Gå til innhold

Hvorfor paralellogram?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kjørt flere sesonger med kommunalblad med boltinnfesting og brukt laster til løft. Det fungerer supert, enkelt og koble fra/til, enkle og lite som kan gå galt, lite innstillinger som trengs, du kan løfte litt på skjæret med laster hvis det blir tungt uten at skjæret blir helt statisk, du slipper og fri hydraulikken hver gang du senker skjæret, osv...

Har nå en tre meter vikeplog med paralellogram. Det løfter jo plogen bare 10-15 cm over bakken, du får ikke vinklet plogen oppover for og lage hauger, tungt som bly, og når man frir hydraulikken legger skjæret seg litt bakpå slik at det blir liggende og hvile litt på innknekken som er på hjørnene av slitestålet.

 

Og det er jo ingen demping under transport langs vei. På mitt gamle skjær som jeg løftet i lasteren fungerte lasterdemperen som demper for plogen unsder transport og var mye skånsommere for traktoren langs veien.

 

Hvorfor skal folk ha paralellogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt flere sesonger med kommunalblad med boltinnfesting og brukt laster til løft. Det fungerer supert, enkelt og koble fra/til, enkle og lite som kan gå galt, lite innstillinger som trengs, du kan løfte litt på skjæret med laster hvis det blir tungt uten at skjæret blir helt statisk, du slipper og fri hydraulikken hver gang du senker skjæret, osv...

Har nå en tre meter vikeplog med paralellogram. Det løfter jo plogen bare 10-15 cm over bakken, du får ikke vinklet plogen oppover for og lage hauger, tungt som bly, og når man frir hydraulikken legger skjæret seg litt bakpå slik at det blir liggende og hvile litt på innknekken som er på hjørnene av slitestålet.

 

Og det er jo ingen demping under transport langs vei. På mitt gamle skjær som jeg løftet i lasteren fungerte lasterdemperen som demper for plogen unsder transport og var mye skånsommere for traktoren langs veien.

 

Hvorfor skal folk ha paralellogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du ikke har fått justert paralellogrammet/ plogen riktig... Plogen skal ikke legge seg bakpå!

 

Når det er sagt... Jeg har flere traktorer med forskjellige innfestinger. Men ingen hvor vi benytter lasteren for å løfte skjæret med... Det sluttet vi med for mange år siden...

 

Jeg synes lasteren og løftekjetting tar altfor mye utsikt. Dessuten er det utrolig slitsomt å kjøre med lasteren helt på topp, f eks når man kjører over kantstein ol... Så lasterløft er i mine øyne en ubrukelig løsning.

Paralellogram har både positive og negative sider. Den største negative er løftehøyden (våre løfter vel ca 30 cm), samt at den løfter plogen paralellt opp, slik at det er ubrukelig å \&quot\;hauge\&quot\; opp snøen noe særlig. Det positive er at det er solid laget. Jeg har brøytet snø i 20 år, og har enda tilgode og ødelegge ett paralellogram.

Det er også meget enkelt og montere og demontere plogen.

 

Så har vi noen med fronthydraulikk. Dette fungerer veldig bra, men vi har rettet flere armer som har blitt skeve pga den belastningen som blir når man kjører all snøen til en side. Dette gjelder særlig ved veikjøring, der man får såle og plogen kan \&quot\;hugge\&quot\; litt i sålen..

 

Fronthydraulikk løfter bra, og legger også plogen litt bakover, en fordel ved \&quot\;hauging\&quot\; av snø...

Siste løsning er ramme under traktoren, evt frontplate med bolteinnfesting og løftesylinder foran. Også en ok løsning som vil fungere mye likt lasterløft, men uten lasteren, som gjør at man slipper å glane rett i lasteren!!

 

Alt i alt mener jeg som svar på innlegget at dette er avhengig av hva man skal bruke det til, hva slags kjøring man har. Kjører man mest veier ville jeg valgt paralellogram fordi det er meget solid, tåler mye juling og er enkelt og montere av og på. Man er heller ikke så avhengig av løftehøyde ved \&quot\;hauging\&quot\;.

Kjører man mest plasser ville jeg valgt fronthydraulikk eller rammeinnfesting/frontplate med løftesylinder, da dette \&quot\;løfter\&quot\; snøen bedre ved hauging. Hvilken av disse man velger er jo avhengig av om man skal bruke det til noe mere - fronthydraulikk er jo fint f eks til å bære strøkasse i også. Eller evt annen sommerbruk...

Forøvrig har vi demping på våre ploger med paralellogram. Det er veldig enkelt, kjøp et lasterdemper-sett, fest det på paralellogrammet og kjør løfteslangene via det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Helt enig med Thomas her.

 

Skjønner ikke at noen vil ha skjæret hengende i lasteren. En gjennomsnittlig laster veier 5-600 kg. I tillegg har du skjæret på 900-1100 kg.

 

Vil nå påstå at den ekstra tyngden som lasteren gir sliter mer på framaksel, kingbolter, og ikke minst dekk. En plog med parallellogram kommer jo litt lengre frem på traktoren, men uansett.

Gjør som Thomas sier: Juster parallellogrammet, og invester i en lastdemper \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...