass på forfilteret som skal flyttes over til den nye filteret ved bytte. I glasset ligger det to O-ringer, en liten og en stor. Du må skru av glasset og se om ringene er på plass, ellers suger den falsk luft. Det kan gå bra i lett kjøring men ikke under stor belastning.

 

Har den elektrisk matepumpe av typen som sitter oppå ene filterhuset?

De pumpene brukes av snart alle, både JD, CNH, Valtra og MF og er noe satans dritt, for å si det mildt. Det er ofte feil med dem. Du må få koblet på den et manometer på røret mellom filtrene og måle matetrykket, som bør være omtrent en bar også ved hard belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xcell30_1

Det er ikke den typen filtre som du nevner, de ser ut som motoroljefilter men blir festet med en plastring som skrues i filterhuset.

Så er det avtappingsskrue i bunn på begge 2 for drenering.

Matepumpa er mekaninsk, den ser ut til og fungere som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fylt diesel? På egen tank eller bensinstasjon?

Stor sjanse for at det er isklumper i dieselsystemet som blokkerer.

Da sviver motoren men isen struper inntaket slik at motoren ikke får nok diesel når den trenger mye.

Sjekk at dieselpumpa får nok diesel når du pumper med matepumpa. Hvis ikke så kjør den inn i redskapshuset og skru på varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xcell30_1
Jeg fyller diesel på alltid bensinstasjonen, og nå er det plussgrader og regn her så det er rart om det skulle fryse da. Den motoren som står i er en Sisu 3syl, muligens det kan hjelpe for de som har greie på slikt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xcell30_1

Nå har verkstedet tatt traktoren inn, og det de mener er feilen er en solenoid som regulerer tenningen og den står på pumpa.

De sliter og få tak i den delen, slik at de kan få testet ut..får satse på at de får orden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Dersom det er magnetventilen som du stopper motoren med de mener, så er det jo bare å ta ut innmaten av den ventilen og skru den på plass igjen. Det tar ca ett minutt.... Da virker ikke stopperen, så du må kvele motoren, men det overlever du et par dager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xcell30_1

Det er ikke stoppen som er problemet, det er en spole som regulerer tenning/kaldstart.

Den går helt fint når den er kald, men når den begynner og bli varm begynner den og fjuske ved gasspådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xcell30_1
Det er vaier, men tenningen blir regulert av en elektrisk sak som står på pumpa..jeg vet ikke så mye om det, det var verkstedet som sa hvordan det fungerte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Etterhvert fant jeg ut hva slags ventil dette er. Det er en automatisk kaldstartventil, som inneholder et vokselement omtrent som stearin. Dersom motoren er kald så er voksen treg og kaldstarten blir hengende på en stund. Er motoren varm så er stearinen smeltet, og kaldstarten går av momentant. Trolig blir kaldstarten stående på, så tenningstidspunktet blir feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xcell30_1

Det kan stemme det du sier Oddbjørn, men det siste jeg hørte fra verkstedet er at den saken virker og at det er noe i pumpa som er problemet.

Og nå har de skrudd av pumpa og sendt den til et dieselverksted for test/ rep. og de får ikke gjort det før til uken..det er synd at slikt skal skje når traktoren er gått så få timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...