Gå til innhold

Hvilken trinnløs?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har pådratt meg noe alvorlig med brøyting fra neste vinter av. Blir tvunget til og bytte traktor til noe mer komfortabelt og lettkjørt.

Har ikke peiling på trinnløs, men vil utforske muligheten.

 

Brøyting er en kommunal rute på 6-8 timer pluss ca 10 timer for industri og private bare med skjær. så kommer rydding og bortkjøring i tillegg. Altså mye lasterkjøring. Pluss store tunge strøkasser.

 

Traktor skal være trinnløs, seks sylindret, smidig, ergonomisk. Dieselforbruk er ikke det viktigste.

 

JD 6930 AP, Valtra? , Deutz TTV 6 serie? Fergus og Fendt er utelukket pga elendig service på Eik i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Har pådratt meg noe alvorlig med brøyting fra neste vinter av. Blir tvunget til og bytte traktor til noe mer komfortabelt og lettkjørt.

Har ikke peiling på trinnløs, men vil utforske muligheten.

 

Brøyting er en kommunal rute på 6-8 timer pluss ca 10 timer for industri og private bare med skjær. så kommer rydding og bortkjøring i tillegg. Altså mye lasterkjøring. Pluss store tunge strøkasser.

 

Traktor skal være trinnløs, seks sylindret, smidig, ergonomisk. Dieselforbruk er ikke det viktigste.

 

JD 6930 AP, Valtra? , Deutz TTV 6 serie? Fergus og Fendt er utelukket pga elendig service på Eik i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal du brøyte vei så trenger du vel ikke trinnløs. Jeg ville prøvd

meg på en Valtra med powerskiftkasse.

Det er en kraftig lastertraktor som du kan putte på med vekter i felger, ramme eller der behovet skulle være.

Du få jo i tillegg velge hvilken hyd.pumpe som passer deg.

Tar du i tillegg og sammenligner pris så får du en veldig stille hytte.

Jeg har kjørt valtra tidligere og var veldig fornøyd med den traktoren, nå kjører jeg to fendter.

Jeg vurderer og bytte den eldste som er en vario 412 03 mod. nettopp i en valtra, sansynligvis en N ?

Fin hytte, lett på styringen.

Noen minus, ja litt mye brytere plassert langt bak i hytta.

Men jeg tror det er en traktor som funker godt til brøyting, lykke til.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olle: Hvorfor 6 syl. traktor? Du får jo sterke 4 syl traktorer nå i dag. Ikke noe negativt med 6 syl, men vil bare høre dine synspunkter hvorfor du vil ha 6 syl framfor 4 syl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker 6 syl fordi den skal gå med dumper i sommerhalvåret. Føler jeg sliter ut en firer fort med dumperkjøring.

JD 7530 blir for stor. Maks str er tilsvarende 6930.

 

Det blir MYE lasterkjøring, ikke mye lange veistrekningene. Mest skole og industriplasser. Det beste hadde vært en hjullaster til og ta det \&quot\;grøfste\&quot\; men det blir for dyrt og ha stående i sommerhalvåret.

 

Komfort og driftsikkerhet er det viktigste. Fjæring der det fjæres kan:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med nettop brøyting selv, i tilleg til tradisjonell gårdsdrift, har brøyterute på 8-35 timer å gikk til investering av en ny valtra n142 direct nå i vår, bytta bort en jd 6420s. Denne er jo som kjent 4-er på 160hk. Har såvidt fått 30 timer med brøyting med den nå i desember, erfaringene så langt er bare positive, viss du har litt teknisk traktorinteresse er det et hav av innstillingsmuligheter som gjør at traktoren blir \&quot\;komplett\&quot\; for hver enkelt traktorfører, med girkassebrems(retarder), kjørepedal å kjempekjekk laster/eksternhydraulikkspak ergonomisk plassert i armlenet, har du alt du trenger å vel så det til brøytinga, i tilleg er den veldig smidig å veldig god sving, eneste jeg kansje kunne ønske i 142-en er en litt\&quot\;kjappere\&quot\; reaksjon i akselrasjon, men den har vederlagsfritt blitt oppdatert en gang, det hjalp veldig, men neste oppdatering regner jeg med at den blir fullbåren, uansett jeg kan iallefall ambefale deg bryet med å få et tilbud å en god prøvetur med traktoren. Bytta bort en jd 6420s auto-powr, 04mod grei traktor det også, som jeg var godt fornøyd med, men valtraen har etter min smak et klart fortrinn med retarder, kjørepedal å den unike laster/tipputak, som er en elektrisk krysspak som er 100 prosent presis, å sitter veldig godt plassert, samt 160hk i en 4-er. sier ikke dette for å vere fanatisk, men er bare veldig, veldig godt fornøyd med valtraen!

 

Lykke til! håper du finner deg \&quot\;godt\&quot\; tilrette i en valtra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt satset på ein trinnløs traktor om eg var deg, uansett hvilket merke du går for.

Sjølv fekk vi vår første trinnløse traktor nå i vår, ein JD 7530 AP med Comandarm. Kan bli litt høg i noen tilfeller men ellers ein fantastisk god traktor som er meget smidig og lettkjørt.

 

Har liten erfaring med girkassene i Deutz og Valtra, men trives veldig godt med Jd\'\'\'\'s AP og koster du på deg Comandarmen så er den ein fryd og kjøre.Fungerer like bra både til transport og på jordet.

Har kansje ikke like mange innstillings muligheter som bla. Valtra men har vel aldri hatt behov for det heller. Det eneste eg kunne ønsket annerledes er litt lavere turtall ved 50 km/t ( 1700-1800 o/min).

 

Tror absolutt du ville blitt fornøyd med 6930\'\'\'\'en, men den nye 6R er jo også rett rundt hjørnet \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, Rune, har du noen gang prøvd valtra direct?? å når du sier valtra direct ikke er trinnløs, kan jeg svare med at jeg har hatt både john deere å valtra, jeg kan kjøre med 15tonns rundballelass etter valtraen, fra 0-50 både opp å ned bakker, det samme som du kan med jd, de 4 seriene er bare 4 forskjellige arbeidsgrupper, som er veldig ryddige å greie ved valg av arbeidsområde,å at du kan si noe så dumt at valtra ikke er trinnløst, burde iallefall du som kjører jd spare deg for! for j-d har ikke kjørepedal, som styres uavhengig av motorturtall, å girkassebrems/retarder har de heller ikke! dessuten har ikke j-d en tiendedel av alle innstillingsmuligheter som valtraen har! valtraen er en mye mer trinnløs traktor en j-d er, å du behøver ikke si noe, for du har kun erfaring med j-d. unnskyld språkbruken min, men blir bare så irritert hver gang jeg leser sånne innlegg av folk som ikke har anelse om hva de prater om...

J-d har den simpleste trinnløse kassa på markedet, de har ikke engang klart å få til kjørepedal på de nye 6r å 7r, å skal du bruke traktoren til snørydding er det nesten et must med kjørepedal viss du har erfaring med det, så Rune: hold deg til ting du har peiling på, å la ver å prat om ting du ikke har peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg hadde også en følelse av at jeg hadde lest disse argumentene tidligere, så jeg trodde jeg hadde åpnet noen gamle innlegg. Fra i sommer eller i fjor vinter. Men faktisk var de fra i går kveld. Snodig.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Oddbjørn\; relativt mange trinnløse debatter her inne. Vet ikke om jeg blir så mye klokere egentlig. Hvis man har et konkret problem kan man fort få hjelp her inne. Det er veldig kjekt. Men når det kommer til hvilke traktormerke som duger, og særlig hvilken trinnløs man bør velge, ja da er det mange som har meninger. Mer eller mindre konstruktive:) JD æ bæst som mange sier:)

 

Jeg har aldri kjørt en trinnløs. Kanskje jeg skulla la være. Har jeg først prøvd det er vel ikke powershift godt nok lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange annbefalinger her inne, så kan jeg også komme med eit forslag. Innledningsvis (Pål) så var DF også av interesse. Prøvde DF TTV 620 nå i høst da det var demo av div DF her i området. Har ikke personleg prøvd så mange trinnløse modeller, kun Fendt og DF. Syns DF TTV 620 virket som ein bra maskin. Kassa fungerte meget godt. Den har kjørepedal. Stødig traktor samt meget god utsikt fra førerplassen. Vanskelig å påpeike noe negativt etter så korte turer i div. terreng/vei. Kanskje litt stor i størelse for meg.

Prøvde DF TTV 430 (4 syl - 134hk) som er nesten samme maskin som 620.(6 syl - 169hk)

Det som skiller desse 2 maskinene er vel motorene og at 430`en er noe kortere.

Noe som jeg syns er viktig å ta med seg, er at på desse modellene har dei ikke brukt AD BLUE. Ein mindre utgift!

Ser at HCP Norge har gode priser på 620`en nå.

Jeg syns også at god sevice fra forhandleren er viktig.

Uansett, lykke til med valg av trinnløs traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune klarte ikke holde seg nei.. tror det var ett kraftig nederlag for han at noen gjikk fra JD til Valtra, ettersom jeg husker kom Valtra trinnløs som nr 2 rett bak fendt i den store testen for ett par år siden, john deere nådde ikke opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Hei har en Valtra 202 Direct. Er en kjempetraktor til brøyting og lasterarbeid. Var veldig misfornøyd med den da jeg fikk den, fordi den var heilt feil satt opp på giring og vendegir, den gikk dårlig og rykket fælt. Fikk hjelp av en jeg kjente som hadde kjørt slik traktor en stund og fikk den rett innstilt, den går nå slik den skal fra 0-50. Ved lasterkjøring brukes kunn vendegir og kjørepedal, turtallet regulerer seg selv med hudraulikk asistenten og bremsing skjer ved retarderen. når kjørepedalen ikke er aktivert låser framdriften seg så traktoren står uansett bakke.

Og igjenn til Rune den er TRINNLØS, har kjørt lass opp til 9m3 i bratte bakker uten å gire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtra er trinnløs, det kan ingen ta fra den.Men det er et faktum at når valtra velger å kjøre \&quot\;varioen\&quot\; over 4 mekaniske gir, vil den i mange tilfeller få et dårlig forhold mellom mekanisk/hydraulisk fremdrift. Tviler ikke på at du drar 9 m3 opp bakken, men den hadde dradd bedre med større andel mekanisk utveksling. Zf kassen som står i dei andre bruker i stedet for 4 mekaniske trinn, \&quot\;en hurtiggearkasse\&quot\; som de kjører \&quot\;varioen\&quot\; over. Da girer den ned selv UTEN momentavbrudd, og du vil få et større andel mekanisk overføring, i forhold til når valtraen ligger i \&quot\;50 km\&quot\; gearet. Dette er et faktum som en ikke kan komme fra! Personlig synes jeg valtraen er kjempe fin traktor, det samme er jd, men den kunne absolut hatt kjørepedal. Helt utroligt at de ikke har klart å putte det inn i nye serien! Smaken er som baken, mye ting en skal ta hensyn til ved traktorkjøp i tillegg til hvordan trinnløs kassen er bygget \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alutrac_1
er det noen som har sammenlignet trinnløst mot mekanisk girkasse med belastning opp en bakke av samme effekt motor og traktor f,eks valtra direct 192 mot versu eller hitech 192 og sett hvem som kommer først opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med kjørepedal mener dere gasspedal? Jeg er ikke inn i trinnløsverden. Har ikke JD gasspedal på AP utgavene?

 

Hvis valtra har \&quot\;girkassehåndbrekk\&quot\; kjøper jeg den bare pga dette. Det er noe jeg har savnet hos mange andre. Det er en ekkel følelse og laste dumperhenger i en bratt bakke og for hver skuffe du graver opp i hengeren så ruller traktoren litt fremover.

 

Har den ikke også et system som gjør at den ikke ruller bakover før du skifter til rev på vendegiret? Veldig kjekt

 

på min NH må jeg bråklutche og hugge inn bremsen hvis jeg står i en snøhau og skal tippe skuffa. Ellers har den rullet en meter tilbake før jeg rekker bremse. Blir slten av slik kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Valtra kan du bare slippe opp kjørepedalen, så står den \&quot\;bom\&quot\; når den stopper, glemmer du å sette på handbrekk som er på vendegiret slår den seg på automatisk etter 20-30 sek, da må du ta den ned i park en gang før du kan begynne, du kan og vende med vendegiret uten at den begynner før du benytter kjørepedal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt må en vel si har den desidert mest utprøvde trinnløse girkassa. Det er det vel ingen som helst tvil om. Sett traktoren på full auto, så regulerer du hastigheten med høyre-pedal (samme som gasspedalen) Kjørepedalen helt inn: 55 km/h Slipp pedalen og traktoren står bom stille samme hvor bratt det er, og samme hvor stort lasset er.

 

Turtallet justerer traktoren selv etter behov hvor mye krefter den må ha. På Fendt`s terminal justeres traktorens dreimoment etter behov. På en 820 står ofte denne på 15-18 prosent. Da jobber motoren på noenlunde lavt turtall og benytter dermed dreimomentet max. Derfor har Fendt laveste dieselforbruk i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
9m3 med sand. Fendt er vel den beste, men var jo ikke alternativ her. Fikk pris på nye fendt 724 da jeg handlet og var fra 4-500 tusen dyrere og det betaler ikke jeg mer for Fendten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
\'\'Arvid\'\' har nok helt rett i sin vurdering av Valtras Direct-transmisjon. Det virker som de som har den er veldig fornøyde i all slags kjøring utenom tung transport, for der mister den for mye krefter i allefall på 4. gruppegiret. Dette gjelder ikke bare denne tråden men mange andre debatter her inne: Folk skriver at de kjørte opp en bratt bakke med så og så mange kubikk på lasset. Hva er en bratt bakke? Det er stor forskjell på en bratt bakke på Toten og en bratt bakke i Hallingdal... Det er omtrent som å si at gravemaskinen min er sterkere enn din, for jeg klarte å løfte en diger stein i skuffa........ Lastebilsjåfører prater alltid om hvor fort bilen drar opp den og den bakken, og det er adskillig mere sammenlignbart. Vi ser det jo med egne øyne når vi kjører flere i følge, at en bil av ett merke kan dra i fra en bil av et annet merke som har 30-40 hester mere selv om totalvekten er den samme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
En liten korrigering. Ser flere sier at John Deere ikke har kjørepedal i de nye traktorene. Det er feil. Kjørepedal kom med R serien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har ikke tatt meg tid til å lese alle kommentarer her nå.

Men, har et par tusen timer i en John Deere 6830 med Q65, skjær og fres.

Har spesielt et boligfelt der det er TRANGT! Forrige som brøyta der, hadde en 6430 og syntes det var trangt. Men jeg syns faktisk at jeg har smidigheten nok med den traktoren, kjører også med exeobib så det blir relativt bredt. Men etter ganske mange timer i den traktoren anbefaler jeg den sterkt, smidig, lettkjørt, god komfort, bruker ikke mye diesel, AutoPowr og commandarm er for meg helt ypperlig.. Anbefaler deg å utnytte deg av å handle 6030 før jul nå, for å spare en god del penger og få en godt utprøvd traktor. Blir ikkenoe 6r på meg før 2 til 3 år og den er skikkelig godt utprøvd tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...