Gå til innhold

Kraftuttak stopper ikke på Valmet


Gjest

Anbefalte innlegg

Har problemer med at kraftuttaket på en Valmet 8100 ikke stopper.

Sist vinter ble traktoren brukt med vinsj og det fungerte som det skulle når kraftuttaket ble slått av og på med bryteren. På våren og sommeren begynte PTO-tappen gradvis å gå fortere rundt selv om giret til kraftuttaket var i nøytral. Dette har ikke tidligere vært et problem.

 

Høsten og vinteren kommer, og PTO-tappen går i full fart med giret i nøytral. Det lar seg gjøre å holde igjen tappen med hendene. Når f.eks. vinsj kobles til og PTO-giret er innkoblet så er det mulig å dra på med brukbar kraft selv om bryteren aldri er aktivert. Når PTO-cluthen først slipper og PTO-akslingen stopper så er det merkbar motstand og motoren tar i litt. Vil anta at "effekten" som slurer på cluchen er noe mindre eller tilsvarende som om en kjører f.eks. toppstaget helt inn slik at det blir trykk i hydraulikken. Når bryteren for PTO aktiveres så fungerer alt som det skal, full effekt på kraftuttaket og ikke mulig å få clutchen til å slure.

 

Når traktoren startes med PTO-giret i inngrep så roterer kraftuttakakselen umiddelbart og i samme øyeblikk som motoren begynner å gå i rundt. Jeg vil tro at det ikke skulle la seg gjøre at det står oljetrykk på PTO-cluchen på en "parkert" traktor eller i det første sekundet etter oppstart.

 

Har demontert magnetventilen(med innmat) som gir trykk til PTO-cluchen og byttet denne med ventilen til diffsperren, ingen forskjell og diffsperren var og er helt ok.

 

Oljen ser ut til å være fin, ikke lenge siden den ble byttet, samme med filter.

 

Det jeg vet, så har ikke traktoren blitt brukt til å dra tungt på kraftuttaket. Det har derimot vært brukt til lett arbeid og kjøring på høyt tomgangsturtall. Synes å ha lagt merke til en tiltagende raklelyd fra bakenden på traktoren etterhvert som problemet har oppstått.

 

 

Det store spørsmålet blir da hva som kan forårsake dette?

 

Jeg har etter siste oljeskift brukt forskjellig hydraulisk redskap som har gått på andre traktorer tidligere, kan det være blandet og feil oljeegenskaper som er årsaken. Skulle det da også vært problemer med powershift-kassen og inn/utkobling av 4wd? Det er det i alle fall ikke.

 

Eller kan det være et problem med lamellcluchen til kraftuttaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Har problemer med at kraftuttaket på en Valmet 8100 ikke stopper.

Sist vinter ble traktoren brukt med vinsj og det fungerte som det skulle når kraftuttaket ble slått av og på med bryteren. På våren og sommeren begynte PTO-tappen gradvis å gå fortere rundt selv om giret til kraftuttaket var i nøytral. Dette har ikke tidligere vært et problem.

 

Høsten og vinteren kommer, og PTO-tappen går i full fart med giret i nøytral. Det lar seg gjøre å holde igjen tappen med hendene. Når f.eks. vinsj kobles til og PTO-giret er innkoblet så er det mulig å dra på med brukbar kraft selv om bryteren aldri er aktivert. Når PTO-cluthen først slipper og PTO-akslingen stopper så er det merkbar motstand og motoren tar i litt. Vil anta at \&quot\;effekten\&quot\; som slurer på cluchen er noe mindre eller tilsvarende som om en kjører f.eks. toppstaget helt inn slik at det blir trykk i hydraulikken. Når bryteren for PTO aktiveres så fungerer alt som det skal, full effekt på kraftuttaket og ikke mulig å få clutchen til å slure.

 

Når traktoren startes med PTO-giret i inngrep så roterer kraftuttakakselen umiddelbart og i samme øyeblikk som motoren begynner å gå i rundt. Jeg vil tro at det ikke skulle la seg gjøre at det står oljetrykk på PTO-cluchen på en \&quot\;parkert\&quot\; traktor eller i det første sekundet etter oppstart.

 

Har demontert magnetventilen(med innmat) som gir trykk til PTO-cluchen og byttet denne med ventilen til diffsperren, ingen forskjell og diffsperren var og er helt ok.

 

Oljen ser ut til å være fin, ikke lenge siden den ble byttet, samme med filter.

 

Det jeg vet, så har ikke traktoren blitt brukt til å dra tungt på kraftuttaket. Det har derimot vært brukt til lett arbeid og kjøring på høyt tomgangsturtall. Synes å ha lagt merke til en tiltagende raklelyd fra bakenden på traktoren etterhvert som problemet har oppstått.

 

 

Det store spørsmålet blir da hva som kan forårsake dette?

 

Jeg har etter siste oljeskift brukt forskjellig hydraulisk redskap som har gått på andre traktorer tidligere, kan det være blandet og feil oljeegenskaper som er årsaken. Skulle det da også vært problemer med powershift-kassen og inn/utkobling av 4wd? Det er det i alle fall ikke.

 

Eller kan det være et problem med lamellcluchen til kraftuttaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All Valmet 6000 og 8000 serie fra 1992. Og helt fram till de nyeste N og T i dag - har den samme PTO konstruksjonen. Raklelyd i PTO på tomgang på dem er helt normalt. Lyden forsvinn vanligvis ved ca 1100 omdr. på motoren.

 

Je trur PTO-kløtsjen din har blitt varmkjørt og lamellplatene har bulket seg. Eller det har detti av biter av kløtsjbelegget som da legger seg dobbelt mellom lamell platene. Da får du itte fridd ut kløtsjen. Det er en bremseskive inni der på PTO kløtsjen. Rett og slett ei plate i enden på kløtsjen som ei fjør trykker på når oljetrykket blir borte. Har PTO kløtsjen først begynt å svive sv seg sjøl. Så sliter du ut denne bremseplata og problemet blir verre og verre. Det er ingen justering på plata så du er nødt til å skru av hele PTO kassa bak bakakselen på den for å komme inni der. Når det itte hjalp å bytte ventil med sperra så må feilen ligga inni traktoren så du må ut med heile kassa uansett. God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Peter_Harholt_1

Riktig, her var lamellene havarert.

 

Demontert PTO-kassa og cluchen og må nok inn med ny lamellpakke. Det er ikke tegn til noe varmgang av noe slag, men belegget på lamellene har løsnet på enkelte steder.

Bremseplaten var noe slitt, men ikke mere enn at det lønner seg å prøve uten å bytte den. Det vil si, selve bremseplaten var ikke slitt i det hele tatt, men delen den ligger an mot har fått litt slitarsje. Denne koster 3500,- så da tar jeg en prøvekjøring før jeg eventuelt skruer av igjen PTO-kassa og bydder denne også.

 

Overrasker meg litt at bremsen faktisk er stål mot stål, men dette skal normalt ikke rotere når bremsen er på og da er det sikkert ikke et vanlig problem at denne slites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
-jeg hadde mye av det samme problemet, men dette var da giret mellom 540 og 1000 stod i fri og bryteren stod på 0. da roterte tappen rundt, men den gikk fint å holde igjen.. -før jeg rakk å ta det opp for å se på det, så gav den seg med det, på samme uforklarlig måte som problemet kom! Nå virker det helt fint att! noen forklaring??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...