Gå til innhold

Hvilken trinnløs?


Gjest

Anbefalte innlegg

Den jeg har er forsåvidt fullt utstyrt med fjæring her og der!

Grunnen til 6830 og ikke 6930 her er selfølgelig prisen iforhold til ytelse.

Lykke til!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Se litt på Deutz, de kjører kampanje på TTV om dagen og har en jubileumsmodel med mye krom og andre \&quot\;forskjønninger\&quot\; i anledning 10 års jubileum for trinnløse nå om dagen.

Deutz var forøvrig mest solgte traktor over 50 hk i tyskland i forrige mnd - for første gang på mange mange år og et viktig steg i retning av å gjeninta fordoms storhet på hjemmemarkedet - ikke det at det skal påvirke ditt kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraT151Advance_1

Kjører Valtra T151Advance til vanlig, men kjører en del Fendt 716 også.

Har så vidt fått prøve N142Direct\'\'\'\'n til Valtra, og personlig syntes jeg Fendt er best. Ikke et vondt ord om Valtra\'\'\'\'n altså, men jeg syntes Fendt er hakket bedre når det kommer til trinnløs. Valtran hakket en del under akselrering, men dette kommer sikkert av at den ikke var rett justert enda. Hadde vært artig å fått prøve en Valtra som er justert ordentlig, slik at man kan sammenligne dem skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har prøvd en 6 R og kan skrive under på at den ikke har kjørepedal? Min FK avd. har fått en 6170R demo, som jeg skal få prøvd etter jul. Har fått pris på en fendt 724, og den var ikke hyggelig akkurat.

 

Over til trådstarter. Kjører fendt og jd i brøyting. Kjøredalen til fendt er en drøm å brøyte med. Bruker en 6630 til lasterbrøyting og fresing, synes den er fin til det. Savner den kjørepedalen av og til, men det går godt å brøyte med den fordi om. Skal du brøyte mye med fres og laster, er trinnløs noe du bør ha!

 

Valtra er fine traktorer, og om du skal ha kjørepedal må du ta en titt på den. Synes dog T-serien har litt lang snute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraT151Advance_1
Skal være enig i at det er lang snute på T-serien, men dette er en vanesak. Har kjørt noen 1000 timer i en slik nå, og jeg kunne ikke tenkt meg å hatt en 4-sylinder N-serie til de største og tyngste oppgavene. Syntes T-serien er en fantastisk traktor å arbeide med, også med lasterarbeid, hvor mange mener at denne traktoren blir for uoversiktlig \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye John Deere 6R kan leveres med kjørepedal. Det er ingen som er levert her i Norge som har det enda, men det kommer som et oppgraderings-tilbud til alle som vil ha det. Det er kun elektronisk oppgradering som skal til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Interessant tråd dette..

 

Flott at Jd har tenkt å tilby vanlig kjørepedal.

Eg har likt den betjeninga dei har og, men ser det er på sin plass.

Kanskje funksjonen då kan veljas med ein eigen brytar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olle!:

Så da vil det ta minst 16-18 timer før sistemann på turen får rydda snøen?

Glad det ikke er du som kjører hos meg. For å si det sånn, det hadde du gjort bare ett år.

Nei stormannsgalskapen har gått til hue på dere hele hurven. Jeg skammer meg når jeg leser hva dere skriver her i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolle: kan hende han har tenkt å ha fleire traktorer i sving da? Angående JD og kjørepedal. Skulle tro det var fult mulig å lage det til på både 20 og 30 serien også? Det er elektronisk gasspedal....kjører du på håndgass kan du slå over en bryter og da tar gasspedalen over jobben til \&quot\;variospaken\&quot\;. Men er kansje ikke så enkelt som det høres ut.....?:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolle: neida, men med noen store industrikunder går det mye tid. De skal ha det brøytet nøye og så fort det snør. Det kommunale kan vente til det er ca 15cm. Kommer ann på om det natt til søndag eller natt til en ukedag.

Noe er stengt i helgene, noe må brøytes bestandig.

Men det går fint det. Grunnen til at jeg har fått så mye er jo nettopp fordi jeg er seriøs og pliktoppfyllende. Jeg sier til alle kundene mine at ting kan jo skje, jeg er bare et menneske og en traktor er en traktor. Det forstår de. Men jeg har flere som kan hjelpe meg ved behov. Lange snøfall og havari. Ingen problem.

Hvis du leter etter stormannsgalskap er du på feil forum.

 

Men det bringer debatten over i et helt annet spor som sikkert kommer til og sette fyr på forumet.

- Hvor stor omsettning bør man ha for forsvarlig drift av et enkeltpersonforetak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dolle, vet ikke hvem som skulle skamme seg mest? Men din ytring om stormannsgalhet om hele hurven sier vel en del om deg også.

Men er enig at den roden på en mann,maskin er vel en smule drøy.

Men har du mye brøyting som levebrød og mange plasser så er det kun trinnløs som gjelder.

Men Olle du får ikke mye søvn når det snør en god uke i strekk, helsa får du aldri tilbake.

Godt verktøy er over halve jobben, det er ikke bare et ordtak.

Men nytt verktøy trenger godt planlagt, forbyggende vedlikehold uansett merke.

Kan jo være lurt og holde seg til de mest etablerte merkene da det meste er mere på stell angående service og deletilgang.

En dag skal vel traktoren byttes ut og da er det vel mellomværet som teller?

 

God jul til dere alle.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ille med bondestanden som det går fram mange andre steder, hvis dette er sånn ståa er jevnt over. Nå er det vel heller ikke alle her inne som er bønder, så dere er unntatt.

 

At det stilles visse krav til en traktor som skal gå mange vintre i snøkjøring skjønner jeg, men at det skal øses på med det fineste fine utstyret hva gjelder girkasser og armlener mener jeg sier noe om økonomien i det norske landbruket. Hvilket forsåvidt er bra. God jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På større snøfall har jeg hjelp fra andre. Så søvn er ikke noe prob. Men alle som driver for seg selv vet at det ikke er 8-16 jobb.

 

Hvis man regner ca 10 snøfall med brøyting pr sesong. Og hvis du da har en runde på 6-8 timer ferdig brøytet blir ikke det mer enn 60-80 timer pr sesong. Pluss evt beredskap. Ved 5-600,- pr time blir det 40-50 000,- i timer og beredskapen på kanskje 40-50 000. Altså 80 -100 000,- på sesongen. Alle skjønner at det ikke er nok til og holde liv i selv et lite firma. Man slipper i alle fall og bekymre seg for hvilken trinnløs man skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolle: Hva mener du med stormannsgalskap. Artig å høre hva du betegner/deffinerer som stormannsgalskap?

Alle innlegga på denne debatten slik jeg ser det, er erfaringer og anbefalinger og selfølgelig noen som mener at det er kun ett merke på markedet. Slik er det bare. Noen ganger må man \&quot\;sile\&quot\; ut det som blir skrivet her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eks på stormannsgalskap eller rette sagt pengegalskap. Ikke ta det ille opp hvis dere er bønder, de fleste er prima vare men det finnes noen som bare er sånn...ja du vet.

 

Når bønder som har \&quot\;gratis\&quot\; traktor på gårdsdrifta dumper prisene på entrepenørtjenester så er det ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensb: Er enig med deg der ang økonomien. Driver med sauehold selv og veit sånn ca hva jeg kan rutte med. Er det kun ein gardtraktor ein bruker, så holder det langt med 80 hk (pluss/minus) på eit lite småbruk.

 

Jeg driver i tillegg med litt leigekjøring utenom garden. Pressing på sommerhalvåret og brøyting på vinteren.

Det sier seg selv at ein traktor på ca 80 hk greier ikke å hamle opp med det som gjelder leigekøring. Det blir ein liten arbeidsplass og litt komfôr kan ein unne seg når ein driver med slikt arbeid.

Jeg har ikke trinnløs traktor og ikke eit \&quot\;beist\&quot\; på 200 hk, men ser at når ein driver med slikt arbeid bør ein ha 140-150 hk forran pressa og snøfresaren. Min traktor er nå 10 år (kjøpte den ny) og har nå godt noen tusen timer, så den er vel snart moden for utskiftning. Hadde jeg kun drivet med sau, hadde den holdt i minst 10 år til og kanskje litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 000 var ikke rare beløpet å brøyte for, må bli en gammel stor traktor isteden for en ny. Her i den delen av kommunen jeg bor er det fast pris, de ligger vell på 7-800 000 i året 5 års kontrakt. Da går det ann å kjøpe nytt. De som Brøyter har 1 stk Valtra T202D og 1 lastebil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensb: nei, du missforstod meg. Det var et eks på at ei lita brøyterunde ikke holder for en som skal leve av det. Jeg ble beskyldt for stormannsgalskap når jeg sa at jeg har en brøyterunde på 15-18 timer.

Tråden jeg startet har sporet litt av, men siden trinnløst aldri har vært noe tema foor meg pga økonomi ønsket jeg og forhøre meg litt med ekspertene her inne. Mye er nyttig info mens noe må man sile vekk og glemme. Jeg har fått mye fin info.

Til de som kritiserer trinnløs investering pga pris er jeg egentlig helt enig. Jeg mener at det finnes enorme menger gode brukttraktorer i markedet som dekker de flestes behov til halve prisen.

 

Selv en traktor som har gått kunn få timer som demo har ristet av seg my fra nypris.

Jaja, vi får se. Det blir ikke noe før neste år uansett. Mulig jeg beholder den jeg har og heller kjøper en til, seks sylindret ca 150-180 hk til og skyve brøyteskjær og trekke dumper om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

\&quot\;men at det skal øses på med det fineste fine utstyret hva gjelder girkasser og armlener mener jeg sier noe om økonomien i det norske landbruket\&quot\;

 

Henke, alt til sitt bruk ikke sant? Hvis olle skal brøyte 16 timer i døgnet så må det være lov å koste på seg litt komfort.

 

\&quot\;Når bønder som har \&quot\;gratis\&quot\; traktor på gårdsdrifta dumper prisene på entrepenørtjenester så er det ikke bra.\&quot\;

 

Helt enig med deg der olle. Hvorfor skal ikke vi ta oss betalt på samme måten som andre? Man får ikke f. eks. en elektriker eller en rørlegger til å jobbe på dugnadslønn! Da er man fint nødt til å betale 5-600 kroner timen når man har dem på besøk.

 

De bøndene som dumper prisene ødelegger for de som faktisk prøver å leve av å være entreprenør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tracker:

Såvidt jeg husker nevnte Olle at det kun var snakk om anleggskjøring sommertid. Da er han unntatt. Det skrev jeg også tidligere. Likefullt - hadde det vært tilfelle at traktoren gikk i landbruk på egen gård i sommerhalvåret mener jeg fortsatt det jeg skrev. 16 timer eller 30 timer i døgnet - det går an med semi-powershift det og.

 

Det undrer meg også at \&quot\;bønder\&quot\; skal få så hatten passer fordi de har vett til å tjene penger på utstyret sitt utenom gårdsdrifta. Da kan vi like godt snu det og si at de som kjøper seg traktor og henger for å drive transport hele året kan se til å kjøpe seg en gård så de har muligheten til å konkurrere på pris. Det er ingen hemmelighet at traktoren i utgangspunktet er en landbruksmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henke: det var ikke det jeg skrev. Selvfølgelig kan alle bønder som har ledig tid brøyte så mye de vil. Det er fri konkuranse i Norge.

Men her har vi hatt noen tilfeller hvor noen har brøytet til halv pris fordi traktoren betales av fjøset. Altså ekstrem prisdumping. Jeg bare skrev at jeg syntes det var uheldig.

 

Kundene får helt feil oppfattning av hvilke kostnadder vi egentlig har både i landbruket og som entrepenører. Tjenestene er jo nesten gratis.

 

Powershift holder i massevis ja. Jeg kjøper sikkert en brukt 6 syl til skjær og dumperkjøring. Så beholder jeg den gamle TS`n noen år til. Så får jeg heller slite med litt dårlig komfort. Det er godt døgnet ikke har 30 timer Henke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Rune! Men...skal en kjøre traktor til 7-800 tusen, MÅ en ha litt annet en bare brøytinga. Du kan ikke klare å få økonomi i det nesten uansett timepris ved 100-200 timers bruk. En må sørge for å ha mer en brøytinga på vinteren skal en \&quot\;leve \&quot\;av det. Sånn sett er det greit å brøyte som bonde, for du har traktoren til andre ting også. Det er ikke mange lastebiler som kun går på brøyting her i landet. De fleste er jo lokale entrepenører som utnytter bilene ,når det kansje er mindre graving. Og de som kjører maks 2-3 år gamle gravemaskiner har det ofte som fulltidsjobb,og da går de gjerne 1000-2000 timer i året.Men om du er bonde eller ikke ta for all del betalt! Alt for mange kjører rundt å brøyter for 4-500 timen. Legg på et par hundre lapper!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...