Gå til innhold

Justere opp HK på traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvilke erfaringer har folk med og justere opp traktorene sine til flere HK en originalt?

 

Selv ville jeg aldri gjort det. Det er jo en grunn til at dieselpumpa er plombert på det uttaket den er. Og akslinger, girkasser, firehjulstrekk er jo dimensjonert til orginalt antall hestekrefter. Har snakket med mekanikere både på AK og felleskjøpet og de sier at de fleste som skrur opp bytter girkasse og akslinger lenge før det skulle være nødvendig. Det går bra en stund, men så plutseolig havarerer de.

Det er noen som tror man sparer penger ved og kjøpe en mindre traktor og stille den opp litt, enn og kjøpe en større orginalt.

 

Jeg ser også at fok er klar over dette ettersom trakorer som er stilt opp nesten ikke er til og få solgt. Og de har lavere annenhåndsverdi enn orginale.

 

Jeg stiller spørsmålet fordi jeg kjenner en som nå har bytta girkasse to ganger første 5000 timer på en New Holland TS 135. Han har stilt den opp noen hester. Til ca 150-160. Alle garantier forsvinner jo når du skrur opp efekten, maskinskadeforsikring dekker ingen ting etc...

 

Er de ekstra 30 hestene vert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke erfaringer har folk med og justere opp traktorene sine til flere HK en originalt?

 

Selv ville jeg aldri gjort det. Det er jo en grunn til at dieselpumpa er plombert på det uttaket den er. Og akslinger, girkasser, firehjulstrekk er jo dimensjonert til orginalt antall hestekrefter. Har snakket med mekanikere både på AK og felleskjøpet og de sier at de fleste som skrur opp bytter girkasse og akslinger lenge før det skulle være nødvendig. Det går bra en stund, men så plutseolig havarerer de.

Det er noen som tror man sparer penger ved og kjøpe en mindre traktor og stille den opp litt, enn og kjøpe en større orginalt.

 

Jeg ser også at fok er klar over dette ettersom trakorer som er stilt opp nesten ikke er til og få solgt. Og de har lavere annenhåndsverdi enn orginale.

 

Jeg stiller spørsmålet fordi jeg kjenner en som nå har bytta girkasse to ganger første 5000 timer på en New Holland TS 135. Han har stilt den opp noen hester. Til ca 150-160. Alle garantier forsvinner jo når du skrur opp efekten, maskinskadeforsikring dekker ingen ting etc...

 

Er de ekstra 30 hestene vert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på merke og modell?

enkelte modeller er jo ganske like, sett bort fra ytelsen, kanskje disse tåler det bedre? andre modeller kan ha hentet ut maks fra traktoren allerede.

 

Jeg vet ikke, var bare en tanke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorer blir byggd i serier og enkelte modeller kan(!) dele de fleste komponenter, inkl motor, med sine større brødre.

Det er flere faktorer som påvirker levetiden på komponentene en bare effektuutaket, sjåføren er en av de største faktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Å spørre hvor mye en traktor tåler å bli skrudd opp er omtrent som å spørre hvor lang en strikk er.... De fleste traktorfabrikker har serier hvor komponentene vokser i trinn. Det vil si at en girkasse kanskje brukes fra 70 - 100 hestekrefter. 105-130 hester har kanskje den samme hovedgirkassa men kraftigere powershift, kraftigere fram- og bakaksler. Over 130 hester er det kanskje en annen traktorkropp tvers gjennom. Dermed vil en 70-hester teoretisk kunne skrus opp til 100 hester uten problemer. 130-hesteren er kanskje for kraftig som den er, og burde ikke vært solgt til entreprenørkjøring. Vanligvis er det ikke noe problem å stille opp effekten 10-15%, men den største i hver serie vil ha mindre reserver å gå på. Det spørs også hva du skal bruke de ekstra hestene til. Langvarig, tung belastning på lave gear, med store ploger eller dyptgående harver belaster transmisjonen hardt. Skal du ha de ekstra hestene ut gjennom kraftuttaket for å drive rundballepresse eller snøfres, så belaster du jo ikke girkassa noe ekstra. PTO-kløtsjen får derimot ekstra juling. Kanskje er radiatoren også for liten, så du får problemer med varmgang. Uansett vil jeg hevde at sjåføren og vedlikeholdet er de viktigste faktorene for at traktoren skal holde. Er traktoren justert opp så stiller det enda sterkere krav til at service blir utført, og det er viktig at maskinen ikke belastes hardt når den er iskald eller bråstoppes når den er glovarm.

Ellers mener jeg at det ikke er farlig å trå hardt på gassen under jevn belastning. Det er all herjing, rykking og napping som det blir reparasjoner av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Først av alt, bruken er av stor betydning for lenge ein traktor varer.

 

Kjenner til mange traktorer som går oppstilte.

Dette går stort sett fint, då traktorer er ganske overdimensjonerte.

Eg meiner å sjå at det har noko å sei kva type traktor det er snakk om, mest type girkasse.

Ein rein mekanisk, kanskje med to hurtiggir, varer uansett lenge ved normal bruk.

 

Eg tenkjer ein bør venta i alle fall ut garantitida før trimming, men helst ikkje for lenge heller..?

 

Men ein får i fleste tilfelle ein \&quot\;ny traktor\&quot\;, ein fyrig, kvikk sak som er mykje meir kjekt å kjøra, og ofte lågare dieselforbruk pga den går lettare og kan halde farten oppe utan å alltid halde regulatoren maks open..

 

Den litt nyttige sida er jo at traktoren ofte kan brukas i oppgåver der den før var for veik.. Vekt kan ein henga på om det trengs meir av, men hydraulikkapasiteten vert ein behangande med..

 

Kjør fint, og spesielt med kald motor, så går mykje bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...