Gå til innhold

TURBIN justering Valtra Hitrol


xeobib

Anbefalte innlegg

Vil justere turbin på Valtra 6400mezzo 2001mod. slik at den koblar ut før, men kvar er oljepåfyllingen plassert,meinte eg har lest ein plass at den er rett framfor hytta men kan ikkje finne den.

Kva slags olje skal ein bruke på turbinen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1
Du må ut med batteriet, da skal det være et deksel over klutsj huset, ta det bort og du kommer til turbinen. Snurr motoren til tappe/på fylle pluggen kommer opp, skru den opp (umbrako) men pass på å ikke mist den, da må du mest sansynlig dele traktoren for å finne den. Fyll på med ATF olje, prøv med 1 dl av gangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
somm eier av 5stk valmet/med turbin,, (ikke bedriv justering sjøl) 1dl???? he he, da får du utslag skal jeg låve deg... he he...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1
Har en kamerat som fikk justert turbinen av en FK servisemann med motorolje, det ressulerte i repp av turbin. Har selv justert 3 av mine Valmeter i forbindelse med effektøkelse, og da passet det med 1 dl ATF til en 6300 justert til ca. 100-110 hk. Har også en M130 justert til ca. 160 hk. Der fylte vi ATF olje(Valtra servisemann) ca. 2,5 dl. Den drar lasset ned til 1200 rpm i motbakkene, uten at den er for stiv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljen som skal brukes er ATF olje,ifølge instruksjonsboken.

Oljemengde for 6400,7,6l - 66007,8l,altså en differanse på 2dl.

Har selv etterfylt på en oppjustert 6300,og gjorde da som Harald beskriver.

Mener at rett \&quot\;gripeturtall\&quot\;skal ligge rundt 1300 o/min,sett traktoren i høyeste gir,dra til håndbrekket,slipp ut clutchen gi gass,traktoren vil da gi seg på et turtall som med rett mengde olje i forhold til effekt ,skal ligge rundt det nevnte turtall.

Regner med at Oddbjørn eller Hamar BM, vet noe om dette,da begge har hatt en del innlegg om Valtra/Valmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste skribentene har nok rett. Det skal brukes ATF. Det er fordi den er mest temperaturstabil. Pluggen på Mezzo ligger under batterikassa. Løft ut sjølve batteriet. Der er det en åpning oppå toppen av kløtsjhuset. Det ligg biter av ei gummi matte under batteriet, ta ut dom så ser du hølet. I den gamle håndboka mi står det at gripeturtallet eller \&quot\;stallvarv\&quot\; på svensk synker omtrent 100 o/min for hver desiliter du fyller på. Senker du turtallet til ca 1200 føles traktoren sterkere. Da bør du kanskje skru ned tomgangen litt så den itte heng på for mye på tomgang. Blir tungkjørt med laster da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...